Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.17_predsudky Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Název: Předsudky Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA PŘEDSUDKY Anotace: Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k upozornění, podle čeho bychom měli lidi posuzovat.
Jaké povolání mají lidé na obrázku? Obr.1 _______________ Obr.3 _______________ Obr.2 _______________ Obr.4 _______________ Obr.6 _______________ Obr.5 ______________
Jaké vlastnosti mají lidé na obrázku? _________________ _________________ _________________ _________________ _________________ _________________ _________________ _________________ Obr.1 Obr.3 Obr.5
Jaké vlastnosti mají lidé na obrázku? ________________ ________________ ________________ ________________ ________________ Obr.2 Obr.4 Obr.6
Je pro vás obtížné určit, jaký je člověk podle vzhledu? Proč? Lze vůbec ze vzhledu člověka určit, jaký je? Žádný vědec nikdy nedokázal, že z našich tělesných parametrů můžeme určit naše vlastnosti. Pokud má někdo vysoké čelo nemusí být génius. Pokud má někdo tmavou pleť, nemusí být padouch. Pokud má někdo malý nos, nemusí být namyšlený. Obr. 7
Ježek a krtek Ježek cítil, že se blíží zima a poprosil krtka, aby mu pronajal jen velmi malé místečko ve své jeskyňce, aby se ochránil před nastávajícími mrazy. Krtek byl zpočátku spokojen, ale sotva se tu ježek usadil, začal se roztahovat a užívat si svého pohodlí. Každou chvíli bodal svého domácího svými pichlavými ostny. Krtek poznal svou chybu a řekl si, že je to již k nevydržení a poprosil ježka, aby zase odešel, protože je jeho byt pro oba velmi malý. Ale ježek se usmál a řekl : „Komu se tu nelíbí, může sám odejít. Já jsem tu spokojen a tak tu zůstanu.“ 1. Podtrhni modře v textu části, které vypovídají o vlastnostech ježka. 2. Podtrhni červeně v textu části, které vypovídají o vlastnostech krtka. 3. Oba hlavní hrdiny zkus charakterizovat. 4. Víte, jaké ponaučení z příběhu plyne? Naučení : Nejprve si vždycky rozmysli, koho chceš přijmout do nejbližší společnosti. Mohlo by se ti lehce stát, že bude neslučitelný a že mu budeš pro vlastní škodu ustoupit.
Čeho si na lidech ze svého okolí vážím?
Lidské vlastnosti spoj s popisy. 1. Dochvilný 2.Poctivý 3.Přátelský 4.Veselý 5.Štědrý 6.Zodpovědný 7.Pracovitý 8.Kreativní 9.Tolerantní f) Přispěl jsem ze svého kapesného na opravu výběhu místnímu útulku pro psy. b) V samoobsluze vypadla jedné paní peněženka, zvedl jsem ji a podal ji majitelce. h) Do třídy přišla nová žákyně, o přestávce jsem se hned zajímala odkud je a jak se jí tu líbí. Nabídla jsem jí, ať se na mě obrátí s jakýmkoliv problémem. e) Mám kamaráda, který se rád zasměje. i) Čekám na autobus přesně podle jízdního řádu. a) Nemůžu jít ven, slíbil jsem babičce, že jí nasekám dříví a pak musím napsat domácí úkoly. d) Respektuje, jaký jsem. g) Není to lenoch, žádné práce se nebojí. c) Vždycky má nějaký nápad, jak můžeme trávit náš volný čas. 1.i; 2.b; 3.h; 4. e; 5.f; 6. a; 7. g; 8. c; 9. d
Doplň text Ze _________________(1) těžko určíme, jaký člověk je. Nemůžeme posuzovat lidi podle toho, co jsme o nich _____________(2) nebo se o nich říká. Pokud bychom lidi takto posuzovali, ovlivňovali by nás tzv. _______________(3). Ty jsou jednou z příčin porušování _____________ ___________(4). 1. vzhledu; 2. slyšeli; 3. předsudky; 4.lidských práv
Použité zdroje Klipart [ on-line] 2012 [cit ]. Dostupné na www: cz/images/results.aspx?ex=2&qu=manažér#ai:MP |mt:0| obr. 1 cz/images/results.aspx?ex=2&qu=manažér#ai:MP |mt:0| cz/images/results.aspx?qu=um%C4%9Blec&ctt=1#ai:MP |mt:0| obr. 2 cz/images/results.aspx?qu=um%C4%9Blec&ctt=1#ai:MP |mt:0| cz/images/results.aspx?qu=obli%C4%8Dej&ctt=1#ai:MP |mt:0| obr. 3 cz/images/results.aspx?qu=obli%C4%8Dej&ctt=1#ai:MP |mt:0| cz/images/results.aspx?qu=osoby#ai:MP |mt:0| obr. 4 cz/images/results.aspx?qu=osoby#ai:MP |mt:0| cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MP | obr. 5 cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MP | obr. 6 cz/images/results.aspx?qu=osoby&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=nos&ex=1#ai:MP | obr. 7 cz/images/results.aspx?qu=nos&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=je%C5%BEek&ex=1#ai:MC | ježek cz/images/results.aspx?qu=je%C5%BEek&ex=1#ai:MC | cz/images/results.aspx?qu=kv%C4%9Btina&ex=1#ai:MP | snímek 7 cz/images/results.aspx?qu=kv%C4%9Btina&ex=1#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=p%C5%99%C3%A1telstv%C3%AD&ex=1#ai:MP | snímek 9 cz/images/results.aspx?qu=p%C5%99%C3%A1telstv%C3%AD&ex=1#ai:MP | Bajky na měsíc: Ježek a krtek [ on-line] 2008 Skaut Kuřim [cit ]. Dostupné na www:
Shrnutí Anotace Prezentace je určena pro žáky sedmého ročníku ZŠ a slouží k upozornění, podle čeho bychom měli lidi posuzovat. AutorMgr. Sandra Tichá Jazykčeština Očekávaný výstupŽáci vysvětlí pojem předsudek. Popíší, co je pro člověka důležitější, zda vzhled či vlastnosti. Klíčová slovapředsudky, tolerance, vzhled Druh učebního materiáluprezentace Druh interaktivityaktivita Cílová skupinažák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina12 – 13 let Celková velikost1,40 MB
Metodická poznámka Snímek 2- Žáci si zkusí tipnout, jaké povolaní jednotlivé osoby mají. Až své tipy dopíší na tabuli, je vhodné, aby proběhla diskuze, proč si myslí, že lidé na obrázcích mají taková zaměstnání. Snímek 3 a 4- Žáci zkusí vypsat vlastnosti lidí na základě jejich vzhledu. Může opět proběhnout diskuze, proč jim přisoudili dané vlastnosti. Snímek 5- Žáci zkusí odpovědět na první dvě otázky. Zbývající text je spíše výkladový. Snímek 6- Přečteme si společně bajku, pracujeme s textem, resp. plníme úkoly pod textem. Snímek 7- Žáci chodí k tabuli a píší, čeho si váží na lidech ve svém okolí. Společně určíme, které vlastnosti nejvíce u lidí oceňujeme. Snímek 8- Žáci spojují kladné lidské vlastnosti s charakteristikou. Byly některé vlastnosti i mezi těmi, kterých si u lidí vážíme nejvíce? Diskuze Správně odpovědi jsou jako poslední animace snímku. Snímek 9- Jednoduché opakování, odpovědi následují po textu.