Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
RENESANCE A HUMANISMUS
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
RENESANCE.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Přehled nejvýznamnějších malířů
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
italské raně renesanční umění 15. století
Renesance.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Benátská malířská škola
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Literatura, architektura, výtvarné umění
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Giotto di Bondone MgA. Lukáš Psík wikipedia
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S16 TEMA : Stručné dějiny výtvarného.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV: VY_32_INOVACE_ S17 TEMA: Stručné dějiny výtvarného.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
RENESANCE A HUMANISMUS - 1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Renesance Dějepis 7.ročník.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Italská renesance a humanismus
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Renesance Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Italské renesanční malířství PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: renesance kompozice kompozice olejomalba olejomalba perspektiva perspektiva světlo světlo JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad vývoje italské renesanční malby na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad vývoje italské renesanční malby na vyšším stupni gymnázia.

Pojem renesance Renesance – rinascita = znovuzrození, obnovení Renesance – rinascita = znovuzrození, obnovení PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Z ukázky renesanční stavby na obrázku odvoď, k jakému umění se renesance vracela. Z ukázky renesanční stavby na obrázku odvoď, k jakému umění se renesance vracela. Vše zapiš do pracovního listu. obr. 1 obr. 1

Vznik renesance PRÁCE S OBRÁZKEM V jaké zemi bylo nejvíce antických památek, v jaké zemi tedy nejdříve vznikla renesance? V jaké zemi bylo nejvíce antických památek, v jaké zemi tedy nejdříve vznikla renesance? Pomož si obrázkem. obr. 2 obr. 2 Vše zapiš do pracovního listu.

Rozdělení renesance Italská renesance časové vymezení: 14.–16. století časové vymezení: 14.–16. století Zaalpská renesance renesance mimo Itálii renesance mimo Itálii časové vymezení: 15.–16. století časové vymezení: 15.–16. století

Kořeny renesance I. františkánský řád a s ním proměna víry láska k bohu skrz krásu hmotného světa, bohem stvořeného láska k bohu skrz krásu hmotného světa, bohem stvořeného II. existence antických památek v Itálii umělci je pečlivě studovali, učili se z nich umělci je pečlivě studovali, učili se z nich

Kořeny renesance III. Ekonomický a politický vzestup nové společenské elity PRÁCE S OBRÁZKEM S pomocí obrázku urči, jaká společenská vrstva se stala hlavní oporou renesance S pomocí obrázku urči, jaká společenská vrstva se stala hlavní oporou renesance Vše zapiš do pracovního listu. obr. 3 obr. 3

Charakteristika renesance I. realismus snaha věrně ztvárnit skutečnost, její krásu snaha věrně ztvárnit skutečnost, její krásu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 4 obr. 4 II. naturalismus příklon k přírodě, hmotnému světu příklon k přírodě, hmotnému světu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 5 obr. 5

Charakteristika renesance III. humanismus sebeuvědomění člověka, víra v jeho tvůrčí schopnosti sebeuvědomění člověka, víra v jeho tvůrčí schopnosti (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 6 obr. 6 IV. racionalismus větší role rozumu, ovšem v souladu s vírou větší role rozumu, ovšem v souladu s vírou rozvoj věd, zájem o antickou vědu a literaturu rozvoj věd, zájem o antickou vědu a literaturu (viz obrázek) obr. 7 obr. 7

Přínos renesančního malířství Olejomalba počátek u nizozemských malířů 15. stol. (např. van Eyck) počátek u nizozemských malířů 15. stol. (např. van Eyck) olej – nové pojidlo při vytváření barvy olej – nové pojidlo při vytváření barvy vznik jemnějších, zářivějších barev vznik jemnějších, zářivějších barev lepší zachycení detailů lepší zachycení detailů PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na obraze Jana van Eycka místa s drobnými detaily Najdi na obraze Jana van Eycka místa s drobnými detaily Vše zapiš do pracovního listu. obr. 8 obr. 8

Přínos renesančního malířství Perspektiva hloubka obrazu, prostorovost hloubka obrazu, prostorovost počátky u Giotta ve 14. století počátky u Giotta ve 14. století obr. 9 obr. 9 skutečně ji zvládli malíři quattrocenta (Masaccio) skutečně ji zvládli malíři quattrocenta (Masaccio) obr. 10 obr. 10

