Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace je určena žákům 9. ročníku. Seznamuje je s osobností Jana Drdy, jeho životem, dílem a především jeho nejvýznamnějším dílem, Němou barikádou.
Jan Drda (1915 – 1970)
Život prozaik, dramatik, novinář, politik narodil se jako syn dělníka a nalezenkyně; matka zemřela při porodu dalšího dítěte, otec od dětí odešel – Jana a jeho sestru vychovával dědeček studoval filologii na UK, ale studium nedokončil od roku 1932 přispíval do novin a časopisů 1937 – 1942 – redaktorem Lidových novin, od r šéfredaktorem 1945 vstoupil do KSČ
Dílo - próza Městečko na dlani (1940) – odehrává se v Rukapáni, „líbezném městečku“, které si vypravěč „napůl vymyslil, napůl vysnil“; splétají se tu osudy rukapáňských obyvatel, jejich denní radosti i strasti; nejšťastnější Drdova próza Putování Petra Sedmilháře (1943) – román; příběh nemanželského chlapce, nyní sirotka a tuláka, který hledá svého otce a vymýšlí si o něm fantastické příběhy Němá barikáda (1946)
soubor 11 povídek z doby 2. světové války (odboj, heydrichiáda, Pražské květnové povstání) zobrazuje osudy bezejmenných hrdinů, kteří se postavili na odpor fašismu
Vybrané povídky Včelař Hlavní hrdina, pan Havlík, ukrýval v úlech vysílačku. Příslušníci Gestapa ale vysílačku našli a včelaře smrtelně zranili. Když umírá, chrání v sevřené ruce včelí královnu – jako symbol budoucnosti a naděje, kterou nacisté nikdy nezničí. „Klečící stařec ani nehlesl. Jen se malinko sesul, dolehl na trávník mezi rozbité plástve, a pravičku, na jejímž ukazováku dosud seděla královna, pohybem neuvěřitelně pomalým vysunul před sebe…. To… jsou… oni… I včelám… berou život!“
Vyšší princip „Vyšší princip je přezdívka středoškolského profesora latiny a řečtiny, třídního učitele septimy. Příběh se odehrává během 2. světové války, krátce po atentátu na Heydricha. Tři maturanti gymnázia byli spolužákem udáni Gestapu a pro údajné schvalování atentátu zastřeleni. Profesor při hovoru s třídou nejen odmítne jejich vraždu, ale naopak souhlasí s atentátem. Třída mu spontánně vzdá čest povstáním. „Žáci,“ vykoktal po druhé, škrtě se v límečku, „profesorský sbor mne pověřil abych... ehm… včerejší... smutnou událost... uvedl... na pravou míru... S hlediska... vyššího principu mravního...“ V tu vteřinu se k němu zvedlo dvacet párů očí. Jako by ta stará, častým užíváním znevážená fráze najednou nabyla nové, strašné chuti a tvaru. Jako by byla nepřátelstvím, které pokládá mezi ně a sebe. Anebo... S největším úsilím popadl dech. A potom naráz, s chvatem tonoucího, jenž se bojí, že bude zahlcen a nedořekne, vykřikl na své žáky: „S hlediska vyššího principu mravního... vám mohu říci jenom jedno: vražda na tyranu není zločinem!“
Drama Hrátky s čertem (1946) – pohádková divadelní hra, napsaná v době okupace; jsou v něm patrné náznaky odporu proti nacismu; zfilmováno Dalskabáty, hříšná ves aneb Zapomenutý čert (1960) - Polepšený čert se stane člověkem a pomůže odhalit ďábla převlečeného za faráře.
Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN. Cojeco.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Kdb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Dantikvariat.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Filmovamista.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Pohadkar.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Slovackedivadlo.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: aneb-zapomenuty-cert