3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Textový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je MGR. MILOŠ NYGRÝN.
Advertisements

Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Základní typografická pravidla
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
ZÁKLADNÍ TYPOGRAFICKÁ PRAVIDLA
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Písmo.
Autor: Romana Nováková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55 Září 2013.
I-3 Archeologie a pomocné vědy historické
Typografické zásady Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název.
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Mistr Jan Hus.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_06
Word Textový editor.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Zvuková stránka jazyka
Historické prameny.
Vývoj českého pravopisu
POMOCNÉ HISTORICKÉ VĚDY
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Tabulky — dokončení.
Setkání koordinátorů ICT Brno 23. ledna Úvod  Konečně!! Norma respektuje použití knižního písma, nepodporuje primárně strojopis  Příprava trvala.
Alternativa ve výuce psaní
3. ČÁST EDICE Microsoft Office PowerPoint & OpenOffice.org Impress Načítání… Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň.
TYPOGRAFICKÉ PRAVIDLA
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
DIACHRONIE A KORPUSY (DČNK) Úvod do korpusové lingvistiky 10.
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Základy psaní textu Interpunkční znaménka tečka(.), čárka(,)
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Práce s textem a základy počítačové typografie. Seznam nejznámějších programů CWord, WordPerfect,OpenOffice, StarOffice CT602, ChiWriter CVenturaPublishing,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Vývoj českého pravopisu
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Typografie – hladká sazba Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Typografie – úvod, písma Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Inf Typografická pravidla. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2.
Historický vývoj č eského jazyka. Praslovanština Společný jazyk Slovanů (2000 př. Kr.- 6. stol. n. l. ) Pouze mluvená podoba, považován za pradialekt.
TYPOGRAFIE Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Literatura doby husitské
Odpověď na tyto otázky nalezneš v jazykových příručkách.
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
Název: Word, textový editor DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_03
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
POMOCNÉ VĚDY HISTORICKÉ
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
Word – textový editor.
PÍSMO Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Informační analýza a identifikace dokumentů
SEMINÁŘ Prameny k dějinám Židů v českých zemí
Algoritmizace a programování
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Jak pracovat s učebnicí
Strom jazyků slovanských
VY 32 INOVACE 361.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Základy genealogie – aneb jak sestavit rodokmen 5.
Čtení a psaní genetickou metodou
Jazykové skupiny (rodiny)
Genealogie II - Přednáška č. 4 obsah
Vy_32_INOVACE_69_Odvozování, skládání a zkracování
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5. Základy genealogie II - čtení starého písma Městská knihovna Nové Město na Moravě ve spolupráci s Moravskou genealogickou a heraldickou společností Cyklus čtyř přednášek zaměřený na čtení latinských zápisů, českého novogotického písma a německého kurentu, na příkladech matričních zápisů a dalších dokumentů 1. úvod 2. představení 3. cíl cyklu a očekávání publika 4. základní otázka 5. 1

Program cyklu přednášek 1. Úvod – transliterace, transkripce, vývoj písma, písmo novogotické, kurent, písmo humanistické a latinka, zkratky, značky, ligatury, spřežky a diakritika, vzory písem a číslic, rozdíly v Čechách a na Moravě, čtení latinských textů - humanistické písmo – 31.1.2017 2. České novogotické písmo kurzivní a knižní, čtení textů – 14.2.2017 3. Německé novogotické písmo kurzivní a knižní, čtení textů – 28.2.2017 4. Čtení textů mimomatričních pramenů, opakování – 14.3.2017 2

Úvod – transliterace, transkripce, vývoj písma, písmo novogotické, kurent, písmo humanistické a latinka, zkratky, značky, ligatury, spřežky a diakritika, vzory písem a číslic, rozdíly v Čechách a na Moravě, čtení latinských textů v matričních zápisech – příklady Výuka čtení starých textů – individuální domácí studium, kolektivní výuka v kurzu - poznání jednotlivých písem textu, hláskování, slabikování, ne “globální “ čtení - používání vzorových písem (novogotické v různých časových obdobích, různé druhy kurentu apod.) - majuskulní písmo - často rozmanitá kresba, nutnost dešifrace, duktus (směr a posloupnost jednotlivých tahů pera) Transliterace – starý text písmenko po písmenku přepisujeme pomocí písmen dnes používaných tvarů, zachováme interpunkci, členění vět, zkratky a značky Transkripce – přepis textu do soudobé řeči v souladu s platnou gramatikou, původní smysl musí být zachován Čtení latinských a německých textů - není zcela bezpodmínečně nutná znalost jazyka, ale je výhodou. Nutná je ale znalost písma – kurent, švabach, české novogotické písmo kurzivní, starší typy humanistického písma Nutnost používání slovníků: Latinské – pro klasickou latinu, Mareš: Latinsko-český slovník pro genealogy, Smolová: Latinsko-český slovník (bude na webu knihovny) Německé – spíše staré slovníky Učebnice čtení starých textů 3

Úvod Postup čtení – trasliterování zápisu nebo dokumentu bez nutnosti dokonale porozumět obsahu, pak překládat pomocí slovníků nebo s pomocí znalého překladatele Matriční zápisy – opakovatelná šablona, latinské texty psány humanistickým písmem (latinkou) Kde hledat pomoc – genealogická fóra ( např. actapublica.eu, genealogie.taby.cz), odborník Historický vývoj jednotlivých druhů písma – přednáška č. 5 v 1. kurzu, najít v genealogické učebnici nebo příručce Od 15. století vývoj latinského písma ve dvou větvích : novogotické písmo (původ v písmu gotickém) a humanistické písmo (původ v karolině) Novogotické písmo - švabach, novogotické písmo kurzivní a jeho německá verze kurent (polokurziva kreslené písmo – kanzlei a fraktura) - české novogotické písmo kurzivní – rozdíly v Čechách a na Moravě Humanistické písmo - vývoj k latince, přechod v německy hovořících zemích Číslice – římské číslice založené na 7 písmenech abecedy – I,V,X,L,C,D,M, ( existovaly i minuskulní číslice) arabské číslice zajímavost – latinské chronogramy se zvýrazněnými písmeny DeVoto ChrIstI aMICo (oddanému Kristovu příteli) D+V+C+I+I+M+I+C 1708 Papír – papírny od začátku 16. století (původně z konopí, později lněné hadry,hedvábí) Psací náčiní – seříznutý husí brk, od 12. století duběnkový inkoust Snaha o co nejrychlejší psaní, úsporu inkoustu a papíru – používání zkratek, značek (dále se nevyvíjející zkratky) a ligatur (písmenné značky) 4

Úvod Zkratky – účelné zkracování slov nebo slovních spojení, která se v textu vyskytují častěji Druhy zkratek: iniciálová zkratka – např. INRI či I.N.R.I. , IHS, AHOJ suspenze – zůstává typická část slova nebo pouze písmeno – např. p., pp., P., R.D., kontrakce (stažení) – ponechání krajních písmen slova – např. gt (gest), dno (domino) vynechání zdvojených písmen + vodorovná čára nad zbývajícím – Anno x Ano, summa x suma horní index – Ann°, ab (aneb), gednoo (gednoho) smyčka jako L – na konci odstavce nebo textu za zkratkami se často dělala dvojtečka vlastní zkratky písaře Adriano Capelli: Dizionatio di abbreviature Latini et italiani, Milano 1912 Značky – vznik ze zkratek, označení pro nové pojmy – např. Měny $, £, €, množství – ß (kopa), měrné jednotky – m, peněžní jednotky – Fl, Rm, x, ostatní - @, §,®, ©, genealogické značky - *, †, ψ Ligatury – spojení dvou písmen v jeden celek, rozvoj ve středověku, s rozvojem knihtisku úbytek - &, æ, Æ, ß, psané písmo – s-t, s-k (kurent) 5

Úvod • Potřeba zaznamenávat při psaní hlásky národních jazyků, pro které latinská abeceda neměla znaky, vedla ke spřežkám a diakritickým znaménkům • Spřežky – dodnes používané v řadě jazyků vč. němčiny latina – pouze několik – qu - kv (antiqus), oe-é (poena), koncovka ae-é (feminae), klasická latina - ia, ie,io x církevní latina – ja, je, jo, někdy zdvojování samohlásek aa,ee = á,é němčina – ph, th, ck, sch, tsch, ei, ie, eu, stará němčina – ss, návrat ke spřežkám – ä, ö,ü – ae, oe, ue čeština – spřežkový pravopis měl dlouhý vývoj, jedna spřežka dodnes – ch • Diakritika – způsob jak dát jednomu písmenu několik významů podle rozlišovacího (diakritického) znaménka Diakritická znaménka x interpunkční znaménka němčina – pouze tři – ä, ö, ü, angličtina – žádné, čeština – 15(á,é,ě,í,ý,ó,ú,š,č,ř,ž,ť,ď,ň,ů), slovenština – 17 Vývoj v češtině – první náznaky na počátku 15. století (De ortographia Bohemica), datace nejistá stejně jako Husovo autorství (přisoudil mu je Palacký v 19. století), zavedení punctus rotundum, hláska bez tečky x hláska hláska s tečkou Spřežky se ale udržely dlouhou dobu – konec 16. stol. v Bibli Kralické kombinace spřežek a diakritiky, tečka se postupně měnila na háček, reforma pravopisu v polovině 19. století – konec spřežek, speciální samohláska ů – vývoj z ó, kóň,vóle x kuoň, vuole, kroužek nad u je pozůstatkem dvohlásky uo 6

Latinské zápisy humanistickým písmem Od poloviny 16. století se humanistické písmo stalo výhradním písmem latinských textů Latinské zápisy používány v matrikách 18. století různou dobu dle místa, skončily k roku 1784 V zápisech jsou používány u některých písmen novogotické tvary - d, částečně r, s (tzv. dlouhé), Příklady zápisů Podklady pro domácí čtení a převod 7