Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Některé otázky správního trestání podle zákona.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vedení správního řízení
Advertisements

Zánik trestů a ochranných opatření
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Trestní právo Trestní zákon
Správní činnosti.
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
Vybrané skutkové podstaty trestných činů Ideální demokracie zahrnuje pět nezávislých mocí – výkonnou, zákonodárnou, soudní, výběrovou a dohlížecí.. Sunjatsen.
 TRESTNÝ ČIN – jednání nebezpečné pro společnost, jehož znaky jsou definovány ve zvláštní části trestního zákoníku  přečiny – TČ do 5 let odnětí svobody,
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Jiné správní delikty Lucia Madleňáková 2010.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ A PŘESTUPKOVÉ PRÁVO
TRESTNÍ PRÁVO I Milana Reichlová.
Řízení o přestupcích.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu
Správní právo trestní Ve veřejné správě se rozlišuje: soudní trestání
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Právní odpovědnost.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Správní právo trestní 1 Pojem a druhy správních deliktů.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření23.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Jiné správní delikty Lucia Madleňáková.
1. Správní trestání a správní delikty
Obecně Lucia Madleňáková
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
2. Přednáška Lucia Madleňáková
Řízení o přestupcích M. Horáková.
Sankce a ochranná opatření v přestupkovém právu Správní právo trestní Lucia Madleňáková.
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Základy správního práva trestního
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Úvod do zvláštní části správního práva Správa na úseku živnostenského podnikání Pro bakaláře.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
2. Správní trestání a správní delikty
Obecně Mgr. Lucia Rentková
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Název vzdělávacího materiálu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Pracovní a trestní právo Datum vytvoření28.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Právní odpovědnost  sekundární povinnost vznikající fyzické či právnické osobě za porušení primární povinnosti,
Odpovědnost za disciplinární správní delikty. Pojem disciplinárního správního deliktu disciplinární (kázeňský delikt)=porušení disciplíny kázně disciplinární.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Osnova prezentace obecná charakteristika nové právní úpravy vybrané instituty ve vztahu k ÚSC.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Základy odpovědnosti za přestupky
Několik problémů na startu zák. č. 250/2016 Sb.
Správní delikt 2. Přednáška ke Správnímu právu trestnímu
ZÁKON O ODPOVĚDNOSTI ZA PŘESTUPKY A ŘÍZENÍ O NICH
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Reforma správního trestání a odpovědnost za přestupky JUDr
Správní trestání III Řízení o přestupcích.
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Novela zákona o místních poplatcích
Zákon č. 255/2012 o kontrole (kontrolní řád)
Název vzdělávacího materiálu
Správní právo trestní JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Správní trestání Bc. Tomáš Marek CŘ Plzeň.
Nová právní úprava přestupků JUDr
, Písek SPRÁVNÍ PRÁVO II. LS 2012.
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Transkript prezentace:

Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Některé otázky správního trestání podle zákona o odpovědnosti za přestupky 250/2016 Sb. Krajský úřad Zlínského kraje, odbor dopravy a silničního hospodářství Mgr. Michal Tichý

O čem to bude ? Systematika nové právní úpravy Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje O čem to bude ? Systematika nové právní úpravy Kvalifikace oprávněných úředních osob Vybrané novinky správního trestání Vedení řízení o přestupku Ukládání správních trestů De

Systematika nové právní úpravy - balíček zákonů Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Systematika nové právní úpravy - balíček zákonů Nový zákon o přestupcích = zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich (účinnost 1.7.2017) Zákon č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích - nezařazené přestupky (účinnost 1.7.2017) III. Doprovodný (změnový) zákon – sněm. tisk č. 929/2016 Mění 250 zákonů Úprava a sjednocení terminologie Část 54 – změna zákona 13/1997 Sb. Zákon 251 – 14 paragrafů Přestupky, které nebylo možné zařadit jinam (proti majetku – původně § 50, proti pořádku ve státní správě ve vícero odvětvích-původně § 21, § 29a- zdravotnictví, přestupky dle pův. § 42-vnitřní správa, územní samospráva, dle § 46-49) práva k obchodní firmě, přestupek křivého vysvětlení před OČTŘ Doprovodný zákon (v současnosti -18.1.2017- přerušeno projednávání v ústavně právním výboru) Hned za změnou zákona na ochranu chmele  Zákon o silničním provozu je část 101. Terminologie – příkaz na místě nahrazuje blok a přestupky nahrazují všechny sprdelikty. Účinnost nemusí nastat společně s 250 a 251 - § 112 ošetřuje.

