Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

TEORIE GRAMATIKY (ASJ/TG)
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Psaní i,í, y, ý po měkkých a tvrdých souhláskách
Narušená komunikační schopnost
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST Mgr. Michal Oblouk.
Zvuková stránka věty Spisovná výslovnost.
Fonetika.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HLÁSKOSLOVÍ SPISOVNÁ VÝSLOVNOST
Zvuková stránka jazyka
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Dagmar Strejčková Jazykový rozbor 1 Dagmar Strejčková
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Poruchy rezonance hlasu a řeči
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
SOUSTAVA DÝCHACÍ Dýchací soustava sdružuje orgány, které obstarávají výměnu plynů mezi vnějším prostředím a krví. Vdechováním přivádějí do těla kyslík.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.13
Dýchací soustava.
Ezofageální – jícnový hlas
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
VÝUKA VÝSLOVNOSTI VE SKUPINÁCH RUSKY MLUVÍCÍCH STUDENTŮ
LOGOPEDIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch
Vznik hlasu Radan Havlík AUDIO-Fon centr Brno. Základní podmínka vzniku hlasu Anatomické a funkční propojení 3 systémů: Anatomické a funkční propojení.
FONETIKA A FONOLOGIE OKRUHY KE ZKOUŠCE Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fonetika - úvod Jazyk = přirozený kód, systém dorozumívacích prostředků x ostatní kódy jsou odvozené (např. písmo) Funkce jazyka: referenční, výrazová,
Fonetika a fonologie českého jazyka - seminář
Seznámení se s hláskami a jejich dělení
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Dyslálie, dysartrie, vyvozování hlásek, oromotorická cvičení
Slabika jako opomíjená součást jazykového systému
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
PÁROVÉ SOUHLÁSKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
SYSTÉM ČESKÝCH HLÁSEK Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
tvorba hlásek českého jazyka
Spisovná výslovnost 1.
TYPY HLÁSKOVÝCH ZMĚN Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D..
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
VY 32 INOVACE 361.
SEGMENTÁLNÍ ANALÝZA TEXTU
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Segmentálny podsystém 2. časť
Autor: Mgr. Ľubica Čambálová
Segmentálny podsystém 1. časť
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Zvuková stránka jazyka
Dělení souhlásek, souhlásky tvrdé Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok

Souhlásky (konsonanty) -x samohlásky -inventář českých souhlásek zahrnuje 31 hlásek Tři skupiny: -1. pravé -2. sonory -3. klouzavé

Artikulace konsonantů -artikulační podstatou souhlásek je vytváření překážek výdechovému proudu vzduchu; při jejich trvání nebo zrušení dochází ke vzniku charakteristických šumů, které identifikujeme jako jednotlivé souhlásky -základem pro rozlišování souhlásek z artikulačního hlediska je způsob tvoření striktury a místo, kde ke striktuře dochází (popř. orgán, který strikturu tvoří)

Artikulační fáze 1.Intenze (počáteční fáze; vytvoření přehrady) 2.Tenze (vrcholová fáze; podržení překážky) 3.Detenze (závěrečná fáze; artikulační orgány opouštějí postavení ve vrcholové fázi a přecházejí buď do postavení klidového nebo směřují k vrcholovému postavení následující hlásky

Klasifikace souhlásek 1. podle místa tvoření 2. podle artikulujícího orgánu 3. podle způsobu tvoření 4. podle sluchového dojmu 5. podle účasti hlasivek a přítomnosti základního tónu

Dělení souhlásek podle místa tvoření (podle pasivního artikulujícího orgánu) - souhlásky se vyslovují na sedmi místech mluvních orgánů, podle toho je také dělíme: - obouretné/retoretné (bilabiální), resp. retné: b, p, m - retozubné (labiodentální): f, v, ɱ - zubodásňové (alveodentální): t, d, n, s, z, c, ʒ, ř, ṝ (tj. neznělé ř), r, l - zadodásňové (postalveolární): š, ž, č, ǯ - předopatrové (palatální): ť, ď, ň, j - zadopatrové (velární): k, g, ch, x, ŋ - hrtanové (laryngální): h, ̉ (tj. ráz)

Fonetické dělení patra (dle Hála 1960)

Třídění podle (aktivního) artikulujícího orgánu - třídění podle artikulujícího orgánu odpovídá obvykle třídění podle místa artikulace. Odpovídají si tyto kategorie: Místo artikulace (tvoření)Artikulující orgán retné, retozubné →retné zubodásňové → předojazyčné předopatrové → středojazyčné zadopatrové → zadojazyčné hrtanové → hlasivkové

