Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
Advertisements

Obecná charakteristika Stavba těla
Autor:Mgr.Alena Shánělová
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Ryby autor: David Hainall.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Anatomie Kapra obecného
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Třída: Obojživelníci znaky:
OBOJŽIVELNÍCI
Digitalizace výuky Příjemce
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
charakteristika obojživelníků
Přírodopis pro žáky 8 . Ročníků
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Obojživelníci autor: David Hainall.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
SAVCI.
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vnitřní ústrojí psa domácího
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Zástupci obojživelníků Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_14_Trilobiti.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_05_Kruhoústí.
Oběhová soustava obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření17.
SAVCI Výživa mateřské mléko Stálá tělní teplota VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.04 © Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových Ostrava.
Typy oběhových soustav a srdcí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření1.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_16_Systém.
Stavba těla savců.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Nervová soustava nižších obratlovců
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Rozmnožování obojživelníků
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_14_Charakteristika.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Strunatci Žraloci.
tř. KRUHOÚSTÍ (Cyclostomata)
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika obojživelníků Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Obojživelníci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – OBOJŽIVELNÍCI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Navazujícím materiálem je VY_32_INOVACE_01B_13_Systém obojživelníků Materiál je určen k interaktivní výuce.

OBOJŽIVELNÍCI (Amphibia)

EVOLUCE: -asi z lalokoploutvých ryb – prvohory (devon) -přechod mezi vodními a suchozemskými -dospělci mohou žít na souši -rozmnožování vázáno na vodu -vývin přes larvu -výhradně sladkovodní -embrya nejsou chráněna plodovými obaly – patří mezi bezblanné (Anamnia)

Stavební typy – tělní plán: 1. ještěrkovitý (mloci, čolci) 2. červovitý (červoři) 3. žáby Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4

Kůže: - holá -propustná pro vodu -ochrana -příjem vody (nepijí) → jen slabé rohovatění -pravidelná obměna = svlékání -silně prokrvená (kožní dýchání) - jedové žlázy - slizové žlázy mnohob. (x ryby – jednob.) - chromatofory (pigmenty)

Kostra: -převážně zkostnatělá -obratle silně zatlačují strunu hřbetní – páteř diferencovaná Žebra – plně vyvinuta pouze u ocasatých v trupové části -u žab redukovaná, mají dobře vyvinutou hrudní kost Obr. 5 Kostra ocasatých obojživelníků: U žab – ocasní část zakrnělá, → tyčinkovitá kost = urostyl

LEBKA: -jednodušší než u ryb (téměř chybí krycí kosti kožního původu) -připojení k páteři – 2 kloubní hrboly -primární patro (strop ústní dutiny tvořen lebeční spodinou) Lebka obojživelníků:

KOSTERNÍ (žíhané) SVALSTVO: -uspořádání závisí na tvaru těla a způsobu pohybu -př. – žáby – silné svalstvo zadních končetin -u larev a vodních ocasatých – segmentace svalstva (jako u ryb)

NERVOVÁ SOUSTAVA: MOZEK: -rozvoj koncového mozku -stále převládá střední mozek -malý mozeček – souvisí s jednoduchým pohybem MÍCHA: -u ocasatých zasahuje až do ocasní části – více míšních nervů -u žab – zkrácená – 10 párů míšních nervů Stavba mozku obojživelníků – obrázek: Srovnání mozku obojživelníků a ostatních skupin obratlovců – obrázek:

SMYSLY: ZRAK: -dobrý – hlavně u žab -asi barevné vidění -oční víčka, oční žlázky, slzný kanálek → ochrana + zvlhčení rohovky SLUCH: -vnitřní ucho + střední ucho (1 sluchová kůstka) -vnější ucho chybí Stavba sluchového orgánu obojživelníků – obrázek: Obr. 3