trestnost pokusu přestupku Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Vymizení „složkových“ specifik, odstranění „duplicit“ doprovodným zákonem správní delikt – nově přestupek FPO, PO vyloučení speciálních procesních úprav u jednotlivých zákonů (část § 43 zákona 13/1997), zejm. liberace vyloučení speciálních lhůt pro trvání odpovědnosti za správní delikty vyloučení speciálních pravidel pro ukládání správních trestů (dříve sankcí) nahrazení blokového řízení „příkazem na místě“ trestnost pokusu přestupku

Systematika zákona 250/2016 Sb. Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Systematika zákona 250/2016 Sb. Obecná ustanovení - část první (Působnost zákona – časová, územní, osobní § 2 – § 4) Hmotněprávní ustanovení – část druhá (Základy odpovědnosti za přestupek – § 5 - § 59) Procesní ustanovení – část třetí (Řízení o přestupcích - § 60 - § 102) Společná, přechodná a závěrečná ustanovení - část čtvrtá (§ 103 - § 114) Kvalifikační předpoklady § 111

Kvalifikační předpoklady úředníků projednávajících přestupky Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Kvalifikační předpoklady úředníků projednávajících přestupky § 111-112 zákona 250/2016 vysokoškolské vzdělání nejméně v magisterském studijním programu v oboru právo na vysoké škole v České republice. vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu v jiné oblasti a prokázat odbornou způsobilost zkouškou provedenou u Ministerstva vnitra - do 31. 12. 2022 může činnost oprávněné úřední osoby vykonávat i úředník bez požadovaného vzdělání dle § 111. od 1.1.2023 úředník bez požadovaného vzdělání dle § 111 pokud je starší 50 let, pokud nejméně 10 let projednávala přestupky a rozhodovala o nich (osobní názor MT – vztahovat i na řízení o spr. deliktech) MV může ke zkouškám pověřit i svojí příspěvkovou organizaci – pravděpodobně IVS Co správní delikty ? § 112 odst. 1 věta první - na přestupky a dosavadní jiné správní delikty, s výjimkou disciplinárních deliktů, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona hledí jako na přestupky podle tohoto zákona.

Kvalifikační předpoklady úředníků projednávajících přestupky Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Kvalifikační předpoklady úředníků projednávajících přestupky § 111 zákona 250/2016 Sb. XXXXXXXXXX § 21 zákona 312/2002 Sb. Zkouška podle § 111 není ZOZ, ale „obecná část zkoušky ke všem přestupkovým agendám“ Každý úředník bez právnického vzdělání (a mimo výjimky věku a praxe) projednávající přestupky musí mít ZOZ na věcnou agendu + zkoušku dle § 111 od 1.1.2023. Složení zkoušky ZOZ dle zákona č. 312/2002 Sb. nenahrazuje zkoušku dle § 111 odst. 1. Smyslem prokazování ZOZ je ověření předpokladů pro výkon jednotlivých správních agend se specifickým zaměřením na působnost územních samosprávných celků. Odborná způsobilost dle § 111 ZOP pokrývá zejména znalost právních předpisů v oblasti odpovědnosti za přestupek. (stanovisko MVČR - odboru legislativy a koordinace předpisů č.j. MV-152351-2/LG-2016) Konzultační den na MV dne 7.3.2017 k dané věci – názory na problematiku se stále vyvíjí !!! MV může ke zkouškám pověřit i svojí příspěvkovou organizaci – pravděpodobně IVS Co správní delikty ? § 112 odst. 1 věta první - na přestupky a dosavadní jiné správní delikty, s výjimkou disciplinárních deliktů, se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona hledí jako na přestupky podle tohoto zákona. Postupné oddělování správního trestání od věcných agend – agenda NKV má blíž k agendám dle 111/1994 Sb., než k dalším částem zákona příklad – Slovensko, Chorvatsko – soustava přestupkových soudů

Systematika zákona 250/2016 Sb. Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Systematika zákona 250/2016 Sb. Obecná ustanovení - část první (Působnost zákona – časová, územní, osobní § 2 – § 4) Hmotněprávní ustanovení – část druhá (Základy odpovědnosti za přestupek – § 5 - § 59) Procesní ustanovení – část třetí (Řízení o přestupcích - § 60 - § 102) Společná, přechodná a závěrečná ustanovení - část čtvrtá (§ 103 - § 114) Kvalifikační předpoklady § 111