Přínos renesančního malířství Nová témata a žánry PRÁCE S OBRÁZKY Na základě obrazových ukázek urči nové malířské žánry. Na základě obrazových ukázek urči nové malířské žánry. obr. 11 obr. 11 Vše zapiš do pracovního listu. obr. 12 obr. 12

Přínos renesančního malířství Práce se světlem pomocí světla a stínu tvarování objemů – světlo jako prostorový činitel pomocí světla a stínu tvarování objemů – světlo jako prostorový činitel počátky u Masaccia v quattrocentu počátky u Masaccia v quattrocentu (viz obrázek) (viz obrázek) obr. 13 obr. 13 dokonale toto zvládl Piero della Francesca v quattrocentu (viz obrázek) dokonale toto zvládl Piero della Francesca v quattrocentu (viz obrázek) obr. 14 obr. 14

Přínos renesančního malířství Citovost, expresivita postavy na malbách vyjadřují určitou emoci, citové rozpoložení postavy na malbách vyjadřují určitou emoci, citové rozpoložení PRÁCE S OBRÁZKEM Na ukázce Masacciho maleb z kaple Brancacci urči, jakou emoci prožívají Adam s Evou, o jakou situaci se asi jedná? Na ukázce Masacciho maleb z kaple Brancacci urči, jakou emoci prožívají Adam s Evou, o jakou situaci se asi jedná? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 15 obr. 15

Přínos renesančního malířství Závěsný obraz – měšťanská kultura Závěsný obraz – měšťanská kultura obr. 16 obr. 16 Autor osobností s originálním stylem (ne anonymní řemeslník jako ve středověku) Autor osobností s originálním stylem (ne anonymní řemeslník jako ve středověku) obr. 17 obr. 17

Italská renesance I. Časové rozdělení trecento – 14. století trecento – 14. století quattrocento – 15. století quattrocento – 15. století cinquecento – 1. pol. 16.století cinquecento – 1. pol. 16.století II. Rozhodující role bohatých měst Florencie, Siena, Milán, Benátky, Janov, Mantova, papežský stát s Římem Florencie, Siena, Milán, Benátky, Janov, Mantova, papežský stát s Římem III. Bohaté rody – mecenáši umění Medici, Sforza, Pazzi, Gonzagové, Brancacci… Medici, Sforza, Pazzi, Gonzagové, Brancacci…

Italské malířství – trecento velký vliv františkánského řádu velký vliv františkánského řádu 2 centra – Florencie a Siena 2 centra – Florencie a Siena florentská škola – vývojová větev ke klasické renesanci florentská škola – vývojová větev ke klasické renesanci sienská škola – vliv byzantského umění, nepřekročila hranice gotiky sienská škola – vliv byzantského umění, nepřekročila hranice gotiky

Italské malířství – trecento Giotto malby v horním kostele v Assisi malby v horním kostele v Assisi obr. 18 obr. 18

Italské malířství – trecento Giotto malby v kapli Scrovegniů v Padově malby v kapli Scrovegniů v Padově obr. 19 obr. 19

Italské malířství – trecento Simone Martini freska Guido Riccio da Fogliano freska Guido Riccio da Fogliano obr. 20

Italské malířství – quattrocento dominantní postavení Florencie dominantní postavení Florencie zadavatelé uměleckých zakázek – rod Medici zadavatelé uměleckých zakázek – rod Medici zvládnutí perspektivy zvládnutí perspektivy počátky práce se světlem počátky práce se světlem promýšlení dokonalejší kompozice obrazu promýšlení dokonalejší kompozice obrazu

Italské malířství – quattrocento Masaccio výzdoba kaple Brancacciů ve Florencii výzdoba kaple Brancacciů ve Florencii obr. 21 obr. 21

Italské malířství – quattrocento Masaccio freska Sv. Trojice v kostele Santa Maria Novella ve Florencii freska Sv. Trojice v kostele Santa Maria Novella ve Florencii PRÁCE S OBRÁZKEM Co znamená pojem freska? Co znamená pojem freska? Čím docílil umělec prostorovosti zobrazení? Čím docílil umělec prostorovosti zobrazení? Architektura jakého slohu je na dané fresce? Architektura jakého slohu je na dané fresce? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 22 obr. 22

Italské malířství – quattrocento Benozzo Gozzoli Průvod tří králů, freska v kapli Medicejského paláce ve Florencii Průvod tří králů, freska v kapli Medicejského paláce ve Florencii PRÁCE S OBRÁZKEM Proč připadala tato freska Florenťanům tak aktuální? Proč připadala tato freska Florenťanům tak aktuální? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 23 obr. 23

Italské malířství – quattrocento Paolo Ucello obraz Bitva u San Romana obraz Bitva u San Romana PRÁCE S OBRÁZKEM Čím konkrétním dosáhl malíř hloubky krajiny, výjevu? Čím konkrétním dosáhl malíř hloubky krajiny, výjevu? Zapiš do pracovního listu. obr. 24 obr. 24

Italské malířství – quattrocento Fra Angelico Fra Angelico Zvěstování, freska v klášteře San Marco ve Florencii Zvěstování, freska v klášteře San Marco ve Florencii obr. 25 obr. 25

Italské malířství – quattrocento Piero della Francesca obraz Kristův křest obraz Kristův křest PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi v kompozici rozvržení malby geometrické obrazce kruhu, čtverce a obdélníků. Najdi v kompozici rozvržení malby geometrické obrazce kruhu, čtverce a obdélníků. obr. 26 obr. 26

Italské malířství – quattrocento Piero della Francesca obraz Bičování Krista obraz Bičování Krista obr. 27 obr. 27

Italské malířství – quattrocento Andrea Mantegna obraz Mrtvý Kristus obraz Mrtvý Kristus obr. 4 obr. 4

Italské malířství – quattrocento Domenico Ghirlandaio freska Klanění pastýřů freska Klanění pastýřů PRÁCE S OBRÁZKEM Kde hledal malíř vzory pro postavy svých náboženských výjevů? Kde hledal malíř vzory pro postavy svých náboženských výjevů? Vše zapiš do pracovního listu. obr. 28 obr. 28

Italské malířství – quattrocento Sandro Botticelli obraz Zrození Venuše obraz Zrození Venuše PRÁCE S OBRÁZKEM Čeho byla patronkou bohyně Venuše? Čeho byla patronkou bohyně Venuše? Zapiš do pracovního listu. obr. 29 obr. 29

Italské malířství – quattrocento Sandro Botticelli obraz Primavera obraz Primavera PRÁCE S OBRÁZKEM Za domácí úkol najdi na internetu či v literatuře, co tento námět vyjadřuje. Za domácí úkol najdi na internetu či v literatuře, co tento námět vyjadřuje. obr. 30 obr. 30

Italské malířství – cinquecento 2 centra – Řím, Benátky 2 centra – Řím, Benátky Řím – dominantní role papežů (Julius II.) Řím – dominantní role papežů (Julius II.) Benátky – propracování barevnosti, rozvržení barev kompozičním principem obrazu Benátky – propracování barevnosti, rozvržení barev kompozičním principem obrazu období velkých, všestranných osobností (Leonardo, Michelangelo) období velkých, všestranných osobností (Leonardo, Michelangelo)

Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci obraz Mona Lisa obraz Mona Lisa PRÁCE S OBRÁZKEM Jaký výraz tváře dodává obrazu měkké, tlumené světlo (tzv. sfumato)? Jaký výraz tváře dodává obrazu měkké, tlumené světlo (tzv. sfumato)? Zapiš do pracovního listu. obr. 31 obr. 31

Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci freska Poslední večeře v klášteře Santa Maria delle Grazie v Miláně freska Poslední večeře v klášteře Santa Maria delle Grazie v Miláně PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na fresce kontrast pohybu a klidu. Najdi na fresce kontrast pohybu a klidu. Zapiš do pracovního listu. obr. 32 obr. 32

Italské malířství – cinquecento Leonardo da Vinci obraz Madona ve skalách obraz Madona ve skalách PRÁCE S OBRÁZKEM Na obraze najdi geometrický obrazec, který určuje kompozici, rozvržení výjevu. Na obraze najdi geometrický obrazec, který určuje kompozici, rozvržení výjevu. obr. 33 obr. 33

Italské malířství – cinquecento Michelangelo Buonarroti Poslední soud, freska v Sixtinské kapli v Římě Poslední soud, freska v Sixtinské kapli v Římě obr. 34 obr. 34

Italské malířství – cinquecento Michelangelo Buonarroti Stvoření Adama, freska v Sixtinské kapli v Římě Stvoření Adama, freska v Sixtinské kapli v Římě PRÁCE S OBRÁZKEM Jak ztvárnil umělec vdechnutí života Adamovi? Jak ztvárnil umělec vdechnutí života Adamovi? Navrhni svoji představu ztvárnění tohoto momentu. Navrhni svoji představu ztvárnění tohoto momentu. Vše zapiš do pracovního listu. obr. 35 obr. 35

