AKTUÁLNÍ ZAMĚŘENÍ AGENTURY CZECHTRADE 208. Žofínské fórum, 28. 3. 2017 Ing. Radomil Doležal, MBA generální ředitel
CZECHTRADE AKTUÁLNĚ EXPERT NA VÁŠ EXPORT TRANSFORMACE VNITŘNÍ KULTURY CÍLENÁ TERITORIÁLNÍ DIVERZIFIKACE PROHLOUBENÍ SPOLUPRÁCE S PARTNERY VNÍMÁNÍ AGENTURY EXPORTÉRY
CÍLENÁ DIVERZIFIKACE CzechTrade vnímá potřebu diverzifikace 84 % exportu do zemí EU a 16 % mimo EU Po integraci zahraniční sítě od 1.7. 2014 otevřel CzechTrade celkem 9 nových ZK a posílil kancelář v USA 2014: 3 nové ZK v Chile, Kolumbii a Ázerbájdžánu 2015: 1 nová ZK v Singapuru 2016: 4 nové ZK v Íránu, Peru, Číně (4. kancelář), Indii (2. kancelář) 2017: zatím 1 nová ZK v Nigérii, posílení kanceláře v USA Správné pochopení diverzifikace 16 ZK v EU a 35 mimo země EU Kanceláře v rámci EU stále patří k nejvytíženějším.
ZAHRANIČNÍ SÍŤ CZECHTRADE PŮSOBÍ V 51 ZEMÍCH NA 5 KONTINENTECH
TRANSFORMACE VNITŘNÍ KULTURY (Reaktivní → Proaktivní přístup) LIDSKÉ ZDROJE: Proces výběru pracovníků zahraničních kanceláří (SFI – Success factor index) Rotace pracovníků: zahraniční kanceláře ↔ centrála Oborově zaměření konzultanti v centrále (5 týmů) NOVÉ SLUŽBY: Služby generovány v souladu s požadavky exportérů Šance pro úspěšný export (úspěšný exportér/klient CT – služba zdarma – PR) Exportní koučink Sourcing Days REGIONY: Regionální exportní konzultanti ve všech krajích Exportní fóra a konzultace s řediteli zahraničních kanceláří / přenos know-how
SPOLUPRÁCE S PARTNERY MPO A MZV KLIENTSKÉ CENTRUM PRO EXPORT Jedno kontaktní místo pro exportéry v ČR Služby ve více než 90 zemích světa Komplexní informace pro B2B a B2G Projekt MPO, MZV a CzechTrade DALŠÍ SPOLUPRÁCE: Mapa oborových příležitostí a PROPED ROLE CZECHTRADE Poskytnutí prostor Zajištění odborného personálu Monitoring činnosti Marketingová podpora 77% dotazů firem pro zahraniční kanceláře CzechTrade
SPOLUPRÁCE S OSTATNÍMI PARTNERY 32 PŘISPĚVATELŮ BUSINESSINFO.CZ Oficiální portál pro podnikání a export Gestor: MPO, realizátor: CzechTrade KLÍČOVÁ ROLE CZECHTRADE Koordinace spolupráce s partnery napříč resorty Vedení a personální zajištění projektu Zajišťování dodavatelů a realizace výběrových řízení Marketingová podpora a kampaně VÝSLEDKY Průměrná měsíční návštěvnost: 205 671, průměrný měsíční počet stránek shlédnutých návštěvníky: 729 394 Přes 20 000 registrovaných uživatelů Hodnocení uživatelů: široké spektrum kvalitních informací, praktická využitelnost, příjemný design BusinessInfo.cz není vnímáno jako portál státní správy
SPOLUPRÁCE S OSTATNÍMI PARTNERY SP ČR A AMSP ČR EXPO ASTANA 2017 Mezinárodní specializovaná výstava zaměřená na Energie budoucnosti Gestor: MPO Zajištěním účasti ČR na EXPO 2017 pověřen CzechTrade Spolupráce s partnery SP ČR a AMSP ČR → proexportní profil výstavy KLÍČOVÁ ROLE CZECHTRADE Zajištění fungování kanceláře Komisaře a podpora realizačního týmu české účasti Organizace výběrových řízení mj. na koncepční návrh účasti ČR a organizační kapacity Koordinace přípravy a průběhu realizace, operativní řízení Koordinace PR a marketingových aktivit Vyhodnocení akce
SPOLUPRÁCE S OSTATNÍMI PARTNERY CZECHINVEST A API PROJEKT REGIONÁLNÍCH EXPORTNÍCH KONZULTANTŮ (REK) Smlouva o spolupráci 1.1.2017-31.12.2020 Informační One-Stop-Shop a regionální klientská centra pro poskytování služeb jednotné zahraniční sítě DŮVODY Velký zájem o rozšíření působnosti CzechTrade i do regionů V r. 2016 pilotní projekt: 5 míst → ve 2017 všechny kraje ČR Úspora finančních prostředků: využití stávajících regionálních manažerů a kancelářských prostor CzechInvest, synergie CzechTrade, CzechInvest a API Spolupráce s regionálními hospodářskými komorami Spolupráce s územními celky a hejtmany Podpora od regionálních samospráv (politické reprezentace krajů) AKTUÁLNÍ STAV 13 REKů Kompletní zaškolení a zahájení činnosti pro firmy v regionech
VÝSLEDKY A VNÍMÁNÍ CZECHTRADE 2016 3 861 bezplatných služeb pro 1 081 klientů 1 737 placených zakázek pro 1 022 klientů 87 000 hodin práce zahraničních kanceláří pro české firmy 1,17 známka spokojenosti klientů se službami (škála 1-4, 1=nejlepší) CzechTrade aktivně ověřuje spokojenost firem a pravidelně s partnery realizuje exportně zaměřené průzkumy (500 firem, renomovaná agentura)
EXPORT MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM / PRŮZKUM KVĚTEN 2016 Pokud by si firmy měly vybrat, téměř polovina by se obrátila ohledně podpory exportu na CzechTrade, pětina pak na MPO. Pokud by firma potřebovala podpořit export, na koho by se obrátila? v % 46 % 19 % 8 % CzechTrade MPO MZV/ZÚ 10 % by žádnou podporu nevyužilo, 9 % by využilo služeb jiné organizace, 8 % neví, neumí posoudit. P2. V případě, že by Vaše firmy potřebovala podpořit export, na jakou instituci by se obrátil\a? Báze: 500 Ipsos pro AMSP: Export malých a středních firem
Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade Dittrichova 21, 128 01 Praha 2 www.czechtrade.cz