Obecná ustanovení - působnost Metodická porada pracovníků dopravně správních agend Luhačovice 10. – 11. 11. 2016 Obecná ustanovení - působnost Časová - odpovědnost za přestupek se posoudí podle toho zákona, který byl účinný v době, kdy ke spáchání přestupku došlo, pokud nový zákon není pro pachatele příznivější – čl. 40 odst. 6 LZPS (§ 7 starého PZ) Územní – zásadně přestupky spáchané na území ČR, ale i přestupky mimo ČR, pokud došlo k porušení zájmu na území ČR a následku v cizině a naopak (i částečně) pachatel svým jednáním porušil povinnost, kterou má podle právního řádu České republiky i mimo území České republiky, pachatel spáchal přestupek proti majetku nebo proti občanskému soužití, pokud takové jednání nebylo projednáno v cizině „vzájemnost“ dle mez. smlouvy potrestat jen v zahraničí nebo jen v ČR (ne dvakrát v téže věci) Osobní – imunita diplomatů, imunita prezidenta, soudců ÚS, - ne příslušníci bezpečnostních sborů, ne vězni - senátoři a poslanci jen když chtějí Územní – příklad z trestného činu – dáme mu bombu do kufru na nádraží v Pardubicích a ona bouchne až v Žilině – pachatele pořešíme u nás – příklad z 13/1997 - § 42b odst. 1 písm. b) jako odesílatel zásilky vydá k přepravované zásilce doklad, v němž uvede nižší hmotnost zásilky, než je její skutečná hmotnost, pokud vozidlo, které zásilku přepravuje, překročí při nízkorychlostním nebo vysokorychlostním kontrolním vážení hodnoty stanovené zvláštním právním předpisem10), s výjimkou překročení největších povolených rozměrů vozidel a jízdních souprav. Absurdita u příslušníků BS –v rámci kázeňské pravomoci bude nadřízený služební funkcionář rozhodovat např. o složitých přestupcích dle stavebního zákona (např. § 178 odst. 1 písm. t) užívá stavbu v rozporu s povolením k předčasnému užívání stavby podle § 123)

Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Pojem přestupku Přestupkem je společensky škodlivý protiprávní čin, který je v zákoně za přestupek výslovně označen a který vykazuje znaky stanovené zákonem, nejde-li o trestný čin. Materiálně formální pojetí Materiální znak – společenská škodlivost Formální znak – naplňuje popis skutkové podstaty v zákoně Sjednocení terminologie – přestupek nově zahrnuje přestupky FO i původní správní delikty FPO a PO Správní delikt neměl legální definici – vymezován pouze praxí a judikaturou Nově je výslovně uvedeno a platí i pro přestupky FPO a PO

Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Pokus přestupku U FO – jednání v úmyslu přestupek spáchat, jestliže k dokonání přestupku nedošlo. U FPO a PO – jednání, které bezprostředně směřuje k dokonání přestupku, jestliže k dokonání přestupku nedošlo. Pokus je trestný jako dokonaný přestupek Trestnost pokusu jen, stanoví-li zvláštní zákon (sněmovní tisk 929 – doprovodný zákon) V současnosti jen pokus o vývoz či uvedení na trh sledovaných komodit Chránění živočichové, zbraně, bezpečnostně citlivé zboží, výrobky použitelné k mučení… Zákon 13/1997 nemá žádný návrh trestnosti pokusu

Odpovědnost za přestupek a zavinění FO Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Odpovědnost za přestupek a zavinění FO Fyzická osoba od 15 resp. 18 let, příčetná obecně zavinění – nedbalost, pokud zvláštní zákon nevyžaduje úmysl - výjimky – doprovodný zákon - § 125f zákona 361/2000 – není nutné zavinění Odpovídá, pokud ke spáchání přestupku využije jiné osoby, která za přestupek neodpovídá (nezletilé, nepříčetné), nebo PO Pokud zvláštní zákon stanoví - i jako návodce, pomocník, organizátor i opatrovník nebo zákonný zástupce

