Kariérní systém pedagogických pracovníků – kritické místo celoživotního rozvoje PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Konference ICOLLE září 2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
katedra pedagogiky PedF UK
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
Dítě v dnešním světě - obrat k dítěti v pedagogice
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ředitel v zajetí… PhDr. Václav TROJAN, Ph.D. vedoucí katedry
Možnosti hodnocení ředitelů škol
Kampaň „Česko mluví o vzdělávání“ aneb o co nám jde Silvie Pýchová, EDUin , Olomouc.
(komentovaný přehled)
Situace v oblasti uplatňování hlediska kvality v přípravě učitelů (komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) v současnosti - doba stagnace, až krize Kvalita.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Centrum školského managementu Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Zástupce ředitele - vrána s pozlacenýma nohama PhDr. Václav TROJAN, Ph.D.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
KONFERENCE AŘG ČR PŘEROV-3. DUBNA – 5. DUBNA 2013.
Zástupce ředitele aneb život mezi mlýnskými kameny
MANAGEMENT V PODMÍNKÁCH ZEMÍ VÝCHODNÍ EVROPY A RUSKA. Dle strategií České republiky jsou oblasti působení českých podniků na mezinárodních trzích jednou.
Odborný růst a celoživotní učení Další vzdělávání pedagogických pracovníků.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
S OCIALIZACE DO PROFESE UČITELE Školní pedagogika Podzimní semestr 2014 Petra Černochová, Anna-Marie Malíková.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Univerzita Karlova v Praze Lékařská fakulta v Plzni Oddělení OVAVT Jestliže chcete oživit systém Vaší výuky, „online learning systém“ Vám nabízí? Jednoduché.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
STANDARDIZACE PROFESNÍCH ČINNOSTÍ UČITELE Projekt MŠMT ČR pro rok 2008.
PRESTIŽ SOCIÁLNÍCH PRACOVNÍKŮ A JEJÍ SOUVISLOST S PŘIPRAVOVANOU PROFESNÍ KOMOROU A-FORUM, z. s.
Podpora profesního rozvoje učitelů Programové prohlášení vlády Vláda bude prosazovat následující priority rozvoje ČR: Rozvoj kvalitních a všeobecně dostupných.
Strategické dokumenty v kontextu ICT a škol Kurz Metodik ICT Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU 28. února 2015 Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
PODPORA UČITELE Individuální projekt národní Garant projektu: Odbor 22 MŠMT.
Ne, celé vzdělávání (školství) se ocitlo na rozcestí…!
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Evaluace v mateřských školách
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Zástupce ředitele aneb život mezi mlýnskými kameny
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Pedagogika jako vědecká disciplína
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Evaluace v mateřských školách
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Revize ICT kurikula, rok dva
Lze delegovat lídrovství? … aneb Máchův Máj v řídící práci
Most mezi sborovnou a ředitelnou
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Kariérní dráhy na ústavu konstruování FSI VUT v Brně
Setkání kariérových poradců
Hledáme tajemství nebo zdravý selský rozum?
Transkript prezentace:

Kariérní systém pedagogických pracovníků – kritické místo celoživotního rozvoje PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Konference ICOLLE září 2016

Cíl vystoupení Obrátit pozornost na jedno z úskalí vzdělávacího systému Upozornit na hlubší dosah chápání problému Otevřít témata k následné diskuzi Formulovat impulsy k managementu vzdělávání PhDr. Václav Trojan, Ph.D.

Východiska Dosavadní pokusy a jejich slepé uličky Ovlivňující faktory (determinanty) vzdělávání Sílící tlak na vzdělávací systém Debaty o (ne)smyslu škol a přípravě učitelů, vyžadování jasných linek, narůstající selektivita vzdělávacího systému Měnící se pojetí profese PhDr. Václav Trojan, Ph.D.

Dosavadní vývoj kariérového systému učitele Kotásek, Rýdl, Liška, Spilková, Vašutová… NIDV (problémy akademické neměřitelnosti) „Parodie na kariéru“ Střety: humanistické x neoliberální pojetí autonomie x akontabilita výhody x úskalí

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Stojí tyto generace o kariéru? Příslušníci generace Y chtějí naplno využít všech možností, které jim otevřená společnost nabízí, ale zároveň kvůli tomu odmítají obětovat osobní život. V pracovním životě proto začínají požadovat flexibilní pracovní dobu i místo zaměstnání, používají rozličné prostředky moderní komunikace atd. Generace Z je známá pro život online a v rychlém tempu: okamžité sdílení myšlenek a poznatků na různá témata, pomocí různých médií a produktů.

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Varující příklad Německa Do představ mladých lidí nepatří Systematické budování kariéry Rodina Systém V preferencích převažuje konzum, užívání si, přítomnost

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Ku přemýšlení 0DvWQW9_w

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Jde o laciný příklad? Výsledek precizní přípravy Připravena improvizovat Není bez vzdělání expert na všechno Nemohla být free a začít třeba tancovat

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Varování Počáteční vzdělávání vytváří základní podmínky, základní rámec pro celoživotní rozvoj v celé jeho šíři Rozklad vzdělávacího systému či jeho oslabení je bohužel citelným přáním řady lidí či organizací

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Vývoj pojetí kariéry Lineární kariéra Cyklická kariéra Tekutá kariéra

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Změna paradigmatu vzdělávání …

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Závěrečné úvahy Měl by vzdělávací systém zůstat zdravě konzervativní? Odkládání kariérového systému učitele a ředitele může mít fatální konsekvence – kdo však na tento systém v terénu ještě čeká? Edukační proces se těžko měří, ale u dílčích procesů je to proveditelné

PhDr. Václav Trojan, Ph.D. Literatura k doplnění obzorů Bauman, Z.: Tekutá modernita, Tohle není deník Komárek, S.: Evropa na rozcestí Liessmann, K.P.: Hodina duchů Průcha, J.: Česká vzdělanost Rýdl, K. : Vývoj standardizace profese učitele Taleb, N. N.: Zrádná nahodilost Tureckiová, M., Trojan, V., Trunda, J., Dvořáková, M: Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky

PhDr. Václav Trojan, Ph.D Každá společnost nutně potřebuje několik pevných bodů, na nichž bude stát, o něž se bude opírat, odrážet se od nich a v neposlední řadě se bude podle těchto bodů orientovat.