Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kone c Obr. 1 Obr. 2
Zpět zvuková shoda slabik na konci prvního a třetího verše a na konci verše druhého a čtvrtého (abab) střídavý rým
Zpět opakování stejných slov na začátku veršů nebo slok anafora
Zpět oslovení věcí, osob, smyšlených postav nebo abstraktních pojmů apostrofa
Zpět záměrné použití zastaralých slov, výrazů a větných vazeb archaismus
Zpět zvuková shoda slabik na konci sousedních veršů (aabbcc) sdružený rým
Zpět vynechání slova, které si můžeme bez újmy domyslet elipsa
Zpět rýmované spojení prvního verše se čtvrtým a druhého s třetím (abba) obkročný rým
Zpět vyšší rytmická jednotka zahrnující několik veršů sloka
Zpět užití mírnějšího výrazu místo slova, které označuje nepříjemné představy eufemismus
Zpět zvuková shoda koncových hlásek na konci veršů rým
Zpět rým tvořený slovy téhož druhu a téhož gramatického tvaru gramatický rým
Zpět básnická nadsázka, zveličení hyperbola
Zpět báseň psaná do obrazce, slovo a kresba jsou v ni spojeny v nový svébytný tvar kaligram
Zpět celek, který se opakuje na shodných místech několika slok jedné básně refrén
Zpět vystižení a určení jevu na základě jeho vlastností shodných s vlastnostmi jevu jiného, „doplněná, vysvětlená metafora“ přirovnání
Zpět postavení jevů a slov opačného významu vedle sebe kontrast
Zpět označení jednoho jevu pojmenováním jevu jiného – a srovnání obou těchto jevů na tomto základě, „zkrácené, zhuštěné přirovnání“ metafora
Zpět přenos pojmenování jednoho jevu na jev jiný na základě jejich věcné souvislosti, vnějších nebo vnitřních vztahů metonymie
Zpět přenos pojmenování lidských vlastností a jednání na neživé věci a abstraktní pojmy personifikace
Zpět slovo, kterého se obvykle používá jen v básnickém textu poetismus
Návod ke hře Zpět Hru hrají dva hráči (jednotlivci, družstva). Ti soutěží v počtu získaných (vybarvených) okének. První z nich má přidělenou oranžovou barvu, druhý žlutou. Počítač nebo plochu interaktivní tabule obsluhuje učitel. Kliknutím symbolem ručičky na okénko si soutěžící zvolí otázku. Pokud hráč správně odpoví, označí učitel získané okénko kliknutím na čtvercové pole s číslem otázky v barvě hráče.
[cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 1&pos=11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 6&pos=6 Použité prameny: Obr. 1 Obr. 2 BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Větší poetický slovník. Praha : Československý spisovatel, s.