Odpovědnost za přestupek PO, FPO Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Odpovědnost za přestupek PO, FPO Přičitatelnost jednání fyzické osoby (zaměstnance, členů statutárních orgánů) Zvláštní zákon musí výslovně uvádět: „PO (resp. FPO) se dopustí přestupku, pokud…“ I v případě, kdy soud následně prohlásí neplatnost zřízení PO Přechází na právního nástupce PO – když je více, pak odpovídá každý (rozsudek ESD C 343/13 - Modelo Continente Hipermercados SA proti Autoridade para as Condições de Trabalho – bod 35) S.O. může rozhodnutím podle § 84 ZoP zakázat zánik či přeměnu PO, pokud je zřejmé, že se tím PO zkouší vyhnout odpovědnosti za přestupek či pokutě U FPO odpovědnost nezaniká ukončením podnikání Možnost liberace – v praxi značně omezená – viz 9 As 36/2007, 5 As 10/2015 – téměř absolutní odpovědnost za jednání zaměstnance § 84 – rozhodnutí o zákazu zániku – odvolání nemá odkladný účinek – pokud je zákaz vydán vůči PO, která vznikal na dobu určitou – pak okamžikem vydání rozhodnutí platí, že PO funguje na dobu neurčitou § 83 záruka za splnění povinnosti

Promlčecí lhůta 1 rok u přestupků s pokutou pod 100 000 Kč Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Promlčecí lhůta 1 rok u přestupků s pokutou pod 100 000 Kč 3 roky s pokutou od 100 000 Kč při přerušení promlčecí lhůty začíná běžet nová zvláštní zákony mohou běh promlčecí doby upravit odlišně Promlčecí lhůta neběží v době kdy se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení, kdy bylo řízení o přestupku přerušeno proto, že bylo možné očekávat uložení trestu obviněnému z přestupku za jiný skutek v trestním řízení, přičemž správní trest, který lze uložit v řízení o přestupku, je bezvýznamný vedle trestu, který by bylo možné uložit v trestním řízení, kdy se o věci vedlo soudní řízení správní, kdy trvalo podmíněné upuštění od uložení správního trestu. Zákon č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní 5 letá promlčecí lhůta, která běží po dobu 8 let

Běh promlčecí lhůty u přestupků s pokutou pod 100 000 Kč Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Běh promlčecí lhůty u přestupků s pokutou pod 100 000 Kč 1) Lhůta k projednání přestupku bez přerušení činí 1 rok 2) Při přerušení začíná znovu běžet jednoroční lhůta 3) S přerušením lze prodloužit na max. 3 roky od spáchání přestupku

Běh promlčecí lhůty u přestupků s pokutou od 100 000 Kč Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Běh promlčecí lhůty u přestupků s pokutou od 100 000 Kč 1) Lhůta k projednání přestupku bez přerušení činí 3 roky 2) Při přerušení začíná znovu běžet tříletá lhůta 3) S přerušením lze prodloužit na max. 5 roků od spáchání přestupku

Čím se přerušuje běh promlčecí lhůty Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Čím se přerušuje běh promlčecí lhůty 1) Doručením oznámení o zahájením řízení (§ 46 s.ř.) 2) Doručením příkazu – je rozhodnutím o vině 3) Vydáním rozhodnutím o vině (§ 71 odst. 2 s.ř.) 4) Vydáním rozhodnutím o schválení dohody o narovnání (§ 87 ZOP

DORUČOVÁNÍ Nedaří-li se doručit zmocněnci (opakovaně), doručuje se přímo účastníkovi - § 67 ZOP Odesílaná písemnost Existuje datová schránka? doručení § 19 odst. 1 Sř doručení „zastižením“ § 20 odst. 1 Sř Existuje „ad hoc“ adresa pro doručování? doručení § 19 odst. 3 Sř Existuje „pro futuro“ adresa pro doručování? doručení § 19 odst. 3 Sř Existuje evidovaná adresa pro doručování? doručení § 20 odst. 1 Sř Existuje adresa trvalého pobytu? doručení § 20 odst. 1 Sř opatrovník § 32 odst. 2 písm. d) Sř

Vedení řízení o přestupcích Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Vedení řízení o přestupcích Místní příslušnost – tam, kde byl přestupek spáchán, nelze-li určit, tak v místě trvalého pobytu, nemovitosti, posledního trvalého pobytu, nelze-li - tam, kde přestupek vyšel najevo Zahájení řízení – doručení oznámení o zahájení/ ústním vyhlášením Dokazování – ústní jednání, jen na žádost účastníka, nebo pokud správní orgán to považuje za potřebné Zásada rovnosti zbraní Právo být slyšen Rozhodnutí – nejpozději do 60 dnů od zahájení vydat – pořádková lhůta Zákon č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní Nově je výslovně uvedeno a platí i pro přestupky FPO a PO

Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Narovnání – tzv. odklon Rozhodnutím se schvaluje dohoda o narovnání, kterou uzavře obviněný a poškozený, jestliže a) takový způsob vyřízení věci není v rozporu s veřejným zájmem a je dostačující vzhledem k povaze a závažnosti přestupku, k míře, jakou byl přestupkem dotčen veřejný zájem a osobě obviněného a jeho osobním poměrům, b) obviněný prohlásí, že spáchal skutek, pro který je stíhán, nejsou-li důvodné pochybnosti o tom, že jeho prohlášení bylo učiněno svobodně, vážně a určitě, c) obviněný uhradil poškozenému škodu nebo mu vydal bezdůvodné obohacení a d) obviněný složil na účet správního orgánu peněžní částku určenou k veřejně prospěšným účelům (specifikovaný příjemce částky v § 87 odst. 4 ZOP) Zákon č. 19/1997 Sb., o některých opatřeních souvisejících se zákazem chemických zbraní Nově je výslovně uvedeno a platí i pro přestupky FPO a PO

Mimořádné snížení výměry pokuty Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Mimořádné snížení výměry pokuty Snížit uloženou pokutu max. na 1/5 dolní hranice stanovené zákonem: a) vzhledem k okolnostem případu a osobě pachatele lze důvodně očekávat, že i tak lze jeho nápravy dosáhnout, b) je pokuta ukládána za pokus přestupku, c) pokuta uložená v rámci zákonem stanovené dolní hranice sazby by byla vzhledem k poměrům pachatele nepřiměřeně přísná, nebo d) pachatel spáchal přestupek, aby odvrátil útok nebo jiné nebezpečí, aniž byly zcela naplněny podmínky nutné obrany nebo krajní nouze, nebo překročil meze jiné okolnosti vylučující protiprávnost. Bude se týkat i zákona 361/2000 – příkladem může být třeba 125c odst. 1 písm. f) bod 11

Druhy správních trestů – § 35 ZOP Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Druhy správních trestů – § 35 ZOP a) napomenutí (nelze uložit, pokud dolní hranice pokuty není 0) b) pokuta – není-li stanovena, max. 1000 Kč c) zákazu činnosti – jen, pokud zvláštní zákon stanoví – max. 3 roky d) propadnutí věci nebo náhradní hodnoty, e) zveřejnění rozhodnutí o přestupku – jen, pokud zvláštní zákon stanoví Správní trest lze uložit samostatně nebo spolu s jinými správními tresty; napomenutí nelze uložit spolu s pokutou. Při projednávání přestupků PO na úseku např. NKV bude možno i u správního orgánu využít – ovšem pokuta je nízká a doprovodný zákon tuto možnost výslovně nenabízí u přestupků PO a FPO 5 As 16/2008-68 – blokově dle obecné úpravy lze projednat i přestupky, u nichž zvláštní zákon mlčí

Ukládání správních trestů – § 36-44 ZOP Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Ukládání správních trestů – § 36-44 ZOP Při určení druhu správního trestu a jeho výměry se přihlédne zejména a) k povaze a závažnosti přestupku, b) k tomu, že o některém z více přestupků, které byly spáchány jedním skutkem nebo více skutky, nebylo rozhodnuto ve společném řízení, c) k přitěžujícím a polehčujícím okolnostem, d) u pokusu přestupku k tomu, do jaké míry se jednání pachatele přiblížilo k dokonání přestupku, jakož i k okolnostem a důvodům, pro které k jeho dokonání nedošlo, e) u spolupachatelů k tomu, jakou měrou jednání každého z nich přispělo ke spáchání přestupku, f) u fyzické osoby k jejím osobním poměrům a k tomu, zda a jakým způsobem byla pro totéž protiprávní jednání potrestána v jiném řízení před správním orgánem než v řízení o přestupku, g) u právnické nebo podnikající fyzické osoby k povaze její činnosti, h) u právního nástupce k tomu, v jakém rozsahu na něj přešly výnosy, užitky a jiné výhody ze spáchaného přestupku, a v případě více právních nástupců k tomu, zda některý z nich pokračuje v činnosti, při které byl přestupek spáchán, i) u pokračujícího, trvajícího a hromadného přestupku k tomu, zda k části jednání, jímž byl přestupek spáchán, došlo za účinnosti zákona, který za přestupek stanovil správní trest mírnější než zákon, který byl účinný při dokončení tohoto jednání. Při projednávání přestupků PO na úseku např. NKV bude možno i u správního orgánu využít – ovšem pokuta je nízká a doprovodný zákon tuto možnost výslovně nenabízí u přestupků PO a FPO 5 As 16/2008-68 – blokově dle obecné úpravy lze projednat i přestupky, u nichž zvláštní zákon mlčí

