Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románské umění 11. – 13. století.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
Románská kultura 10. – 12. století
Základní škola Bohutín, okres Příbram
Románská kultura.
III/2 XV A
Kultura raného středověku
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ 1. 07/ /21
Středověká kultura Románský sloh
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu
Románská kultura ve světě
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zpracovaný v rámci projektu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Gotická kultura.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
kultura století název odvozen od slova romanus = římský
Vzdělanost a umění raného středověku
Románská kultura Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová 1.
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Románský sloh.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
románská architektura
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Románský sloh Petr Procházka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Dějiny ČR – románský sloh
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Románský sloh.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Románská architektura v Čechách
zpracovaný v rámci projektu
Studijní prezentace Mgr. Miroslav Zoubek Verze 1.0
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Transkript prezentace:

Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Románská architektura PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: klenba klasický oblouk klasický oblouk románský sloup románský sloup císařský dóm císařský dóm motta motta donjon donjon JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad základních principů románské architektury na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad základních principů románské architektury na vyšším stupni gymnázia.

Charakteristika románského umění období od konce 10. stol. do 12. stol. (místy i 13. stol.) za přípravnou fázi považována otonská renesance název – využívání některých prvků římského umění první umění středověku umělecky sjednocující Evropu přesto stále silné regionální varianty

Charakteristika románského umění Příčiny odlišnosti regionálních variant: izolovanost některých oblastí v Evropě umělecká pestrost předchozích kultur germánských říší Sjednocující prvky římského umění: využití klasického oblouku románské sloupy vycházející z antických Další charakteristické a jednotící prvky: zaklenutí stropu masivní, silné zdi nesoucí klenbu

Charakteristické prvky románského umění Klasický půlkruhový oblouk PRÁCE S OBRÁZKEM Na kterých místech architektury byl tento prvek využíván? obr. 3 obr. 10

Charakteristické prvky románského umění Zaklenutí stropu valená klenba tlak klenby nesly mohutné zdi PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi na obrázku klenební pás, pomož si názvem. Měl funkci zdobnou či nosnou? obr. 10 obr. 8

Charakteristické prvky románského umění Struktura valené klenby hlavní klenák klenák rub klenby zdivo podpěrné líc klenby výška klenby rozpon klenby nadezdívka obr. 7

Charakteristické prvky románského umění Zaklenutí stropu křížová klenba průnik dvou valených kleneb obr. 18 obr. 9

Charakteristické prvky románského umění Románské sloupy hlavice hojně krychlový tvar zdobena listy či figurálními motivy u patky často drápky PRÁCE S OBRÁZKY ● Srovnej výzdobu románských a antických hlavic podle pestrosti. obr. 38 Obr. 17

Charakteristické prvky románského umění PRÁCE S OBRÁZKY ● Kde jsou v rámci románských kostelů využívány sloupy? obr. 18 obr. 41 obr. 20

Charakteristické prvky románského umění Ústupkový portál směrem vně se rozšiřuje tympanon archivolty (čistý půloblouk) sloupky v ústupcích ostění obr

Charakteristické prvky románského umění Tympanon hlavní část portálu, bohatě zdoben reliéfy obr. 14

Charakteristické prvky románského umění Románská okna Románské okno sdružené několik oken (většinou dvě či tři) oddělených románským sloupkem obr. 20

Charakteristické prvky románského umění Románská okna Špaletové okno úzké, podlouhlé okno špaleta – plocha v síle zdi, kolem okna, trychtýřovitě se otvírá obr. 19

Charakteristické prvky románského umění Apsida půlválcový útvar, většinou na zadní straně kostela často místo pro oltář PRÁCE S OBRÁZKY Jaké typy oken jsou na obou obrazových ukázkách? obr. 4 obr. 5

Charakteristické prvky románského umění Koncha klenba v apsidě (čtvrtkulová) často zdobena freskou obr. 6

Charakteristické prvky románského umění Členění plochy stěny Slepé arkády arkády zapuštěné do zdi nemají nosnou funkci obr. 45

Charakteristické prvky románského umění Členění plochy stěny Lizéna svislý článek vystupující z plochy stěny bez hlavice a patky člení plochu stěny, nemá nosnou funkci obr. 5 obr. 12

Charakteristické prvky románského umění Obloučkový vlys pás dolů otevřených obloučků pod římsou Zubořez pás kvádříků (zubů) a mezer obr. 15 obr. 11

Charakteristické prvky románského umění Trpasličí galerie trpasličí galerie – úzké ochozy se sloupovými arkádami obr. 16

Charakteristické prvky románského umění Zvonice typická v podobě věže PRÁCE S OBRÁZKEM Na obrazové ukázce dolož co nejvíce prvků románské architektury. obr. 34

Typy staveb v rámci románské architektury Církevní stavby rotundy jednolodní kostelíky baziliky kupolové a halové kostely císařské dómy ve Svaté říši římské Světské stavby (hrady) motta donjon (keep)

Typy církevní architektury Rotunda typická pro střední Evropu (viz rotunda Starý Plzenec) centrální, kruhová stavba často doplněná apsidou masivní zdi, malá okénka obr. 1

