empír Charakteristika uměleckého směru
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Rudolf Kopecký Předmět:Dějepis
Obsah Vstup1 Etymologie2 Lokalita3 Období4 Idea5 Projevy6 Charakteristické znaky, architektura, móda7 Charakteristické znaky, interiér8 Architektonické prvky9 Typy staveb10
Obsah Móda11 Stavby, zámek Kačina12 Hradec nad Moravicí13 Kostelec nad Orlicí14 Letohrádek Kinských15 Zámek Fryštát16 Synagoga v Třešti17 Masarykovo nádraží18 Františkovy Lázně19 Lomonosova univerzita20
Obsah Vítězné oblouky21 Pantheony22 Stádlecký most23 Empír za Atlantikem, Capitol24 Bílý dům25 Velikášské reminiscence v Evropě, Říšský sněm, Berlín26 Monument v Itálii27 Varšavské Velké divadlo28 Latinskoamerické Capitoly29 Název stránky 3030
Obsah Název stránky 3131 Název stránky 3232 Název stránky 3333 Název stránky 3434 Název stránky 3535 Název stránky 3636 Název stránky 3737 Název stránky 3838 Název stránky 3939 Název stránky 4040
vstup 1
název slohu pochází z francouzského empire český ekvivalent císařství císařský sloh (cítíme stejný kořen u slov impérium, imperialismus, imperativ, … sloh často doprovází totalitní režimy) etymologie 2
sloh vznikl ve Francii (působiště císaře Napoleona) rozšíření po Evropě (střední i východní) objevuje se i v Americe později v oblibě u totalitních režimů (Polsko, Sovětský svaz, …) lokalita 3
první čtvrtina 19. století (za vlády Napoleona Bonaparte) často i později jako reminiscence a vyjádření státní moci (v komunistických totalitních režimech dokonce i v první polovině století dvacátého) období 4
podobně jako klasicismus se obrací na antický model dokonalosti a krásy vyzdvihuje myšlenku římského císařství manifestuje moc a sílu, řád i okázalost pozdějších napodobitelů císařství idea 5
především architektura (stavby monumentálních budov) interiéry móda projevy 6
charakteristické znaky architektura souměrnost staveb uprostřed portikus se sloupy různého řecko-římského slohu monumentální schodiště před portikem trojúhelníkový tympanon nad architrávem (třeba i s reliéfy jako na řeckém chrámu) oproti klasicismu bílá fasáda častá sloupořadí v reminiscenčních obdobích móda 7 důsledek postupující emancipace antický vliv na uvolněnost oděvu postupně se objevují u dámské róby boty, někdy dokonce i kotníky splývavé záhyby ustupuje vlečka dekolty chráněné šátkem
charakteristické znaky interiér vynikající řemeslné zpracování objevují se i egyptské prvky (po Napoleonově výpravě do Egypta) přímé a štíhlé linie dekorace dýhováním ušlechtilými dřevinami i intarzií židle jsou štíhlé a lehké, čalouněné skříně zdobené ornamenty Napoleonova ložnice 8
architektonické prvky Portikus – nákres……a uplatnění u budovy 9
typy staveb zámky letohrádky, vily monumenty (reprezentativní budovy, mauzolea) brány, vítězné oblouky účelové stavby (nádraží, mosty, divadla, lázně, šloly…) mocenské budovy (sídla zastupitelských úřadů, vlády, …) kostely (už méně)
móda 10
zámek Kačina 11
Hradec nad Moravicí 12
Kostelec nad Orlicí 13
Letohrádek Kinských 14
Zámek Fryštát 15
Synagoga v Třešti 16
Masarykovo nádraží 17
Františkovy lázně
Lomonosova univerzita, Moskva
Vítězné oblouky Římský vzor (Titus)…… a Napoleonova verze 18
Další vzor pro Napoleona Pantheon v Římě……a v Paříži
Stádlecký most 19
Empír za Atlantikem 20
Bílý dům 21
Reminiscence, Reichstag, Berlín 22
Monument Vittoria Emanuela II. 23
Varšavské Velké divadlo 24
Americké variace na Capitol KolumbieKuba 25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
(léta praxe) Použité zdroje