Konstrukce mediálních sdělení Vít Kouřil, JS 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Medializace a popularizace ve vědě a odborné činnosti Tomáš Doseděl
Advertisements

R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Komunikační strategie M. Hádková. Komunikační strategie základní prvky  obsah zprávy;  kanál zprávy;  okolí (prostředí), ve kterém se komunikace děje;
Jak psát tiskovou zprávu?
Žádoucí těla, Leni Riefenstahlová a vizuální sociologie
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Mediální produkt.
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpravodajské hodnoty (news value, Lippman, 1922)
Politologie jako věda Politika moc
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
E M A S Workshop Pavel Růžička, MŽP Projekt „Environmentální řízení měst se zaměřením na energetický management“ Ústí nad Labem,
Téma,,Společně správným směrem – spolupráce s partnery a médii.“ Cesta k potenciálním návštěvníkům vede přes media aneb,,Spolupráce nebo boj s medii?“
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Reportáž žánr, metody, typologie.
Tazatelská síť.
Sociologie zpravodajství. Frekventovaná témata zkoumání produkce zpráv výběr událostí do zpráv vztah novinářů s informačními zdroji profesní normy a jejich.
Práce novináře Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Sport a psaná média redakční praxe v moderním newsroomu.
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Clever spokesman aneb jak chytře na novináře Ladislav ŠTICHA.
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Úvod do studia.
Psychologie II Sociální psychologie
IFA Česká republika 1 Definice stálé provozovny: zpráva Pracovní skupiny 10 OECD Lenka Fialková 13. prosince 2011.
Odborné praxe na ÚISK Informační schůzka. Program setkání  Základní informace o praxích na ÚISK v roce 2013  Důležité termíny  Postup při výběru vhodné.
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Politika Pavel Šuranský.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU. AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat komunikace v mezinárodním prostředí: jazykové bariéry kulturní bariéry/rozdíly.
Tvorba mediálních sdělení Média a komunikace Vít Kouřil, JAMU 2014.
Logistika v mezinárodním obchodu a finanční služby
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Občanská práva a povinnosti
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Jak na PR (absolutní základ)
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Občanská práva a povinnosti
Seminář 4 – struktura odborného textu
Média - jak s nimi a jak na ně?
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Vzor individuální prezentace
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Transkript prezentace:

Konstrukce mediálních sdělení Vít Kouřil, JS 2015

Faktory ovlivňující mediální produkty 1.Individuální (osobní postoje, vlastnosti…) 2.Rutiny (panující zvyklosti při produkci) 3.Organizační (struktura, cíle, ne/závislost) 4.Mimomediální (zdroje, inzerenti, vláda…) 5.Ideologické (hodnotové a názorové vzorce) (Shoemaker – Rees, Mediating the Message, 1991, viz Jirák – Köpplová 2009)

Jak média zkreslují realitu? v důsledku závislosti na zdrojích v důsledku mediálních formátů v důsledku ideologické podmíněnosti  mediální realita čili svět viděný médii není světem jako takovým, funguje na základě kontinuální tvorby narací (příběhů), zobecňování a seriality (opakování), klíčovým prvkem je standardizace textů do jistých žánrů.

Závislost na zdrojích podle Gaye Tuchmanové (1973) je klíčový na tvorbu zpráv vliv: časového tlaku (každý den / týden uzávěrky, když událost do uzávěrky nezapadne, tak má menší šanci na zveřejnění) vlastních představ (tzv. selský rozum považující něco za „fakta“) vztahů uvnitř a vně organizace novinář/ka je zkrátka taky jenom člověk a chce se dostat z práce domů včas…

Mediální formáty Simon Cottle 1996 zprávy jsou lingvistické objektivace glosy a poznámky jednoduše zdůvodněná přesvědčení reportáže teoretické návody vztažené ke konkrétním akcím komentáře laické prototeorie analýzy odborné teorie  druh žánru určuje druh diskuse

