Malá fyziologie rostlin (KEBR562), ZS 2012 Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku Tomáš Hájek Jiří Šantrůček.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Advertisements

Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Umělá fotosyntéza, modulace fotosyntézy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Ekologie fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
Metabolismus sacharidů
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.

Látkový a energetický metabolismus rostlin
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
FYZIOLOGIE ROSTLIN.
Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Podmínky života na Zemi
Sekundární procesy fotosyntézy
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACEMateriál seznamuje žáky s některými biologickými vědami a.
Přednášky ZS_ Fyziologie rostlin_malá Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity, Katedra fyziologie rostlin a BC.
Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity Katedra fyziologie rostlin Kurz fyziologie rostlin Fyziologie fotosyntézy 2 Ivan Šetlík.
Prosím, vypněte mobilní telefony
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza II Jiří Šantrůček Úvod: Růst podmíněn výměnou látek v
Biologická fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie a anatomie rostlin Kurz fyziologie rostlin Fyziologie fotosyntézy 3 Ivan Šetlík.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
Biologická fakulta Jihočeské Univerzity Katedra fyziologie a anatomie rostlin Kurz fyziologie rostlin Enzymové reakce fotosyntézy 1 Ivan Šetlík.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Alokace asimilátů (Source-sink) Základy růstové analýzy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací obor/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / PŘEHLED ORGANISMŮ Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada28 AnotaceVyučovací.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Miroslav Strnad / Dušan Lazár oddělení biofyziky CRH a Katedra biofyziky, Př.f., UP Fotosyntéza - temnostní (uhlíkové) reakce.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy (na thylakoidní membráně) Tomáš Hájek Jiří Šantrůček.
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Získávání energie pro život
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza.
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Vyšší rostliny Teplota ve vztahu k fotosyntéze
Produkční biologie rostlin 2014 podzim Tvorba a transport asimilátů
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Malá fyziologie rostlin (KEBR562), ZS 2012 Fotosyntéza II. Sekundární procesy – fixace uhlíku Tomáš Hájek Jiří Šantrůček

Vše pochází ze slunce …

Člověk když jí, tak roste. Ale z čeho roste strom …? Co jí ? Z vody.

Joseph Priestley ( ) anglický chemik, filozof, duchovní a pedagog. Proslavil se jako objevitel oxidu uhličitého a spoluobjevitel kyslíku. Hájil flogistonovou teorii. Flogiston=substance, která ozdravuje vzduch „vitiated by animal respiration“anglickýchemik oxidu uhličitéhokyslíku flogistonovou teorii Ale nejen z vody … Také vyměňuje něco se vzduchem (flogiston) 1770 O sto šedesát let později : Ingen-Housz: jen zelené části rostlin mají tuto schopnost (1779) Liebig (německý chemik, 1840): jediným zdrojem uhlíku pro rostliny je CO 2 v atmosféře

Z čeho roste strom? (Jaké látky z okolí jsou potřeba k fotosyntéze ?)

Asimilace CO 2 rostlinami M. Calvin ( ) Nobelova cena za chemii 1961 Malvin Calvin, Andrew Benson a James A. Bassham

Calvin-Bensonův cyklus (PCR = Photosynthetic Carbon Reduction)

Fotosyntetické procesy v chloroplastech - souhrn

Schéma a stechiometrie Calvinova cyklu Jaká je energetická potřeba pro fixaci jedné molekuly CO 2 ? Která fáze je energeticky nejnáročnější? Na 3 mol CO 2 Redukce: 6 ATP 6 NADPH Regenerace: 3 ATP 1 CO 2 : 3 ATP + 2 NADPH fosfoglycerát fosfoglyceraldehyd

V jaké stabilní molekule se prvně objeví nově asimilovaný uhlík?

Všimněte si jak se strukturou molekuly liší první a konečný produkt redukční fáze Calvinova cyklu.

A zase trochu jinak, tentokrát česky s obrázkem z Wikipedie

Ale co enzymy? RUBISCO

Rubisco 8 malých podjednotek (červeně, viditelné 4) a osmi velkých podjednotek (modře a zeleně dimery). Katalytické centrum je na velkých, které jsou kódovány v DNA chloroplastu. Malé jsou kódované v jádře. Je to nejčetnější protein na Zemi (cca polovina proteinů v rostlině – je totiž velmi pomalý). Kofaktorem je atom horčíku (Mg). RuBisCO nebo názorněji

Odštěpení fosforylovaného cukru karbamylace na lyzinu v RC Vazba Mg (z tylakoidů) Tři kroky nutné pro to, aby RuBisCO mohla karboxylovat RuBP (aktivace). Výsledkem nutnosti RuBisCO aktivovat je nástup fotosyntetické fixace CO 2 (fáze indukce) pomalý (musí se rozběhnout primární procesy)

Fotorespirace Na RuBisCO soutěží o vazbu CO 2 a O 2 (Karboxylace nebo Oxygenace) PCR cyklusGlykolátový cyklus = tzv. fotorespirace CO 2 O 2 H-C-OH

První stabilní produkty asimilace CO 2 První stabilní produkty oxygenace

V peroxizómech V mitochondriích

Co je důsledkem oxygenační aktivity RuBisCO ? K čemu fotorespirace je vůbec dobrá? Fotosyntéza + fotorespirace

CO 2 koncentrační mechanismy, C4, CAM

Kde v přírodě mají (měly) rostliny málo CO 2 ?

RuBisCO PEP-karboxyláza CO 2

C3 anatomie listu oleandru C4 anatomie listu kukuřice

Procesy C4 fotosyntézy a jejich rozdělení v buňkách Mezofylová buňka Věnčitá buňka

Procesy C4 fotosyntézy a jejich rozdělení v buňkách

C4 fotosyntéza a změny CO2 v atmosféře: čím více tím hůře C4 profit C3 profit

Jaký je klíčový enzym C4 fotosyntézy ? Jaké ekologické prostředí preferují C4 rostliny?

CAM rostliny Crassulaceae Acid Metabolism

CAM rostliny

Produkce cukru a škrobu, asimiláty

Faktory prostředí a fotosyntéza

Glacial 150 ppm CO 2 Pre-industry 270 ppm Current 350 pm Future 700 ppm

CO 2 křivka fotosyntézy Světelná křivka fotosyntézy

Short intro into stable isotopes fractionation. Carbon Informaton for biological chemistry students 2008

12 C 16 O 98, ,8886% ( ) 13 C 16 O 1,1114 1,1114% (1 111,4) Global scale Informaton for biological chemistry students 2008

C 13 C  13 C =26 ‰ (1082/100000) =[1-(1082/100000)/(1111/100000)]*1000 Global scale Informaton for biological chemistry students 2008

Why does the plant ‘dislike’ 13 C ? The model of 13 C discrimination (  13 C) )Diffusion discriminates heavier 13 CO 2 2)Rubisco carboxylase discriminates 13 CO 2 Due to barriers for diffusion (closing stomata) or consumption of CO 2 (high photosynthesis rate) the c i / c a ratio will decrease and sugars produced in photosynthesis will be enriched in 13 C. Secondary products (cellulose, lignin, suberin …) will also keep the isotopic signature.

C3C3 C4C4  =18  =5 =0=0 Data from 351 C3 and C4 Poaceae species (Vogel 1980) Figure: DER SPIEGEL, 5/2000 Information for biological chemistry students 2008

Vegetation history Isotopic composition of old and new carpets shows the decline in proportion of C 4 plants in Pakistan mountain pastures. Consequence of rising CO 2 ? Consequence of rising CO 2 ? Mountain pasture pC3 = fraction of C3 Balochistan Karak Peshawar Hans Schnyder et al.2006 Informaton for biological chemistry students 2008

Shrnutí Jediným zdrojem uhlíku pro rostliny je CO 2 v atmosféře (Liebig 1840) Fáze, klíčový enzym, substrát, produkt a energetická náročnost Calvinova cyklu; stechiometrie fixace CO 2 Vlastnosti Rubisco, fotorespirace (O 2 závislost, kompartmentace v buňce); aktivace Rubisco C 4 fotosyntéza; biochemické, anatomické rozdíly proti C 3 rostlinám; ekologické důsledky, biodiverzita, globální produkce C 4 rostlin CAM – rozdíly proti C 4 fixaci CO 2 Od triozofosfátů ke škrobu a sacharóze Závislost rychlosti fotosyntézy na ozářenosti a na koncentraci CO 2. Izotopová frakcionace uhlíku při fotosyntéze.