Ukládání správních trestů za více přestupků Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Ukládání správních trestů za více přestupků Za dva nebo více přestupků téhož pachatele projednaných ve společném řízení se uloží správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejpřísněji trestný. Jsou-li horní hranice sazeb pokut stejné, uloží se správní trest podle ustanovení vztahujícího se na přestupek nejzávažnější. Za dva nebo více přestupků, správní orgán může uložit pokutu ve vyšší sazbě, a to tak, že horní hranice sazby pokuty za přestupek nejpřísněji trestný se zvyšuje až o polovinu, nejvýše však do částky, která je součtem horních hranic sazeb pokut za jednotlivé společně projednávané přestupky. Spolu se správním trestem uloženým podle odstavce 1 nebo 2 lze uložit i jiný druh správního trestu, jestliže by jej bylo možno uložit za některý ze společně projednávaných přestupků. Při projednávání přestupků PO na úseku např. NKV bude možno i u správního orgánu využít – ovšem pokuta je nízká a doprovodný zákon tuto možnost výslovně nenabízí u přestupků PO a FPO 5 As 16/2008-68 – blokově dle obecné úpravy lze projednat i přestupky, u nichž zvláštní zákon mlčí

Ukládání správních trestů – příkaz na místě Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Ukládání správních trestů – příkaz na místě (§ 92 ZOP a § 150 odst. 5 s.ř.) Příkaz na místě ve formě příkazového bloku Odůvodnění nahrazeno souhlasem pachatele Pro FO, FPO i PO – pozor na oprávnění podepsat za PO Nelze podat odpor Uložení pokuty nebo záruky za splnění povinnosti (§ 83 ZOP) Náhrada blokového řízení Napomenutí nebo pokuta max. do 10.000 Kč nestanoví-li zvl.z. jinak Přezkumné řízení do 6 měsíců Při projednávání přestupků PO na úseku např. NKV bude možno i u správního orgánu využít – ovšem pokuta je nízká a doprovodný zákon tuto možnost výslovně nenabízí u přestupků PO a FPO 5 As 16/2008-68 – blokově dle obecné úpravy lze projednat i přestupky, u nichž zvláštní zákon mlčí

Mimořádné snížení výměry pokuty Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Mimořádné snížení výměry pokuty Snížit uloženou pokutu max. na 1/5 dolní hranice stanovené zákonem: a) vzhledem k okolnostem případu a osobě pachatele lze důvodně očekávat, že i tak lze jeho nápravy dosáhnout, b) je pokuta ukládána za pokus přestupku, c) pokuta uložená v rámci zákonem stanovené dolní hranice sazby by byla vzhledem k poměrům pachatele nepřiměřeně přísná, nebo d) pachatel spáchal přestupek, aby odvrátil útok nebo jiné nebezpečí, aniž byly zcela naplněny podmínky nutné obrany nebo krajní nouze, nebo překročil meze jiné okolnosti vylučující protiprávnost. Bude se týkat i zákona 361/2000 – příkladem může být třeba 125c odst. 1 písm. f) bod 11

Podmíněné upuštění od uložení správního trestu Odborný seminář pracovníků silničních správních úřadů obcí s rozšířenou působností Královéhradeckého kraje Podmíněné upuštění od uložení správního trestu Přestupkem byla způsobena majetková újma, nebo se pachatel bezdůvodně obohatil lze důvodně očekávat, že již samotné projednání věci před správním orgánem postačí k nápravě pachatele. S.o. rozhodnutím pachateli uloží, aby ve lhůtě stanovené správním orgánem nahradil škodu, kterou přestupkem způsobil, nebo aby vydal bezdůvodné obohacení získané přestupkem, a zároveň stanoví způsob, jakým tak pachatel má učinit; Nedodrží-li pachatel lhůtu a způsob náhrady škody či vydání bezdůvodného obohacení – správní trest se uloží Vydá se tzv. nové rozhodnutí dle § 99 odst. 2 ZOP Nově je výslovně uvedeno a platí i pro přestupky FPO a PO

Mgr. Michal Tichý michal.tichy@kr-zlinsky.cz 577 043 519 Děkuji za pozornost… Mgr. Michal Tichý michal.tichy@kr-zlinsky.cz 577 043 519