Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NEPRAVIDELNOSTI VE SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
PSANÍ –I / -Y V KONCOVKÁCH PODSTATNÝCH JMEN PODLE VZORŮ
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ODCHYLNÉ TVARY PODSTATNÝCH JMEN OZNAČUJÍCÍCH ČÁSTI TĚLA
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_586_5TR_CJ Autor: Mgr. Leona Szabó 1.
Podstatná jména.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová Názvy částí těla – procvičování správných tvarů Český jazyk VY_32_INOVACE_478_24.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.19 Název pro školu:
Skloňování základních číslovek
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
57.1 Podstatná jména rodu středního – vzor město
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0105 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_06_VÝZNAM.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_20_RISKUJ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Některé odchylky od pravidelného skloňování podstatných.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_03_ Odchylné tvary některých podstatných.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_SKLOŇOVÁNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
VY_32_INOVACE_03-05 Ročník: 6.,7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_12_SKLOŇOVÁNÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_30_Rod podstatných.
Skloňování podstatných jmen označujících části těla
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Lidské tělo.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
13 odchylky ve skloňování podstatných jmen
Zájmena.
Autor: Michaela Vráblíková Název : VY_32_INOVACE_21AJ_3tr_SLOVICKA7.
Slova Monohoznačná - Krátká prezentace Více souboru na této stránce: emagister.proweb.cz
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_04_DUÁLOVÉ TVARY PODSTATNÝCH JMEN Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: DUÁLOVÉ TVARY PODSTATNÝCH JMEN Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1437

Anotace Ročník 9. Druh materiálu Prezentace na inter. tabuli Pomůcky Inter. tabule Cíl materiálu /Inovace Procvičení duálových tvarů podst. jmen, používání tvarů nohama/nohami, očima/oky Metodické pokyny Správné řešení přiletí na kliknutí, popř. následuje na snímku za úkolem. Prezentace obsahuje animace.

PODSTATNÁ JMÉNA Duálové tvary

Část lidského, zvířecího těla množné číslo 7.Pád s rukama s nohama s očima s ušima ruce nohy oči uši

ZAKONČENÍ –MA PŘEBÍRAJÍ I PŘÍVLASTKY Míč proletěl těsně nad mýma rukama. Díval se kolem sebe svýma modrýma očima.

PŘENESENÝ VÝZNAM = NEOZNAČUJE ČÁST TĚLA 7.Pád rukami nohami s oky s uchy ruce nohy oka ucha

PŘÍKLADY VĚT Kopal kolem sebe nohama. Zuřivě mával rukama. Poslouchej ušima. Kočka se usadila mezi nohami stolu. Koupil si hodinky se svítícími ručičkami. Potřebovali jsme hrnec s velkými uchy.

DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA Dědeček postavil celou chatu (vlastní ruka). vlastníma rukama Dítě radostně tleskalo (baculatá ručička). baculatýma ručičkama Mám hodiny se (svítící ručička). se svítícími ručičkami Skočil do vody (rovná noha). rovnýma nohama Seděl na židli s (rozviklaná noha). s rozviklanými nohami Na smetišti byly hrnce s (uražené ucho). s uraženými uchy

RUCE, NOHY zakončený – ou bez rukou „krátký tvar“ bez noh, bez ruk MNOŽNÉ ČÍSLO ČÁST TĚLA PŘENESENÝ VÝZNAM 2.PÁD „delší tvar“ zakončený – ou bez rukou „krátký tvar“ bez noh, bez ruk 6.PÁD „delší tvar“ zakončený – ou na rukou zakončení –ách na ručičkách rukách,nohách

PŘENESENÝ VÝZNAM ČÁST TĚLA 2.PÁD 2.PÁD bez bez rukou ručiček 7.PÁD ručičkami 7.PÁD s rukama 6.PÁD na rukou 6.PÁD na ručičkách

DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA Stál pevně na (obě nohy). na obou nohou Lavice stála jen na (tři nohy). na třech nohách V kůlně byl starý stůl bez dvou (noha). bez noh Pes mi ležel u (noha). u nohou Nohy se mu podlomily v (koleno). v kolenou

Ostatní pod. jména označující párové části těla s koleny rameny prsy pažemi kyčlemi 7. Pád – podle svých vzorů kolena ramena prsa paže kyčle

DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA Tok řeky se rozdvojuje do (dvě ramena). do dvou ramen Na (kolena) bys mohl tomu člověku děkovat. na kolenou Ze špatně připojených (kolena) vodovodních rour unikala voda. z kolen Musel jít na operaci s (obě kyčle). s oběma kyčlemi Cvičenci kroužili (obě paže). oběma pažemi

DALŠÍ MOŽNÉ VĚTY NA PROCVIČENÍ DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA Líbí se mi dívky s (dlouhá štíhlá noha) Za (bosé nohy) děvčat se v běhu jen prášilo. Odevzdej to pouze do (ruce) ředitele. V koutě stál stolek s (tři titěrné nožky). Pocítil jsem najednou v (obě dvě ruce) i v (obě dvě nohy) novou sílu. Držel ruku před (oči). Podívala se na něho (takové udivené oči). Viděl jsem dívku s (tytéž modré oči).

DOPLŇ SPRÁVNÝ TVAR MNOŽNÉHO ČÍSLA Našim (oko) se naskytla nebývalá podívaná. U hrnce chyběla obě (ucho). Pozoruje své okolí (bystré oči). Stůl stojí na (vratké nohy). Hoši udupali hořící trávu (bosé nohy). U stěny stála stará židle bez (nohy). Umíte chodit po (ruce)? Chlapec pozoroval psa (vystrašená očička) a (obě ručky) se držel maminky. Použil síť s (velké oko).

ŘEŠENÍ Líbí se mi dívky s dlouhýma štíhlýma nohama. Za bosýma nohama děvčat se v běhu jen prášilo. Odevzdej to pouze do rukou ředitele. V koutě stál stolek s třemi titěrnými nožkami. Pocítil jsem najednou v obou dvou rukou i v obou dvou nohách novou sílu. Držel ruku před očima. Podívala se na něho takovýma udivenýma očima. Viděl jsem dívku s týmiž modrýma očima.

ŘEŠENÍ Našim očím se naskytla nebývalá podívaná. U hrnce chyběla obě ucha. Pozoruje své okolí bystrýma očima. Stůl stojí na vratkých nohách. Hoši udupali hořící trávu bosýma nohama. U stěny stála stará židle bez noh. Umíte chodit po rukou? Chlapec pozoroval psa vystrašenýma očičkama a oběma ručkama se držel maminky. Použil síť s velkými oky.

ZDROJE A ODKAZY STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-92-1. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN 80-85937-70-0. STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80-85937-87-5.