Ideologická podmíněnost Stuart Hall mluví o tzv. preferovaném čtení (prefered reading), které v sobě mediální sdělení obsahují a které „nutí“ recipienta k jistému typu výkladu, i když formálně jsou znaky polysémické (víceznačné). V každém textu jsou tzv. orientátory, které určují směr. podle McQuaila soukromá média jakožto obchodní organizace v podstatě preferují pravicové ideje (nižší daně, slabší stát etc.) Glasgow University Media Group (GUMG) a jejich výzkumy Bad News (1980) a More Bad News (1985) prokázaly preferenci konzervativního pohledu britských médií při dělnických stávkách ve VB; v roce 2004 ve studii Bad News from Israel kritizují preferenci izraelského pohledu na konflikt s Palestinci v britských médiích;

Gatekeeping R. Sigelman, 70. léta = klíčová pozice v mediální organizaci náleží editorovi, který selektuje a upravuje Z a jejich vyznění a stanovuje jim důležitost; mezi rutinní praktiky žurnalistů – editorů patří: – umístění článku na stranu – výběr pozice na straně – výběr titulku a jeho velikost – tvorba perexu (úvodního zvýrazněného odstavce) – výběr doprovodné fotografie.

zdroj:

ZPRÁVY Gaye Tuchmanová, 1973 hard news (politika, ekonomika, válka…) soft news (kultura, životní styl, zábava, rady…) spot news (bezprostřední, otevření parku, požár…) continuing news (průběžné, volební preference) developing news (vyvíjející se, Anna Barbora)

zdroj:

TERMINOLOGIE ZPRÁV otvírák = článek, který začíná strana domicil = místo určení, odkud pochází zpráva lead = úvodní odstavec s klíčovými informacemi titulek = mezi-, nad-, pod- noticka = kratičká zpráva bez titulku lokálka = krátká zpráva z blízkého okolí digest = výtah, stručný přehled textů tiráž = povinně uváděný soupis údajů o médiu

TERMINOLOGIE ZPRÁV omnibus = jsou pro každého, vytvářejí konsenzus, ale netýkají se podstatného, př. lady Diana či Kate;

zdroj:

TERMINOLOGIE ZPRÁV omnibus = jsou pro každého, vytvářejí konsenzus, ale netýkají se podstatného, př. lady Diana či Kate; scoop či sólokapr = exkluzívní zprávy, které nikdo jiný nemá, cíl všech redakcí;

zdroj:

TERMINOLOGIE ZPRÁV omnibus = jsou pro každého, vytvářejí konsenzus, ale netýkají se podstatného, př. lady Diana či Kate; scoop či sólokapr = exkluzívní zprávy, které nikdo jiný nemá, cíl všech redakcí; HLP neboli háelpéčka – hluboké lidské příběhy, například nemocné dítě imigrantů…

zdroj: Police Hannover

Kevin Carter – Struggling Girl, 1993

zdroj:

Zpravodajské hodnoty Kaspar Stieler, 1695 důležitost (fyzická) blízkost dramatičnost negativita

Zpravodajské hodnoty Walter Lippman, 1922 Zpravodajské hodnoty nechápe jako pravidla uvnitř redakce, ale nepřímé prvky mediální produkce; jsou jimi: jednoznačnost překvapení blízkost osobní zaujetí konflikt

Zpravodajské hodnoty Johann Galtung a Mary Rugeová (1965) práh pozornosti frekvence negativita nečekanost jednoznačnost personalizace významnost vztah k elit. národům vztah k elit. osobám konsonance kontinuita kompozice;

Zpravodajské hodnoty Winfried Schulz, 1976 Statut (elitní národ, elitní instituce, elitní osoby) Identifikace (blízkost, etnocentrismus, personalizace, emoce) Valence (agrese, kontroverze, hodnota, úspěch) Konsonance (téma, stereotyp, předvídatelnost) Relevance (důsledky, zájem) Dynamika (aktuálnost, nejistota, neočekávan.)

Zpravodajské hodnoty Harvey Molotch a Marilyn Lesterová (1974) 1.záměrné lidské dění a) rutinní události b) skandály 2.nezáměrné jednání a) nenadálá zjištění b) nehody

Zpravodajské hodnoty Jorgen Westerstahl a Folke Johansson (1994) o důležitost o blízkost o dramatičnost o přístup o ideologie

Zpravodajské hodnoty Judy McGregor (2002) 4 nové zpravodajské hodnoty o vizuálnost o emoce („Jak se cítíte?“) o konflikt o „celebrifikaci“ novinářů

PERIODIZACE FÁZÍ ŽURNALISTIKY v USA  stranická  masová  žlutá  názorová  objektivní  investigativní  vyvážená  interpretační  PR  patriotistická  občanská

CO DĚLÁ NOVINÁŘ/KA? profesi, řemeslo nebo umění? sbírá, ověřuje a sděluje informace je neutrální aktér, nebo účastník děje? je výrobcem zpráv, nebo něčí advokát? je obchodník, nebo spolutvůrce politiky? počítačově gramotný pracovník s amnézií?

ZÁKLADNÍ PRINCIPY ŽURNALISTIKY  oddělení zpravodajství (objektivita) a publicistiky (názor)  oddělení redakce a inzertního oddělení  ověřování informací ze dvou nezávislých zdrojů; Všechny tři principy jsou sporné – proč?

ZÁKLADY NOVINÁŘSKÉ PRÁCE podle mezinárodní organizace Committee of Concerned Journalists: První povinnost novináře je vůči pravdě Primární loajalita N je vůči občanům Podstatou N práce je disciplína verifikace Udržovat nezávislost na těch, o kterých píšete Sloužit jako nezávislá kontrola moci Poskytovat fórum pro veřejnou kritiku a pro kompromis Učinit významné zajímavým a relevantním Zpravodajství musí být vyčerpávající a dodržovat řádné proporce N musejí mít možnost řídit se vlastním osobním svědomím

JAKÝ/Á JE ČESKÝ/Á NOVINÁŘ/KA? 60% muž X 40 žena 48% VŠ vzdělání (ne vždy však žurnalistické) průměrný věk 36 let, v oboru 11,5 let z 56% se hlásí k pravici, 12% středu, 15% středolevici a 12 levici z 32% je pátrač-advokát, z 2,5% to dělá kvůli kariéře a jen z 0,5% chce ovlivňovat mínění (výzkum J. Volka aj. Jiráka 2005)

NOVINÁŘSKÉ TRENDY multimedializace – foto, video, audio, text, grafika datažurnalistika občanská žurnalistika

TISKOVÁ ZPRÁVA měla by mít nadpis první odstavec by měl obsahovat klíčová sdělení druhý odstavec by je měl rozšiřovat třetí obsahovat kontext kauzy či informace o vaší organizaci či autorovi TZ; na závěr pak kontaktní informace základním distribučním kanálem je regionální pobočka České tiskové kanceláře (ČTK).

TISKOVÁ KONFERENCE geograficky vhodné místo (ne daleko od středu dění) vhodný čas (nejlépe pondělí až čtvrtek dopoledne, ne večery a o víkendech). pozvánky s několikatýdenním předstihem, pár dnů před TK se ještě ozvat důležitý je neformální kontakt s novináři, nebát se jim být k dispozici, často se novináři nechtějí ptát veřejně, ale o samotě. základní sdělení TK vtělte do rozdávané tiskové zprávy vhodné je občerstvení (ale pozor na tzv. Holubovu letku vysloužilců, kteří se na tiskovky chodí jenom najíst a napít…)

RADY PRO KONTAKT S MÉDII (Tomáš Feřtek a Marek Šálek, 2001) obecně je důležité vědět, komu, kam a na co odpovídám + proč je to, co vím o svém novináři, stejně důležité jako co ví novinář o mně a o dané kauze je dobré osvojit si expertní styl, protože tak budete pro média důvěryhodnější, též strukturovat informace na více a méně podstatné a přizpůsobit sdělení jednotlivým typům a druhům médií.

Literatura a zdroje viz podklad Konstrukce mediálních sdělení v ISu