Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Byla tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Byla tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Vypravování Dokázal/a bys podobně vyprávět nějaký vlastní zážitek z prázdnin?
20.2 Co již víme? VYPRAVOVÁNÍ základem je děj (příhoda, příběh) základem je děj (příhoda, příběh) usiluje o dějové napětí může být vedeno: v 1. osobě = ICH-FORMA ve 3. osobě = ER-FORMA člení se na: 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu OSNOVA heslovitá ve větách stať zápletka vyvrcholení rozuzlení
Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jazykové prostředky oživující vypravování rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) přibližuje postavy čtenáři slovesa pojmenovávající různé činnosti vysoký jako hora hú, hú je fuč, nečum
Co si řekneme nového? PŘÍMÁ ŘEČ pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1. „Asi bude pršet, vezmi si deštník, “ říká maminka Kamilovi. 2. Maminka říká Kamilovi: „Asi bude pršet, vezmi si deštník.“ 3. „Asi bude pršet,“ říká maminka Kamilovi, „vezmi si deštník.“ 4. „Vezmi si deštník, asi bude pršet.“
20.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu.
Něco navíc pro šikovné Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Uvedený příběh můžeš ztvárnit i jako komiks.
Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.d 3.b 4.c Test na známku
Použité zdroje, citace Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart
Anotace Ročník6. – 9. ročník Klíčová slovaVypravování, osnova, přímá řeč a další prostředky oživující vypravování. AnotacePrezentace popisující slohový útvar vypravování, jeho základní znaky s důrazem na správné používání přímé řeči.