NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektrické stroje - transformátory
Advertisements

Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Transformátory (Učebnice strana 42 – 44)
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Nadpis do sešitu Transformátory V-2-95.
Obvody střídavého proudu
ELEKTROMAGNETICKÉ JEVY, STŘÍDAVÝ PROUD
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Elektrické stroje.
Stavba transformátoru Transformace proudu a napětí
33. Elektromagnetická indukce
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Vznik střídavého proudu sinusoida
Transformátor.
Digitální učební materiál
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Fy_105_ Elektromagnetické jevy_Transformátor
Elektrické stroje a zařízení
Elektromagnetická indukce
Transformátory.
Co využíváme při nabíjení mobilu
TRANSFORMÁTOR.
TRANSFORMÁTORY Téma: Pár obrázků Studijní text
PRVKY ELEKTRONICKÝCH OBVODŮ
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Transformátor a jeho užití
Transformátory Jsou nedílnou součástí rozvodu elektrické energie, domácích elektrických spotřebičů… ZŠChodov, Komenského 273.
Indukčnost vlastní a vzájemná
ELEKTROTECHNIKA POKRAČOVÁNÍ – 1D 1W1 – pro 4. ročník oboru M.
Elektromagnetická indukce Transformátor
Princip transformátoru
Transformátor VY_30_INOVACE_ELE_740 Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice Vypracoval: Ing. Josef Semrád
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:říjen 2012 Určeno:9. ročník ZŠ.
TRANSFORMÁTOR Využívá principu elektromagnetické indukce
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – rozdělení, princip Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII-3.3. TRANSFORMÁTORY.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Elektrické stroje netočivé
Transformace napětí, proudu
Základy elektrotechniky Elektromagnetická indukce
Základy elektrotechniky Jednoduché obvody s harmonickým průběhem
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
ELEKTROTECHNIKA Strojírenství – 2. ročník OB21-OP-EL-ELT-VAŠ-M-2-009
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Přenosová soustava © Petr Špína 2011
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektromagnetická indukce
Transformátory Autor: Ing. Tomáš Kałuža VY_32_INOVACE_
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Ing. Renata Kremlicová NÁZEV: Transformátor TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
Transformátor zařízení, které zvyšuje nebo snižuje střídavé
Fyzika 2.D 11.hodina 00:52:16.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
VENKOVNÍCH TRANSFORMÁTORŮ
ELEKTROMAGNETICKÁ INDUKCE.
TRANSFORMÁTOR.
Fyzika 2.D 5. hodina.
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/34.0458

Elektrické stroje – základní pojmy Transformátory

Základní pojmy Transformátor je elektrický stroj - zařízení, které přeměňuje elektrickou energii určitého střídavého napětí a proudu na elektrickou energii jiného střídavého napětí a proudu, frekvence je stejná. Má v elektrotechnické praxi široké využití. Můžeme se s nimi setkat, jako základními prvky každé rozvodné sítě nebo i v malých přístrojích, kde tvoří základní bezpečnostní prvek. Také jejich velikost - výkon má velký rozsah, podle způsobu využití. Rozdělení transformátorů lze provést z několika hledisek. Například podle počtu fází - jednofázové, třífázové, podle způsobu chlazení - vzduchové, olejové nebo podle účelu - síťové, bezpečnostní atd. Nejjednodušší transformátor se skládá ze dvou částí:

obvodu magnetického: jádro tvořené plechy z měkké oceli, které jsou od sebe izolovány, obvodu elektrického: dvě cívky, primární a sekundární, které jsou nasazeny na jádře. Do primární cívky se přivádí střídavý proud ze zdroje napětí. Ten vytváří v magnetickém obvodu proměnné magnetické pole - magnetický tok. Vlivem změny magnetického toku v čase se indukuje v obou cívkách napětí, které je úměrné této změně a počtu závitů. Tento jev, elektromagnetickou indukci, jsme již poznali v minulých kapitolách, kdy jsme si odvozovali vznik střídavého napětí. Z velikosti indukovaného napětí na primární a sekundární straně odvodíme základní rovnici transformátoru: p = N1/N2 = U1/U2 Písmenem p označujeme převod transformátoru. Transformátor je zařízení, které pracuje s malými ztrátami - účinnost je okolo 98%, takže lze s poměrně velkou přesností považovat zdánlivý výkon transformátoru na primární straně i na sekundární straně stejný. Proto můžeme napsat následující vztah: S1 = S2 = U1.I1 = U2.I2 po úpravě: p = N1/N2 = U1/U2 = I2/I1 Vidíme, že proudy se transformují v opačném poměru než napětí. Z této základní rovnice transformátoru pak můžeme vypočítat potřebné veličiny napětí, proudu popřípadě výkonů.

Příklady Transformátor má primární cívku s 660 závity a sekundární s 30 závity, primární napětí je 230 V. Určete sekundární napětí. Zdánlivý výkon transformátoru je 800 VA, napětí na sekundární straně je 100 V, napětí na primární straně 500 V. Určete proudy na primární i sekundární straně, jaký je převod transformátoru. Určete transformační poměr, primární proud a zdánlivý výkon transformátoru, který je připojen na síťové napětí, sekundární napětí je 10 V a sekundární proud je 2 A. Vysvětlete, proč musí být magnetický obvod transformátoru vytvořen z odizolovaných plechů, které jsou vyrobeny ze speciální oceli. Popište využití transformátorů při rozvodu elektrické energie, od výroby v elektrárnách až po využití u běžného spotřebitele.

ANOTACE Materiál lze použít jako základní seznámení žáků s problematikou nejdůležitějších elektrických strojů. V první části jsou základní vztahy a pojmy, které jsou nutné k pochopení účelu probíraného elektrického zařízení, jeho užití a rozdělení z několika hledisek. Ve druhé části jsou jednoduché příklady výpočtu, které doplňují teoretický úvod. Žáci tuto část zpracují samostatně. Také zde samostatně vyhledávají odpovědi na otázky, které souvisí s využitím daného elektrického stroje. Předpokládaný čas 45 min. CITACE ANTONÍN BLAHOVEC. Elektrotechnika 2: Pro SOŠ a SOU Podnázev. Praha: Informatorium., 2010. ISBN 978-80-7333-043-9.