12. – 16. století.  Dějepis – kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo :  Autor : Mgr. Soňa Blažková  Škola : ZŠ Choltice  Klíčová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Advertisements

GOTICKÁ KULTURA.
Gotika.
Vypracoval Mgr. David Mikoláš 17. února 2008
KAREL IV. a jeho doba Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Základní charakteristika gotiky
OD STŘEDOVĚKU PO RENESANCI
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_09.
STAVITEL PETR PARLÉŘ GOTIKA Mgr. Lenka Venclová 2010.
Gotická kultura a vzdělanost
nový umělecký sloh vzniká v polovině 12. století ve Francii
Gotická kultura.
Dej 2 Gotika Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Gotika 7. ročník.
DUM (digitální učební materiál)
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.7.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Česká gotika Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
GOTIKA Vznik a vývoj gotiky Pojem "gotický" poprvé použili v 15. století italští humanisté Filarete a Manetti a po nich v 16. století Vasari k označení.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Gotická kultura.
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
České země, sochařství, malířství
Ve znamení gotického slohu
GOTIKA.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Poznám gotické umění ? 7. ročník.
Gotika.
Gotika -vzniká ve Francii -uplatňuje se v století
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_05_CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Gotická kultura.
Umělecký sloh vrcholného středověku
České země ve středověku
GOTICKÁ ARCHITEKTURA MgA. Lukáš Psík wikimedia
Gotický sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Gotika Kateřina Kuncová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kultura vrcholného a pozdního středověku
Od 80. let 19. století.  Dějepis- Kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo: 1.7  Autor: Mgr. Soňa Blažková  Škola: ZŠ Choltice  Klíčová.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_07 TÉMA: Gotické umění.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – gotika, druhy umění,
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_ 32_ INOVACE _04_10_gotická architektura
pol. 12. století - konec 15. stol.
GOTIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Gotická kultura TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Gotika Bolfíková Nikola.
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VY_ 32_ INOVACE _03_10_gotická kultura
Gotika Vzdělanost. Gotika Vzdělanost Kdy: 12. století Kde vznikla: Francie Hrad Bezděz.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

12. – 16. století

 Dějepis – kultura v dějinách  Šablona : III/2  Pořadové číslo :  Autor : Mgr. Soňa Blažková  Škola : ZŠ Choltice  Klíčová slova : gotika, lomený oblouk, fiála, rozeta, chrlič, katedrála, arkýř, opěrný systém  Třída : dějepis 7 Datum :

 Prezentace je určena k hodině výkladu o gotické kultuře  1) charakteristika  2) znaky architektury  3) druhy staveb  4) výtvarné umění  5) literatura  6) hudba  7) možnosti vzdělání té doby  8) otázky k opakování tématu

 vzniká ve Francii  v kraji kolem Paříže  do Čech proniká po r  jako jediný sloh nenavazuje na antiku Dělí se : 1) raná 12. st. - počátek 14. st. 2) vrcholná - doba Lucemburků 3) pozdní = vladislavská st.

 lomený oblouk (symbol modlících se rukou)  křížová a žebrová klenba  opěrný systém zdí  stavby vysoké a štíhlé (co nejblíže k bohu) katedrály, hrady, města s opevněním rozeta ornamenty fresky kružba

 Hrady – vlastní král, páni, biskup - výšinné, ostrožné, vodní, blatné - chráněny vodním příkopem Karlštejn, Křivoklát  Tvrze – sídla zemanů - ve vsích, součástí obyvatelná věž Roztoky u Prahy  Města - opevnění s branami a věžemi - ochranou - vodní příkopy - radnice, kašny, pranýře - domovní znamení - U labutě, U slunce, U raka Rakovník, Tábor

 Tábor

 figurální plastiky (madona, Kristus)  tabulové obrazy  deskové obrazy  velmi barevné stavby Umělci : mistr Theodorik mistr Vyšebrodský Jména jsou neznámá a určena dle místa působení

AUTOPORTRÉTSVATÝ JERONÝM

 Dalimilova kronika – rýmovaná  slovanská liturgie (bohoslužby)  liturgie latinská  básnické texty tzv. žákovská poezie  hry na duchovní i světské náměty  hra se zpěvem : Mastičkář ze 14. st.

 liturgické zpěvy ( biblické texty)  žalmy ze Starého zákona  Hymnus = zhudebněný chvalozpěv ( nepochází z bible)  Gregoriánský chorál (jednohlas bez doprovodu) zpíván sólově i sborově  notový zápis v podobě Neumů= znaky podobny diakritickým znaménkům (háčky, čárky, tečky)  počátky vícehlasu  písně šíří tzv. trubadúři, truvéři ve Francii minnesangři v Německu Díla: Andělíku rozkochaný (14.st) Jezu Kriste, ščedrý kněze Jistebnický kancionál Ktož jsú boží bojovníci

 školy vznikají při klášterech a farách (vyučují kněží)  nové městské školy – vyučují čtení, psaní, počty a latinu  vznik universit : Francie – Paříž r Itálie – Bologna r Velká Británie – Oxford r Cambridge r V Evropě : Čechy - Praha 1348 Polsko – Krakov 1364 Rakousko – Vídeň 1365

PEČEŤ KARLOVI UNIVERSITY KAROLINUM - ARKÝŘ

NOTRE – DAME FRANCIE KATEDRÁLA BURGOS - ŠPANĚLSKO

KATEDRÁLA LINCOLNALHAMBRA ŠPANĚLSKO

KATEDRÁLA V SALISBURY ANGLIE KATEDRÁLA CANTERBURY

 1) Jak bys charakterizoval dobu ?  2) Vyjmenuj znaky, podle kterých poznáš gotickou stavbu?  3)Které druhy staveb se v této době stavěly?  4) Co charakterizuje gotické malířství?  5) Znáš nějaké literární památky z gotiky?  6) Vyjmenuj příklady hudebních památek ?  7) Znáš české gotické památky?  8) Znáš nějaké světové gotické stavby?

 znaky: okna = lomený oblouk vysoké pilíře s opěrami žebrová klenba portál, roseta, kružba, fiála vitráž = okno z dílků arkýř = přilepený balkón na fasádu  móda: špičaté boty i čepce dlouhé,široké rukávy a závoje, dvoubarevné nohavice, štíhlé šaty, na oblečení rolničky, zvonky,

 Sloh je nazván podle barbarských kmenů = Gótů  Vzdělanost - v kláštěrech – při nich vznikají školy.  Latina – jazyk vzdělanosti, knihy, úřední písemnosti  Malířství : deskové obrazy, fresky   Mistr Theodorik : deskové obrazy 14. století v Čechách.  Dvorní malíř Karla IV., vyzdobil Karlštejn.   Stavitelství – Matyáš z Arrasu – stavitel katedrály sv.Víta, pocházel z Fr  - Petr Parléř – geniální architekt, kameník a sochař,  pokračoval v Matyášových dílech 

     myto.cz/portal/images/stories/ehd/vavrinec.jpg        Soubor:Rak Pražská brána DSCN1392.JPG   _Nerudova_43,_U_zeleneho_raka_(domovni_znameni).jpg _Nerudova_43,_U_zeleneho_raka_(domovni_znameni).jpg             