Typy církevní architektury rotunda sv. Jiří na Řípu PRÁCE S OBRÁZKEM Na základě obrázku popiš strukturu rotundy. Dokumentuj některé prvky románské architektury. obr. 2

Typy církevní architektury Jednolodní kostel kostel Sv. Jakuba Většího ve Vroutku PRÁCE S OBRÁZKEM S pomocí obrazové ukázky charakterizuj kostel, najdi typické románské prvky. obr. 36

Typy církevní architektury Bazilika bazilika benediktínského kláštera v Cluny ve Francii největší bazilika v 11. stol., pětilodí s předsunutým trojlodím, 2 příčné lodě obr. 35

Historické souvislosti mohutnost a bohatství klášterních bazilik – odraz vzestupu moci nejen benediktínského řádu, ale celé církve benediktínské kláštery ve Francii ( později i cisterciácké) – základní opora moci králů, jejich spojenec proti mocné šlechtě okázalost těchto bazilik – symbol budoucí vnitřní krize církve pramenící z přílišného bohatství a politického vlivu

Kulturní souvislosti mohutné benediktínské kláštery – centrum vzdělanosti klášterní baziliky jako stavitelské zakázky – významný hybatel rozvoje románské církevní architektury klášter Cluny – ve 12. století jedno z center vznikající gotiky – zvali a platili významné stavitele a kameníky, kteří se navzájem ovlivňovali

Typy církevní architektury Bazilika PRÁCE S OBRÁZKEM Zopakuj si znaky baziliky, ukaž na obrázku. Pokus se na základě obrázku o celkový rozbor baziliky v Cluny. obr. 35

Typy církevní architektury Bazilika chrám Notre-Dame v Paray-le-Monial bazilika s podobnou strukturou jako Cluny obr. 40

Typy církevní architektury Kupolové kostely valená klenba nahrazena systémem kupolí typické zejména pro Akvitánii ve Francii kostel Saint-Front v Périgueux obr. 43 obr. 44

Typy církevní architektury Císařské dómy ve Svaté říši římské v 11. a 12. stol. za vlády sálské dynastie symbol moci císařů nad církví v říši v době soupeření s papeži „boží hrady“ – mohutnost, hodně věží obr. 29

Historické souvislosti 11. století – vzestup moci papežů a z něho pramenící ambice stát nad panovníky, stát se hlavou veškerého křesťanstva císařské dómy v Německu – odraz společenského soupeření mezi mocí světskou a církevní střet císařů a papežů o moc nad církví ve Svaté říši římské – důkaz vlivu církve, její politické síly, významu pro panovníky

Typy církevní architektury Císařské dómy hodně vychází z otonské baziliky dvě příčné lodě mohutné hranolové věže nad křížením hlavní a příčných lodí štíhlé schodišťové věže obr. 28

Typy církevní architektury Císařské dómy trpasličí galerie – úzké ochozy se sloupovými arkádami na věžích či apsidách další prvky – sdružená románská okna, obloučkový vlys, slepé arkády obr. 32

Církevní architektura v Německu císařský dóm ve Špýru PRÁCE S OBRÁZKEM Rozeber základní strukturu chrámu (lodě, věže). obr. 29

Církevní architektura v Německu císařský dóm ve Špýru PRÁCE S OBRÁZKEM Ukazuj postupně na obrázcích portál, sdružené okno, slepé arkády, trpasličí galerii, hranolovou věž nad křížením, schodišťové věže. obr. 31 obr. 30

Církevní architektura v Německu císařský dóm v Mohuči obr. 32 obr. 33

Církevní architektura v Německu klášterní bazilika Maria Laach obr. 28

Církevní architektura ve Francii kostel Sainte-Foy v Conques obr. 37

Církevní architektura ve Francii kostel Saint-Trophime v Arles PRÁCE S OBRÁZKEM Popiš jednotlivé části portálu. obr. 39

Církevní architektura ve Španělsku kostel San Clemente v Tahullu PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj na obrazové příloze zdobné prvky lizény a obloučkového vlysu. Jak se nazývá půlválcový útvar v závěru kostela? obr. 34

Církevní architektura ve Španělsku kostel v Silos obr. 42

Světská architektura první typy středověkých hradů – MOTTA, DONJON rozdíl oproti FALCI – zvýrazněna funkce obranná základem hradu se stává věž vývoj materiálů od prvotní kombinace kamene a dřeva k jasné převaze kamenných staveb

Typy hradů Motta hrad vystavěný na pahorku (často umělém) základem obytná věž kolem příkopy a několik pásem palisád materiál – dřevo, kámen obr. 26

Typy hradů Motta Bachritterburg rekonstrukce motty obr. 27

Typy hradů Donjon obytná, kamenná věž v horní části obytné sály v dolním patře zásobárna, spíže, sklady častá uvnitř také kaple schodiště v síle zdi či točitá schodiště s padacími šachtami vchod v prvním patře obr. 21

Typy hradů Donjon PRÁCE S OBRÁZKEM Srovnej na základě obrázků mottu a donjon z hlediska materiálu, dále funkce obytné, obranné a reprezentační. obr. 23