ČICH: -změna souvisí se suchozemským životem -nosní dutiny -vnější nozdry – komunikace s prostředím -vnitřní nozdry – spojení s ústní dutinou -Jacobsonův orgán – přídatný čichový orgán, slepé váčky s čichovou sliznicí spojené s nosní dutinou Vnitřní stavba čichového orgánu obojživelníků - obrázek Obr. 6 Skokan hnědý vnější nozdry

PROUDOVÝ ORGÁN: -u larev obojživelníků a některých ocasatých -fce: orientace v prostředí (jako ryby) VYLUČOVÁNÍ + OSMOREGULACE -ledviny – velké množství moči (močovina) → močový měchýř → kloaka -larvy vylučují amoniak

TRÁVICÍ SOUSTAVA: -ústní dutina -zuby – drobné, nerozlišené, obnova po celý život (ropuchy zuby nemají) -jazyk – k chytání kořisti játra + žlučník + slinivka → jícen → žaludek → střevo (krátké, dospělci – masožraví) → konečník → KLOAKA

DÝCHÁNÍ: -larvy – žábry, kůže -dospělci – plíce, kůže (u žab přezimujících ve vodě pouze kůže -v dýchacích cestách – hlasový orgán – u ♂ zesílení vychlípením rezonančních měchýřků Obr. 7 – larva čolka velkého Obr. 8

CÉVNÍ SOUSTAVA: -larvy: -odkysličená krev → ♥ → žábry (okysličení) → tělo (jako ryby) -dospělci: -♥: 2 předsíně + 1 komora – zde mísení okysličené a odkysličené krve -komora → plicně kožní tepna → plíce, kůže (okysličení) → zpět do ♥ → tělo Obr. 9

POHLAVNÍ ŽLÁZY -párové -obalené žlutým tukovým tělesem – zásoba E pro jejich činnost -vajíčka obalena rosolovitým sekretem (snadno bobtnají) Obr. 10 – vajíčka žab

OPLOZENÍ -žáby -vnější -vajíčka – shluky, pásy nebo jednotlivě -ocasatí -♂ vypustí shluk spermií ve sliz. obalu = spermatofor → ♀ ho nasaje kloakou Amplexus = spojení jedinců – předchází oplození u žab (ropuchy) Obr. 11

PO OPLOZENÍ: - čolci – vejcorodí - mloci – vaj. vývoj v těle ♀, rodí se larvy LARVY: - ocasatí: dravé, beznohé, vývoj nejdříve předních, pak zadních končetin; vnější žábry - žáby: pulci – nejprve zadní končetiny; žábry vnější, pak překryty kožním záhybem → vnitřní; postupně mizí ocas U ocasatých – neotenie –pohlavní rozmnožování larválních stadií Obr. 12

OTÁZKY 1)Popište tři základní tělní plány obojživelníků. 2)Vyberte (možno i více odpovědí) týkající se mozku obojživelníků: a. Mozek obojživelníků má rozvinutější koncový mozek než ryby. b. Funkci řídícího centra má střední mozek c. Obojživelníci mají dobře vyvinutý mozeček. d. Ani jedno z tvrzení není správné. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Vyberte správné tvrzení: a.U pulců žab se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední, u ocasatých opačně. b.U pulců žab se nejprve vyvíjejí přední končetiny, potom zadní, u ocasatých opačně. c.U pulců žab i ocasatých se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední. d.Přední i zadní končetiny se u všech pulců vyvíjejí současně. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Sluchové ústrojí obojživelníků: a. má pouze vnitřní ucho b. má vnitřní a střední ucho c. má vnitřní, střední i vnější ucho d. obojživelníci postrádají sluch 5) Popište stavbu srdce obojživelníků a typ krve, které obsahuje. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Popište tři základní tělní plány obojživelníků. 1.ještěrkovitý – čolci, mloci, axolotli, žebrovníci 2.červovitý – červoři 3.žáby – bez ocasu – ropuchy, rosničky 2)Vyberte (možno i více odpovědí) týkající se mozku obojživelníků: a. Mozek obojživelníků má rozvinutější koncový mozek než ryby. b. Funkci řídícího centra má střední mozek. c. Obojživelníci mají dobře vyvinutý mozeček. d. Ani jedno z tvrzení není správné. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Vyberte správné tvrzení: a.U pulců žab se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední, u ocasatých opačně. b.U pulců žab se nejprve vyvíjejí přední končetiny, potom zadní, u ocasatých opačně. c.U pulců žab i ocasatých se nejprve vyvíjejí zadní končetiny, potom přední. d.Přední i zadní končetiny se u všech pulců vyvíjejí současně. PŘEJÍT NA DALŠÍ OTÁZKY ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 4) Sluchové ústrojí obojživelníků: a. má pouze vnitřní ucho b. má vnitřní a střední ucho c. má vnitřní, střední i vnější ucho d. obojživelníci postrádají sluch 5) Popište stavbu srdce obojživelníků a typ krve, které obsahuje. - 2 síně + 1 komora – zde dochází k mísení krve PŘEJÍT NA TEST ZPĚT NA ZADÁNÍ OTÁZEK

