Objem a struktura trhu
Segmentace trhu Podmínky: Velikost Měřitelnost Dostupnost Vnitřní homogennost
Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes výrobu polotovarů až k výrobě, a distribuci finálního výrobku ke konečnému spotřebiteli
I. Objem trhu v rovině výrobců A) přímá metoda OT= výroba+dovoz-vývoz Př.1: dom.výroba = j. dovoz = j. vývoz = j.
B) Nepřímá metoda Odhady pomocí indikátorů Komplementy Objem trhu = počet dodavatelů x průměrný obrat na dodavatele I. Objem trhu v rovině výrobců
A)Přímá metoda Objem trhu = počáteční zásoba + nákup - konečná zásoba Zadat agentuře (např. Nielsen, GFK) II. Objem trhu v rovině obchodu
B)Nepřímá metoda (prac.síla, použitelné prostory, průměrný objem prodeje na m 2, prům.obrat na prodejce) Př.2: Kadeřníci utratí 7% obratu, jejich celkový trh je 8000 salonů, jejich prům. obrat je Kč Objem trhu = počet prodejních míst x prům.obrat x prům.podíl na obratu v % II. Objem trhu v rovině obchodu
III. Objem trhu v rovině kupujícího A) zboží krátkodobé spotřeby 1.Spotřebitelská jednotka 2.Populace 3.Úroveň proniknutí 4.Průměrná spotřeba 5.Průměrná zaplacená cena
Zboží krátkodobé spotřeby OT= populace x prům.spotřeba na osobu (j.) OT=populace x prům.spotřeba x prům.cena (Kč) Př.3: Český trh s vínem 10mil. Čechů, prům. spotřeba 15l, prům.cena 70Kč
OT = populace x úroveň proniknutí x prům.spotřeba (j.) OT = populace x úroveň proniknutí x prům.spotřeba x prům.cena (Kč) Př.4: Předpokládejme, že trh s kadeřnickými službami v ČR je 10 mil. Čechů. Úroveň proniknutí je 60%, 6 návštěv kadeřníka ročně na jednoho spotřebitele, průměrná cena 100Kč. Jaká je velikost trhu? Zboží krátkodobé spotřeby
B) Zboží dlouhodobé spotřeby OT = počáteční poptávka + výměnná poptávka + dodatečná poptávka Úroveň proniknutí v % ÚP = Počet skutečných vlastníků : Celkový počet možných vlastníků III. Objem trhu v rovině kupujícího
Př. 6: Výrobce rybího filé obdržel následující údaje z nedávného průzkumu: 15% rodin kupuje 20 krát za rok, pokaždé 750g 35% rodin kupuje 15 krát za rok, pokaždé 700g 40% rodin kupuje 5 krát za rok, pokaždé 500g 10% rodin kupuje 3krát za rok, pokaždé 400g Úroveň proniknutí představuje 70% Celkový počet rodin je 4,5 mil. chování spotřebitelů tohoto podniku se nijak neliší od chování na trhu jako celku. Jaká je představa o velikosti spotřebitelském trhu rybího filé za jeden rok?
Podíl na trhu (Model Parfitta Collinse) TP=P x R x C x100 (%) P – kumulativní proniknutí = zkušební nákup : celkový počet kupujících R – Příležitost k opakovanému nákupu = opakovaný nákup : celkový počet kupujících C – index spotřeby = prům. spotřeba značky : prům. spotřeba kupujících Př. 5: Na trh je uvedena ACAF, nová značka kávy bez kofeinu. Předpokládejme, že se v každé domácnosti se pije káva a že je domácností. Průměrná spotřeba kávy na domácnost dosahuje 7,5 kg ročně. Lze odhadnout, že domácností si novou značku koupí. Očekávaný opakovaný nákup je 30%. Protože ACAF nemá negativní vedlejší účinky normální kávy, očekává se, že průměrná roční spotřeba na domácnost bude dosahovat 9kg. Jaký bude tržní podíl nové značky?