Dělení souhlásek podle způsobu tvoření (a podle sluchového dojmu) - na základě tohoto hlediska dělíme souhlásky na tři skupiny podle překážky, která se staví výdechovému proudu. 1. Závěr (okluze) – mluvní orgány se zcela uzavřou a utvoří závěr. Následně se prudce otevřou (z hlediska akustického dojmu dochází k explozi/ražení). Podle toho se souhlásky nazývají závěrové (okluzivy) a z hlediska sluchového dojmu ražené (explozivy): p, b, m, ɱ, t, d, n, ť, ď, ň, g, k, ŋ, ráz 2. Polozávěr (semiokluze) – mluvní orgány vytvoří plný závěr, který následně odstraní a přechází v úžinu. Tyto souhlásky se nazývají polozávěrové (semiokluzivy): c, ʒ, č, ǯ 3. Úžina (konstrikce) – při výslovnosti se vytvoří mezi mluvními orgány úžina, kterou prochází výdechový proud. Souhlásky se nazývají úžinové (konstriktivy); z hlediska sluchového dojmu třené (frikativy): f, v, s, z, ř, ṝ (tj. neznělé ř), r, l, š, ž, j, x, h.

Dělení souhlásek podle sluchového dojmu -hlásky závěrové (okluzivy) → ražené (explozivy) -hlásky úžinové (konstriktivy) → třené (frikativy) -hlásky polozávěrové → „poloražené, polotřené“; ražené polosykavé (afrikáty) Ad souhlásky třené: -sykavky: ostré s, z + tupé š, ž -hlásky kmitavé r, ř, ṝ (tj. neznělé ř) Pozn.: Souhláska r a ř se tvoří tak, že se konec jazyka rychle dotkne tvrdého patra a přitom vibruje: při výslovnosti r jedenkrát, při výslovnosti ř dvakrát až třikrát. Proto se souhlásky r a ř nazývají také jako souhlásky kmitavé (vibranty).

Dělení souhlásek podle přítomnosti základního tónu - znělost a neznělost jsou vlastnosti souhlásek, které závisí na přítomnosti základního tónu; základní tón se tvoří v hlasivkách - souhlásky, které mají značnou část tónové složky, se nazývají sonory; zachovávají si znělost a jsou z hlediska znělosti jedinečné - všechny ostatní souhlásky jsou šumové a podle přítomnosti základního tónu je dělíme na dvě skupiny: znělé a neznělé

Dělení souhlásek podle účasti dutiny nosní - při tvoření souhlásek prochází výdechový proud z dutiny hrdelní do dutiny ústní nebo nosní - tyto dutiny jsou s dutinou hrdelní po stránce anatomické spojeny - když se uzavře průchod do dutiny nosní, tvoří se souhlásky v dutině ústní, pokud se lehce otevře, umožní výdechovému proudu přejít do dutiny nosní a výsledkem artikulace jsou souhlásky nosové (nazály): m, ɱ, n, ŋ, ň

- jako doplňková, fonologicky irelevantní složka tvoření souhlásek se v češtině uplatní činnost rtů u jazyčných souhlásek: rty jsou aktivní u s, z, c, ʒ, ř, ř, š, ž, č, ǯ (pozice rtů je nutná pro správné vyznění těchto hlásek; u ostatních jazyčných souhlásek jsou rty pasivní a sledují jen pohyb čelistní

Pravé konsonanty -šumové souhlásky, které tvoří základ soustavy českých konsonantů; vytvářejí dvojice, lišící se z podstatných vlastností pouze znělostí – jsou tedy foneticky párové: p-b; t-d; ť-ď; s-z; š-ž; x-h; f-v; k-g; c -Ȝ; č-ǯ -čeština má 21 pravých (šumových souhlásek (konsonantických fonémů) -pro jejich označení je 18 grafémů (ch, dz, dž; v přejatých slovech také x, q, w)

Sonory -fonémy s příznakem konsonantnosti i vokálnosti; při jejich realizaci je přítomen šum i tón -nemají znělostní protějšky; jsou znělé a znělost neztrácejí -mohou tvořit jádro slabiky -nepůsobí znělostní asimilaci -patří k nim nazály (nosovky) – m, ɱ, n, ň, ŋ a likvidy l a r (se zvláštním způsobem tvoření úžiny: v případě l úžina boková – laterární; v případě r jazyk vibruje – hláska kmitavá)

Klouzavé hlásky -patří mezi hlásky úžinové -v jejich realizaci nenajdeme výraznější tón ani šum -označují se také mezinárodním termínem glidy -j a ṷ