NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_03_20 Vznik ostrovů TÉMA : Přírodní obraz Země ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011
Anotace Materiál slouží k tématu: VZNIK OSTROVŮ Slide 3 – žáci vyhledávají v atlase ostrovy a sousostroví spolu s oceánem či mořem, který ho obklopuje Slide 4 – teorie Slide 5 – beseda – výhody a nevýhody domova na ostrově
Jak vznikají ostrovy ? Na mapě najdi ostrovy a přiřaď je k oceánu, ke kterému patří: GRÓNSKO - ____________________ NOVÁ GUINEA - _________________ BORNEO - _____________________ MADAGASKAR - _________________ KRÉTA - _______________________ HAVAJSKÉ OSTROVY - ____________ (OSTROV - kus pevniny oddělené od světadílu X SOUOSTROVÍ – skupina ostrovů oddělené od světadílu)
VZNIK OSTROVŮ PEVNINSKÉ OSTROVY – ostrovy vzniklé oddělením části pevniny (Grónsko od Severní Ameriky nebo Britské ostrovy od Evropy) SOPEČNÉ OSTROVY – sopečná činnost i pod vodou vrchol sopky vystupuje nad hladinu (Havajské ostrovy) KORÁLOVÝ OSTROV = ATOL – nízký a plochý prstenec korálového útesu, obklopující jezero vody uprostřed (Tahiti)
Bydlet na ostrově? VÝHODY __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ NEVÝHODY __________________ __________________ __________________ __________________ __________________ __________________
Zdroj: Červený P., Dokoupil J., Kopp J., Matušková A., Mentlík P., 2003, ZEMĚPIS 6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, Fraus