Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Buňka.
Advertisements

VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.04 Anotace: Prezentace popisuje základní stavbu rostlinné buňky a její činnost. Vzdělávací oblast: Buňka rostlinná, stavba, způsob.
Bakteriologie Určování bakterií.
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.03 Anotace: Vzdělávací oblast: Buňka živočišná – stavba, činnost Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Houby, viry, baktérie Pro 6. ročník Autor: Mgr. Pavlína Marková
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Jednobuněčné prokaryotní organismy
Prokaryotická buňka.
Buňka.
Jednobuněčné organismy s nepravým jádrem
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.A.18 Název pro školu:
Srovnání prokaryotických a eukaryotických buněk
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis – Biologie rostlin
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Bakterie.
Bakterie a sinice Přírodopis VY_32_INOVACE_164, 9. sada, Př3 ANOTACE
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_583.
Základní struktura živých organismů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2VY_32_inovace_585.
Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem pro vyučujícího. Představuje scénář výukové hodiny, klíčové kompetence a očekávaný výstup. Žáci.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Obyvatelstvo světa – pohyb obyvatelstva
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Stavba lidského těla.
SINICE fotosyntetizující bakterie
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - OBOJŽIVELNÍCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Inkscape – tvorba loga Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
VÝSKYT A OCHRANA NETOPÝRŮ NA SVITAVSKU Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - PAVOUKOVCI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Hromadné úpravy fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Rostlinná plasmatická blána mitochondrie cytoplasma ribozomy jádro vakuola chloroplasty buněčná stěna buňka.
PROJEKT KYSELÝ DÉŠŤ Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
1. H ETEROTROFNÍ VÝŽIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Tvorba HDR fotografií Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Základní znaky a rozmanitost života Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - VIRY
Jednobuněčné organismy s nepravým buněčným jádrem
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_06_krev
VY_32_INOVACE_531 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Bakterie.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje BUŇKA VY_32_INOVACE_23_461 Projekt.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
2.1 Viry, bakterie Víte, kdo způsobuje angínu, chřipku nebo neštovice?
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
4. Buňky.
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Zbyněk Němec
Buňka Test.
Název projektu: Moderní škola
Výukový materiál VY_52_INOVACE_20_ OPAKOVANI_BUNKA
Transkript prezentace:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach

Název školyGymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiáluK_INOVACE_1.BI.36 Tematická oblast ŠVP – Člověk a příroda (biologie) učivo: ● Biologie bakterií a archeí Název vzdělávacího materiáluProcvičující a opakující test – Bacteria a Archea Druh učebního materiáluprezentace (PowerPoint) Anotace Prezentace je využitelná pro opakování a procvičování učiva biologie bakterií a archeí – kapitola BACTERIA A ARCHEA Klíčová slovaprokaryotní buňka, buněčná stěna, cyanobakterie, koky, pasterizace Ročník1. ročník čtyřletého studia, 5. ročník osmiletého studia Typická věková skupinaveřejnost a školní věk (10-90 let) Speciální vzdělávací potřebyžádné AutorJiří Mach Zhotovenoleden 2014 Celková velikostVelikost souboru 284 kB

a) Buňka bakterií a archeí je typem buňky ___________. 1) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Archea je liší od bakterií především __________________________. c) Naše střevní bakterie Escherichia coli je z pohledu výživy ___________ bakterie. prokaryotní heterotrofní vlastnostmi nukleových kyselin

2) Vyber pojmy, které charakterizují prokaryotní typ buňky bakterií a archeí: buněčná stěna plazmidy chloroplasty fykocyanin a fykoerytrin jádro s obalem ribozómy mitochondrie „jádro“ bez obalu

3) Popiš označené části bakteriální buňky: 1) buněčná stěna 2) cytoplazmatická membrána 5) ribozómy 6) DNA - chromozóm 8) plazmid 9) cytoplazma

koky stafylokoky streptokoky vibria spirily 4) Přiřaď bakteriím název jejich tvaru buňky a jejich uspořádání:

a) Střevní bakterie tvoří pro člověka v tlustém střevě vitaminy ___, ___ a ___. 5) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Bakterie zubního hlenu přetváří sacharidy na _______________, která se pak podílí na úbytku zubní skloviny povrchu zubu. kyselinu mléčnou KHB 12

c) V natronových jezerech Velké příkopové propadliny rovníkové Afriky žije skupina _________ zástupců Archeí. 5) Doplň do vět chybějící výrazy: d) Jako desinfekční látka proti bakterií v ústní vodě se používá _______. halofilních alkohol e) Jiný název pro sinice je ____________. cyanobakterie

a) Pasterizace je chemická úprava, např. potravin, při které se likvidují bakterie. 6) Rozhodni, zda-li platí věty: b) Sirné bakterie patří mezi chemoautotrofní organizmy. c) Fykoerytrin je červené barvivo cyanobakterií. d) Alkalofilní Archea žijí v prostředí pH rozsahu 5-7. NE ANO NE

7) Vyber 1 správnou odpověď: A) „Klobásový jed“ bakterie rodu Clostridium nazýváme: a) ricinb) hirudin c) clostridin d) botulotoxin B) Bakteriální onemocnění je: a) spalničkyb) vzteklina c) borelióza d) encefalitida

7) Vyber 1 správnou odpověď: C) Za symbiotický pro člověka druh bakterie nepovažujeme rod: a) Escherichiab) Lactobacilus c) Listeria d) Bifidobacterium D) Bakterie tvoří své bílkoviny v buňce na: a) ribozómech b) endoplazmatickém retikulu c) Golgiho komplexud) cytopl. membráně

8) Mléko se zpracovává metodou UHT (Ultra High Temperature). Co to znamená? V mléku jsou vysokou teplotou po krátký čas likvidovány nežádoucí bakterie.

9) Jaký je význam saprofytických bakterií? V prostředí rozkládají těla odumřelých organizmů, čímž výrazně přispívají ke koloběhu látek (mineralizace) a udržování ekologické rovnováhy.

a) Tzv. „vodní květ“ je stav přemnožení sinic (cyanobakterií) ve vodě, díky nadbytku živin, zejména chemických prvků fosforu a ______. 10) Doplň do vět chybějící výrazy: b) Příkladem potraviny, kterou člověk vyrábí biotechnologicky pomocí bakterií, je například ____________. dusíku sýr, jogurt,…..

Snímek č. 5: autor: Stefi, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 StefiCreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (spirily): autor: LadyofHats, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0Creative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (vibria): autor: Ioan-Mihai Gale I, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 Ioan-Mihai Gale ICreative Commonslicence 3.0 Snímek č. 6 (ostatní tvary): autor: Limojoe, Wikimedia Commons, Creative Commons, licence 3.0 LimojoeCreative Commonslicence 3.0 Autor prezentace studoval: a)vlastní učební materiály (přípravy), b)literatura: Rosypal S. 2013, Nový přehled biologie, Scientia, Praha, ISBN: