Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

Český jazyk (sloh) – 8. ročník
44.1 Pádové otázky Kdo, co? Komu, čemu? Oslovujeme, voláme Koho, co?
16.1 Odčítání desítek V obchodě mají 70 krabiček mléka. Balí je po 10.
45.1 Větné vzorce
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
10.1 Vztahy o několik více, o několik méně
86.1 Přímá řeč Prohlédni si obrázky a popiš, co na nich vidíš.
10.1 Cyklista na silnici, výbava cyklisty
61.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor žena
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
36.1 Obsahy složitějších obrazců
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
VYPRAVOVÁNÍ.
20.1 Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy
Číslo v digitálním archivu školy
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
VYPRAVOVÁNÍ.
88.1 Základní větné členy – druhy podmětů
35.1 Zájmena Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
Elektronická učebnice - I
97.1 Omluvenka Jdu k zubnímu lékaři. Zúčastním se soutěže.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Elektronická učebnice - I
3.1 Bod, úsečka (modelování, rýsování, měření)
Elektronická učebnice - II
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
49.1 Porovnávání čísel v oboru přirozených čísel do
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
50.1 Pamětné sčít. a odčít. přirozených čísel v oboru do
37.1 Slovesa Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor: Dana Brádková.
58.1 Podstatná jména rodu středního – vzor moře
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
64.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor kost
40.1 Dělení násobků deseti jednocifernými čísly
35.1 Pamětné odčítání v oboru do 1000 – rozšíření učiva
Elektronická učebnice - I
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
71.1 Sčítání desetinných čísel Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr.
72.1 Odčítání desetinných čísel
17.1 Sčítání a odčítání v oboru do 100 bez přechodu přes desítku
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
34.1 Přídavná jména Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Autor:
63.1 Sčítání zlomků se stejným jmenovatelem
9.1 Odčítání do 20 bez přechodu desítky
39.1 Předložky NAD Z PO ZA KOLEM NA V K VEDLE PRO OD BEZ U PŘED PŘES O
94.1 Dopis, adresa Jaké dopisy vidíš na obrázcích? Kdo je odeslal?
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-L VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami.
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
MOTIVACE Jakou knihu jste naposledy četli?
Prostředky oživující vypravování
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Elektronická učebnice - I
VYPRAVOVÁNÍ Slohový útvar vyprávěcího postupu
Elektronická učebnice - I
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Elektronická učebnice - I
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

Vypravování, přímá řeč Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Byla tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Stezka odvahy O prázdninách jsem byla na táboře v Lázních Libverdě. Bylo tam velmi hezky. Jednoho dne nám řekl vedoucí tábora: „Pátý a čtvrtý oddíl bude mít dnes stezku odvahy.“ Byli jsme udiveni, ale současně jsme měli radost. Večer v devět jsme vyšli. Šli jsme na místo asi 800 metrů vzdálené od tábora. Byla tma a my jsme byli celí vystrašení. Naše vedoucí nás pouštěla po jedné minutě a každému připomněla: „Dávej pozor, na cestě jsou kameny!“ Za čtvrt hodiny jsem byla na řadě i já. Šla jsem chvíli lesem a potom jsem přišla na polní cestu. V tu chvíli se ozvalo: „Hú, hú!“ a jiné skřeky. Polilo mě horko, ale šla jsem dál. Na několika místech bylo ještě „strašidlo“, ale já jsem se už nebála. Přišla jsem do tábora a byla jsem ráda, že už mám vše za sebou. Ve stanu jsme si o tom s děvčaty ještě dlouho vyprávěly. Vypravování Dokázal/a bys podobně vyprávět nějaký vlastní zážitek z prázdnin?

20.2 Co již víme? VYPRAVOVÁNÍ základem je děj (příhoda, příběh) základem je děj (příhoda, příběh) usiluje o dějové napětí může být vedeno: v 1. osobě = ICH-FORMA ve 3. osobě = ER-FORMA člení se na: 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu 1.úvod – navozuje základní situaci 2.stať – vlastní vypravování 3.závěr – ukončení nebo zhodnocení příběhu OSNOVA heslovitá ve větách stať zápletka vyvrcholení rozuzlení

Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jazykové prostředky oživující vypravování rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč rozmanité výrazy, např. dějová slovesa, synonyma přirovnání citoslovce běžně užívaná (i nespisovná) slova a obraty vhodné zařazení času přítomného užití kratších vět k naznačení rychlého spádu děje užití zvolání, otázek přímá řeč synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) synonyma = slova stejného či podobného významu (pěkný - hezký) přirovnání = srovnávání dvou jevů (pomocí slov jako, jak, než) přibližuje postavy čtenáři slovesa pojmenovávající různé činnosti vysoký jako hora hú, hú je fuč, nečum

Co si řekneme nového? PŘÍMÁ ŘEČ pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou pomocí přímé řeči citujeme, co někdo řekl vyznačena uvozovkami „ “ bývá doplněna uvozovací větou 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1.Uvozovací věta následuje: „P………….,(?!)“ u……………. 2.Uvozovací věta předchází: U……… : „P…………..(?!)“ 3.Uvozovací věta je vložena: „P……..,“ u……, „p………...(?!)“ 4.Uvozovací věta chybí: „P…………………………….(?!)“ 1. „Asi bude pršet, vezmi si deštník, “ říká maminka Kamilovi. 2. Maminka říká Kamilovi: „Asi bude pršet, vezmi si deštník.“ 3. „Asi bude pršet,“ říká maminka Kamilovi, „vezmi si deštník.“ 4. „Vezmi si deštník, asi bude pršet.“

20.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Český jazyk a literatura Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Pokus se dovyprávět následující příběh. Byl krásný zimní den a my jsme se vypravili na běžkách do nedalekého lesa. Slunce hřálo, sněhu bylo dost, nálada dobrá. Ale vtom to přišlo. Najednou… Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Divoký den Petr dnes běhal jako divý. Nehoda na sebe nenechala dlouho čekat. Nejprve při hře upadl, potom při nošení dřeva na táborák zakopl o placák a uhodil se do ruky. Když mu pan učitel Kužel ruku prohlédl, usoudil, že Petr má ruku asi zlomenou. Všichni jsme se kolem Petra seběhli a utěšovali ho. Pan učitel Kužel zavolal na záchrannou stanici. Záchranka za chvíli přijela. S Petrem odjel také pan učitel Kužel. Za hodinu se záchranka vrátila i s Petrem. Petr byl obvázaný, ale šťastný, že jeho divoký den neskončil ještě hůř. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu. Úkoly k textu: 1.Najdeš zde slova vytvořená z dvojslovných názvů? 2.Některé výrazy jasné ze souvislosti se tu zbytečně opakují. Odhal je a z textu vypusť. 3.Pokus se text obohatit přirovnáními, přímou řečí a dalšími oživujícími prostředky. 4.Text rozčleň na odstavce a utvoř osnovu.

Něco navíc pro šikovné Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Pokus se napsat vypravování na základě níže uvedeného článku: 1.z pohledu zlodějky 2.z pohledu příslušníka Policie České republiky 3.z pohledu tabulky čokolády Nechtěla zaplatit dvanáct čokolád Brněnsko – Příslušníky Policie ČR přivolaly pracovnice jednoho nejmenovaného obchodního domu v centru krajského města. Zadržena byla jedenapadesátiletá žena, které se z obchodu pokusila odcizit dvanáct čokolád v celkové hodnotě 500 Kč. Zlodějku si odvezli pracovníci Policie ČR. Dále se zjistilo, že tato žena má bohatou trestní minulost, za kterou byla v posledních sedmi letech trestána. Pachatelce hrozí až tříletý trest. Uvedený příběh můžeš ztvárnit i jako komiks.

Test znalostí Správné odpovědi: 1.c 2.d 3.b 4.c Test na známku

Použité zdroje, citace Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 6. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 7. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 8. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Učebnice pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Bičíková, V., Topil, Z., Šafránek, F.: Český jazyk. Pracovní sešit pro 9. ročník, TOBIÁŠ, Havlíčkův Brod, Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 1) Styblík, V. a kol.: Český jazyk pro 6. ročník základní školy, SPN, Praha, 2001, s (slide 5) (slide 6) (slide 7) (slide 7) obrázky z databáze klipart

Anotace Ročník6. – 9. ročník Klíčová slovaVypravování, osnova, přímá řeč a další prostředky oživující vypravování. AnotacePrezentace popisující slohový útvar vypravování, jeho základní znaky s důrazem na správné používání přímé řeči.