Italské malířství – cinquecento Raffael Santi obraz Sixtinská madona obraz Sixtinská madona obr. 36 obr. 36

Italské malířství – cinquecento Raffael Santi freska Athénská škola ve Vatikánu freska Athénská škola ve Vatikánu PRÁCE S OBRÁZKEM V centru výjevu kráčí dva největší filozofové antiky, kteří to jsou? V centru výjevu kráčí dva největší filozofové antiky, kteří to jsou? Zapiš do pracovního listu. obr. 37 obr. 37

Italské malířství – cinquecento Giorgione obraz Bouře obraz Bouře PRÁCE S OBRÁZKEM Jak malíř na obraze docílil pocitu napětí? Jak malíř na obraze docílil pocitu napětí? Zapiš do pracovního listu. obr. 38 obr. 38

Italské malířství – cinquecento Tizian obraz Venuše urbínská obraz Venuše urbínská obr. 39 obr. 39

Italské malířství – cinquecento Tizian obraz Jezdecký portrét Karla V. obraz Jezdecký portrét Karla V. obr. 42 obr. 42

Italské malířství – cinquecento Paolo Veronese obraz Svatba v Káni obraz Svatba v Káni PRÁCE S OBRÁZKEM Jak je na obraze ztvárněn známý biblický motiv a proč se to církvi nelíbilo? Jak je na obraze ztvárněn známý biblický motiv a proč se to církvi nelíbilo? Zapiš do pracovního listu. obr. 40 obr. 40

Italské malířství – cinquecento Tintoretto obraz Poslední večeře obraz Poslední večeře obr. 41 obr. 41

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN TOMAN, Rolf a kolektiv. Umění italské renesance. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Slovart, s.r.o., ISBN TOMAN, Rolf a kolektiv. Umění italské renesance. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Slovart, s.r.o., ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, Obr. 1: Marco Bagarella. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 1: Marco Bagarella. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Dudva. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Dudva. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Wife.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_van_Eyck_Portrait_of_Giovanni_Arnolfini_and_his_ Wife.jpg Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:

Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 9: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Christ_among_the_Doctors.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Giotto_-_Scrovegni_-_-22-_- _Christ_among_the_Doctors.jpg Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 10: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Winter_Landscape_with_Skaters_and_Bird_Trap_-_WGA03333.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pieter_Bruegel_the_Elder_- _Winter_Landscape_with_Skaters_and_Bird_Trap_-_WGA03333.jpg

Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 16: Michael Möller. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: Michael Möller. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 18: Sailko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: Sailko. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _e_storie_di_san_francesco_01.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chiesa_superiore_di_san_francesco,_maestro_di_isacco _e_storie_di_san_francesco_01.JPG Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Giotto_-_Scrovegni_-_-36-_- _Lamentation_(The_Mourning_of_Christ).jpg

Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 20: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Google_Art_Project.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simone_Martini_-_Guidoriccio_da_Fogliano_- _Google_Art_Project.jpg Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 21: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 22: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 22: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 24: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _WGA17595.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_Baptism_of_Christ_- _WGA17595.jpg

Obr. 27: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 27: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _WGA17600.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Piero_della_Francesca_-_The_Flagellation_- _WGA17600.jpg Obr. 28: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 28: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 29: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 29: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 30: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 30: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: ghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sandro_Botticelli_La_Primavera,_Allegory_of_Spring.jp g Obr. 31: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 31: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 32: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 32: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 33: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 33: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Virgen_de_las_Rocas_(Museo_del_Louvre,_c._1480).jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leonardo_da_Vinci_- _Virgen_de_las_Rocas_(Museo_del_Louvre,_c._1480).jpg

Obr. 34: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 34: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 35: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 35: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 36: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 36: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 37: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 37: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 38: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 38: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 39: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 39: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 40: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 40: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: pg pg

Obr. 41: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 41: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _WGA22649.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jacopo_Tintoretto_-_The_Last_Supper_- _WGA22649.jpg Obr. 42: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 42: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: o_in_Google_Earth.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carlos_V_en_M%C3%BChlberg,_by_Titian,_from_Prad o_in_Google_Earth.jpg