Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_C_08 Tematická oblast: Writing and Communication in English Téma: Writing a Summary Autor: PhDr. Anna Štiplová Datum vytvoření: Únor – březen 2013
Anotace: Anotace Didaktický učební materiál je určen pro 4. ročník maturitních oborů střední odborné školy jako příprava k napsání anotace odborné maturitní práce. Obsahuje charakteristiku tohoto slohového útvaru, základní body osnovy a vhodné fráze, které se v něm používají. Očekávaný výstup: žák je schopen vhodně použít fráze k vytvoření anotace. Materiál inovuje výuku využitím ICT. Metodický pokyn Didaktický učební materiál slouží k nácviku porozumění a sestavení krátkého odborného textu. Prezentace je určena pro práci s celou třídou, překlad lze zadat jako samostatnou práci nebo domácí úkol.
WRITING A SUMMARY A summary is a shortened version of a text (paper, thesis) containing the key information Its aim is to present a short, clear account of the ideas in the text
WRITING A SUMMARY You should organize the main ideas of the thesis into a logical order You should condense the information Express the main points Keep the key terms from the thesis Summarise the main points of your paper
FEATURES OF THE SUMMARY TECHNICAL TERMS ACCURACY INTELLIGIBILITY CLEAR ARRANGEMENT COMPLETENESS CONCISENESS
WRITING A SUMMARY – USEFUL PHRASES INTRODUCTORY PHRASES: The paper focuses / is focused on … The present paper provides a survey of … The subject of this paper is … This paper reviews the use of …. The paper presents / refers to The paper deals with …
WRITING A SUMMARY – USEFUL PHRASES The aim of this paper is ….. In the paper I try to explain … The aim is to introduce …. It consists of … parts The first / practical part includes … The second / theoretical part describes … The paper is a contribution for school in the area of …
WRITING A SUMMARY – USEFUL PHRASES DESCRIPTION OF METHODS, PROCEDURES, TECHNIQUE The methods used to study the mechanism of …… An attempt is made to estimate the extent to …. These results were discussed in relation to … A method has been developed …. The paper describes … A chart is provided which shows the process …. Both the theoretical part and ….
WRITING A SUMMARY – USEFUL PHRASES RESULTS, CONCLUSIONS: In conclusion …. The research shows / demonstrates (that) …. From the research / the evidence we conclude that ….. We found out that, on the whole … We recommend …. It is recommended that ….. The best solution is … This will have an impact on …… (costs / productivity / the business)
WRITING A SUMMARY-GRAMMAR THE PASSIVE FORMS: Two methods were used to study the mechanism of …… IT + VERB: IT SEEMS THAT…. IT APPEARS THAT …. IT + PASSIVE VERB: IT CAN BE SEEN THAT … IT SHOULD BE NOTED / DEMONSTRATED
WRITING A SUMMARY-GRAMMAR USE VERBS: SHOW, INDICATE, DEMONSTRATE, SUGGEST NOMINAL FORMS – using more nouns than verbs
TRANSLATION TRANSLATE INTO ENGLISH: Tato maturitní práce zaměřená na přenos dat ve vozidle se skládá ze tří částí. Cílem práce je uvést základní měření prováděná osciloskopem a také vlastním zařízením, které je součástí mé maturitní práce. This maturita paper focused on vehicle transmission of data consists of two parts. The aim is to introduce basic measurement with the oscilloscope in vehicles as well as on the self-made device which is a part of my maturita paper.
TRANSLATION Praktická část , která obsahuje popis zařízení srovnatelného s již existujícím ve škole, byla rozšířena o simulaci systému s dvěma vodiči CAN-BUS. Teoretická část popisuje různé systémy komunikačních sítí, jejich možné využití a aplikaci včetně dokumentace k výrobě tohoto zařízení. The practical part which includes the device compatible with the existing school one has been extended by approximate simulation of two-conductor system CAN-BUS The theoretical part describes different systems of communication network, their possible use and application including documentary materials for this device production
TRANSLATION S odkazem na moderní diagnostiku je odhalování chyb pomocí těchto přístrojů snadnější než při využití starších zařízení. Je uveden nový studijní materiál pro jednotlivé zapalovací systémy a také praktická pomůcka pro tranzistorové zapalování a indukční senzor, přičemž je možné měřit jak primární, tak sekundární zážehový impuls a také hodnotu na samotném zapalovacím senzoru. Referring to modern diagnostics, discovering failures on these machines is easier than on newer ones. There is presented a new study material of particular ignition systems as well as a practical aid of transistor ignition and induction sensor where there is possible to measure both the primary and secondary ignition impulse and the value on the ignition sensor itself.
Použité zdroje: REJTHAROVÁ, Vlasta a Eva SKÁLOVÁ. Příručka anglického odborného stylu. 1. vyd. Praha: Academia, 1981, s. 129-132. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je dr. Anna Štiplová.