Typy hradů Donjon PRÁCE S OBRÁZKEM Jakým způsobem bys dobýval hrad tohoto typu, jaká taktika byla účinná? obr. 22

Typy hradů Donjon Newcastle ● Hedingham obr. 25 obr. 24

Shrnutí Období románského umění období rozmachu církve, její společenské a politické emancipace na světské moci – odrazem v architektuře mohutné klášterní baziliky, císařské dómy taktéž období politického vzestupu šlechty – odrazem sebevědomá šlechtická sídla, hrady typu Donjon zároveň období většího vlivu zásad antického stavitelství

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, PIJOAN, José. Dějiny umění vyd. Praha: Odeon, KOCH, Wilfried. Evropská architektura. 2. rozšířené vyd. Banská Bystrice: Euromedia Group, k.s.- Universum, ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: Blanulak. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Blanulak. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Mats Halldin. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: Mats Halldin. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: GFreihalter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 4: GFreihalter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: Sandik. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 5: Sandik. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: y_Marie.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mohelnice_nad_Jizerou,_kostel_Nanebevzet%C3%AD_Pann y_Marie.jpg

Obr. 6: Peter Berger [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 6: Peter Berger. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: MesserWoland [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 7: MesserWoland. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: Mats Halldin [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 8: Mats Halldin. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: Yosemite [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 9: Yosemite. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: Morburre. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: Morburre. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: M.Rejha [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: M.Rejha. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kostel_Nanebevzet%C3%AD_Panny_Marie,_Mohelnice_nad_Jizerou_(2). jpg Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: GFreihalter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 14: GFreihalter. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 15: Juan de Vojníkov. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: Juan de Vojníkov. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: C4%9Bt%C5%A1%C3%ADho_,_St%C5%99%C3%ADbrn%C3%A1_Skalice_(001).JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Oblou%C4%8Dkov%C3%BD_vlys_apsidy_kostel_sv._Jakuba_V% C4%9Bt%C5%A1%C3%ADho_,_St%C5%99%C3%ADbrn%C3%A1_Skalice_(001).JPG Obr. 16: Marius J. Svoboda [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 16: Marius J. Svoboda. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: %8Di,_rozety,_trpasli%C4%8D%C3%AD_galerie,_pouta%C4%8D_Noc_kostel%C5%AF.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bazilika_svat%C3%A9ho_Prokopa_v_T%C5%99eb%C3%AD%C4 %8Di,_rozety,_trpasli%C4%8D%C3%AD_galerie,_pouta%C4%8D_Noc_kostel%C5%AF.jpg Obr. 17: LeZibou [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 17: LeZibou. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: MOSSOT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 18: MOSSOT. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 19: rlevente. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 19: rlevente. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: %A1m%C3%BA_m%C5%B1eml%C3%A9k)_4.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:R%C3%B3mai_katolikus_templom_(Szent_Imre)_(6578._sz%C3 %A1m%C3%BA_m%C5%B1eml%C3%A9k)_4.jpg Obr. 20: Kleon3. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 20: Kleon3. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 21: Claudio. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 21: Claudio. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 22: Sir Gawain. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 22: Sir Gawain. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 23: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: hamps.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vue_ext%C3%A9rieure_du_Donjon_de_Moncontour_depuis_un_c hamps.jpg

Obr. 24: Hpschaefer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 24: Hpschaefer. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 25: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 26: Moreau.henri. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 26: Moreau.henri. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 27: AndreasPraefcke. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 27: AndreasPraefcke. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 28: Sir James. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 28: Sir James. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 29: Sundar1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 29: Sundar1. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 30: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 30: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 31: Immanuel Giel. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 31: Immanuel Giel. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 32: Zairon. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 32: Zairon. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 33: Matthias Süßen. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 33: Matthias Süßen. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:

Obr. 34: Beauseant. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 34: Beauseant. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 35: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 35: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 36: Miloš Hlávka. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 36: Miloš Hlávka. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 37: FlickrLickr. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 37: FlickrLickr. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 38: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 38: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 39: EmDee. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 39: EmDee. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 40: Jochen Jahnke. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 40: Jochen Jahnke. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 41: Steffenheilfort. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 41: Steffenheilfort. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Das_an_r%C3%B6mische_Stadttore_erinnernde_Portal_zeigt_als_zentrales_Thema_das_Weltgericht_neb st_des_ganzen_Bilderkreises_der_heilsgeschichtlichen_Lehre.JPG?uselang=cs Das_an_r%C3%B6mische_Stadttore_erinnernde_Portal_zeigt_als_zentrales_Thema_das_Weltgericht_neb st_des_ganzen_Bilderkreises_der_heilsgeschichtlichen_Lehre.JPG?uselang=cs Obr. 42: Borjaanimal. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 42: Borjaanimal. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: _Iglesia_de_Santo_Domingo_de_Silos_(Exterior).jpg?uselang=cs _Iglesia_de_Santo_Domingo_de_Silos_(Exterior).jpg?uselang=cs

Obr. 43: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 43: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 44: Père Igor.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 44: Père Igor.[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 45: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 45: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: