NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_141_ Horniny vyvřelé TEMA: Neživá příroda ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Žáci se seznámí s rozdělením hornin, se zástupci vyvřelých hornin a jejich významem pro člověka.
Horniny jsou různorodé směsi tvořené různými minerály, případně jen jedním minerálem. Horniny dělíme do třech základních skupin: Usazené horniny Přeměněné horniny Vyvřelé horniny
Hrad Sloup (Nový Bor) (pískovec) Panská skála (Nový Bor) ( čedič)
Podle způsobu jejich vzniku dělíme horniny na: vyvřelé horniny usazené horniny hlubinné pískovec gabro vápenec žula opuka slín výlevné čedič přeměněné hornin znělec rula svor
Horniny vyvřelé - hlubinné
Gabro Využití: * jako stavební materiál * obklady stěn a domů * dlažební kostky Žula Obsahuje:živec, slídu, křemen Využití: * stavební kámen * ke keramickým a sochařským pracím
Horniny vyvřelé - výlevné
Čedič Tvoří horu Říp Využití: * jako stavební materiál
Znělec tvoří : - Kunětickou horu - Bezděz - Milešovku Využití: * stavební materiál, * štěrk * sklářská surovina
Kontrolní otázky 1.Na jaké skupiny dělíme horniny? 2.Kde se můžeš s horninami setkat? 3.Jaké mají horniny využití?
Použité zdroje