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – OBOJŽIVELNÍCI 1)Obojživelníci se během evoluce vyvinuli z: a. mnohokostnatých ryb b. chrupavčitých ryb c. lalokoploutvých ryb d. paprsčitých ryb 2)Urostyl je: a. část lebky všech obojživelníků b. část kostry zadních končetin žab c. tyčinkovitá kost v zadní části páteře žab d. vývod trávicí soustavy žab 3)Jaké funkce má kůže žab?

4) Vyberte správné tvrzení: a. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci vnitřními žábrami. b. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci plícemi a kůží. c. Pulci i dospělci mají vnější žábry. d. Pulci i dospělci mají pouze plicní dýchání. 5) Jacobsonův orgán je: a. přídatný čichový orgán b. rezonanční měchýřky zesilující hlas žab c. oblast mozku zpracovávající informace z čichového orgánu d. přídatný dýchací orgán dospělých obojživelníků 6) Přebytečných dusíkatých látek se obojživelníci zbavují: a. dospělci i larvy v podobě močoviny b. dospělci i larvy v podobě amoniaku c. dospělci v podobě amoniaku, larvy v podobě močoviny d. dospělci v podobě močoviny, larvy v podobě amoniaku

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Obojživelníci se během evoluce vyvinuli z: a. mnohokostnatých ryb b. chrupavčitých ryb c. lalokoploutvých ryb d. paprsčitých ryb 2)Urostyl je: a. část lebky všech obojživelníků b. část kostry zadních končetin žab c. tyčinkovitá kost v zadní části páteře žab d. vývod trávicí soustavy žab 3)Jaké funkce má kůže žab? - ochrana, příjem vody, kožní dýchání

4) Vyberte správné tvrzení: a. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci vnitřními žábrami. b. Pulci dýchají vnějšími žábrami, dospělci plícemi a kůží. c. Pulci i dospělci mají vnější žábry. d. Pulci i dospělci mají pouze plicní dýchání. 5) Jacobsonův orgán je: a. přídatný čichový orgán b. rezonanční měchýřky zesilující hlas žab c. oblast mozku zpracovávající informace z čichového orgánu d. přídatný dýchací orgán dospělých obojživelníků 6) Přebytečných dusíkatých látek se obojživelníci zbavují: a. dospělci i larvy v podobě močoviny b. dospělci i larvy v podobě amoniaku c. dospělci v podobě amoniaku, larvy v podobě močoviny d. dospělci v podobě močoviny, larvy v podobě amoniaku

OBRÁZKY: 1 - SALIMFADHLEY. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FILIP, Martin; PROCHÁZKOVÁ, Tereza. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LIQUIDGHOUL. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AJITH U. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MOKELE. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARTZ, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SPAANS, Piet. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: VIRIDIFLAVUS. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LENNERT, B. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GALLICE, Geoff. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DEN UIJL, Oscar. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FORESMAN, Pearson Scott. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN