Má české potravinářství ještě nějakou budoucnost? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR
Zákon o významné tržní síle Platí od 1. února 2010 Účele zákona NIKDY nebylo stanovování obchodních přirážek anebo minimální ceny Díky tomuto zákonu je: Více dodržována splatnost 30 dnů Prakticky vymizely tzv. vratky u pekařského zboží Došlo ke snížení letákových akcí u zboží nejčastěji prodávaného za podnákupní ceny
Novela přispěje ke zkvalitnění podnikatelského prostředí jednoznačně vymezuje okruh vztahů, na které bude zákon dopadat, dochází ke zpřesnění pojmu „dodavatel“ a „odběratel“, předložený návrh reaguje na platné evropské potravinové právo a používá pojem „potravina“, nově jsou stanoveny základní náležitosti smlouvy a smluvní vztah bude založen na písemném ujednání, a to včetně určení osoby, která je za tento právní akt odpovědná
Dovozy živočišných komodit – porovnání let 2014 a 2016 – období leden až srpen (v kg) Položka Rozdíl (+/-)Nárůst o % Maso vepřové Maso drůbeží Mléko a smetana ,8 Máslo ,92 Sýry a tvaroh ,02
Podíl českých mléčných výrobků v nadnárodních řetězcích KrajPodíl výrobků v % Jihočeský 41 Jihomoravský 56,1 Královéhradecký 54,3 Liberecký 52 Moravskoslezský 66 Olomoucký 60 Pardubický 58,4 Plzeňský 64 Středočeský 75 Ústecký 66,3 Vysočina 56,2 Zlínský 53,4
Rozdílné ceny másla – říjen 2016 – české máslo
Rozdílné ceny másla – říjen 2016 – zahraniční máslo
Počet obchodů s potravinami a smíšeným zbožím 2000 – 2015 v ČR Zdroj: Nielsen Census Ukazatel Obchodů celkem do 50 m² – 100 m² – 200 m² – 400 m² Supermarkety 400 – 2499 m² Hypermarkety nad 2500 m²
Soběstačnost u mléka a mléčných výrobků Současná spotřeba mléka – 242,3 kg/rok/obyvatele, celkem tedy 2 546,6 milionů litrů mléka Ke zpracování dodáno od českých zemědělců (včetně do zahraničí) 2 843,6 milionů litrů mléka. Podíl dovozů na spotřebě – 42,3 % Zkonzumujeme z dovozu: 4 % konzumního mléka 15 % smetan 16 % jogurtů 43 % másla 51 % sýrů
Na cenovce země původu Česká republika, jablka však nesou nálepku Süd Tirol
Značky kvality a původu
Stanovisko MZe U aktivit hrazených v rámci dotace pro NNO z MZe uvádějte logo MZe a naopak nikam nevkládejte logo Česká potravina ani logo Český výrobek GARANTOVÁNO Potravinářskou komorou ČR. Také u takovýchto aktivit nesmí být ani v textu odkazováno konkrétně na český původ viz červeně zakroužkované části v inzerci. V opačném případě by se jednalo o nepovolenou podporu.
16/10/2016 Evropské zpravodajství - vybrané aktuality
Co je potřeba vyřešit 1.Efektivní podporu českých potravin a samotného loga Česká potravina – pokud je taková vůbec možná 2.Dořešit systém kvality s jasně definovanými pravidly a požadavky na výrobky 3.Dořešit celkovou a systémovou ochranu trhu – všichni prodávají české výrobky a dovozy se zvyšují
Děkuji za pozornost