Tisková konference dopravní nehodovost a technický stav vozidel plk. Ing. Leoš Tržil ŘSDP PP ČR
Základní čísla celkem nehod usmrceno osob 505 těžce zraněno osob lehce zraněno osob odhadnutá hmotná škoda 3 570,249 mil. Kč. Pokles zaznamenáváme v kategorii: počet usmrcenýcho18 osob,tj. o 3,4% počet těžce zraněnýcho94 osob,tj. o 4,0% Nárůst zaznamenáváme v kategorii: počet nehodo5 000tj. o 9,2% počet lehce zraněnýcho423 osob,tj. o 2,5% odhad hmotné škodyo215,6 mil. Kč,tj. o 6,4% dopravní nehodovost a technický stav vozidel 2
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 3
měsícůPOČET NEHOD z toho S NÁSLEDKY NA ŽIVOTĚ NEBO ZDRAVÍ USMRCENOTĚŽCE ZRANĚNOLEHCE ZRANĚNO dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 5
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 7
Viník, zavinění nehody leden - září 2012 Počet nehod tj. % z celkového počtu Index Počet usmrcenýc h tj. % z celkového počtu Rozdíl usmrcenýc h ŘIDIČEM MOTOROVÉHO VOZIDLA ,4107,945790,5-29 ŘIDIČEM NEMOTOROVÉHO VOZIDLA ,6106,5305,914 z toho dětmi 2550,695,500,0 CHODCEM 9471,6114,0163,21 z toho dětmi 3750,9117,210,01 JINÝM ÚČASTNÍKEM 1090,2132,900,0-2 ZÁVADOU KOMUNIKACE 2200,457,900,00 TECHNICKOU ZÁVADOU VOZIDLA 3650,6106,100,00 LESNÍ, DOMÁCÍ ZVĚŘÍ ,7138,300,00 JINÉ ZAVINĚNÍ 3010,596,820,4-2 * INDEX - rok 2011=100% dopravní nehodovost a technický stav vozidel
pořadí DESET nejčetnějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden - září 2012 počet nehod 1. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nesprávné otáčení nebo couvání jiný druh nesprávné jízdy nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky nezvládnutí řízení vozidla nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru vyhýbání bez dostatečné boční vůle dopravní nehodovost a technický stav vozidel
pořadí DESET nejtragičtějších příčin nehod řidičů motorových vozidel; leden - září 2012 počet usmrcených osob 1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru řidič se plně nevěnoval řízení vozidla nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu nezvládnutí řízení vozidla nedání přednosti proti příkazu dopravní značky DEJ PŘEDNOST při předjíždění došlo k ohrožení protijedoucího řidiče vozidla nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti 13 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 11 početKategorie usmrcených osobrozdíl 163řidičů osobních automobilů-41 96chodců7 82spolujezdců v osobních automobilech-8 75řidičů motocyklů16 51cyklistů14 20řidičů nákladních automobilů0 5spolujezdců na motocyklech-2 5spolujezdců v nákladních automobilech-2 3řidiči mopedů2 2řidič malého motocyklu 1cestující v autobusu0 1řidič pracovního stroje1 1řidič traktoru1 řidič tramvaje spolujezdec na malém motocyklu řidič autobusu cestující v trolejbuse řidič jiného motorového vozidla 505celkem-18
Místo nehody leden - září 2012 Počet nehod Počet usmrcených Počet těžce zraněných Počet lehce zraněných Hmotná škoda v mil. Kč V OBCI ,94 Index rok 2011=100% 109,1103,099,1104,6106,8 MIMO OBEC ,31 Index rok 2011=100% 109,393,592,899,6105,9 z toho DÁLNICE ,39 Index rok 2011=100% 113,181,374,295,4112,5 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Druh komunikace leden - září 2012 Počet nehod Rozdíl nehod Počet usmrcených Rozdíl usmrcených DÁLNICE SILNICE I. TŘÍDY SILNICE II. TŘÍDY SILNICE III. TŘÍDY KOMUNIKACE SLEDOVANÁ KOMUNIKACE MÍSTNÍ ÚČELOVÁ KOMUNIKACE dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo omamných látek; období leden až září 2012 počet nehod počet usmrcených zjištěná hladina alkoholu je nižší než 0,24‰4497 zjištěná hladina alkoholu je 0,24 až 0,5‰2211 zjištěná hladina alkoholu je 0,51 až 0,8‰2313 zjištěná hladina alkoholu je 0,81 až 1,0‰1652 zjištěná hladina alkoholu je 1,1 až 1,5‰5613 zjištěná hladina alkoholu je 1,51‰ a vyšší zjištěno požití omamných látek i alkoholu176 zjištěno požití omamných látek1092 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 15
ve dne4546 v noci4450 ve dne %50,5647,92 v noci %49,4452,08 SPECIFICKÁ MÍSTA A OBJEKTY V MÍSTĚ NEHODY žádné nebo žádné z uvedených5862 přechod pro chodce1722 v blízkosti přechodu pro chodce44 most, nadjezd, podjezd, tunel20 zastávka autobusu,trolejbusu,tramvaje s nást.ostr.53 zastávka autobusu,trolejbusu,tramvaje bez nást.os.25 čerpadlo pohonných hmot Dopravní nehody chodců Dopravní nehody chodců dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Dopravní nehody chodců dle krajů dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Osobní automobily objemová třída - 9 měsíců 2012 Počet nehod tj. % Počet usmrcených tj. % Rozdíl usmrcených Rozdíl usmrcených v % do 1 l6051,8103,0225,0 1,1 až 1, ,412637,600,0 1,5 až 1, ,112637,6-13-9,4 2 až ,26720, ,3 nad 3 litry4721,461,8120,0 celkem OA , ,0-26-7,2 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Rok výroby vozidla DNusmrcenotj. % starší než ,030, ,140, ,130, ,962, ,2211, ,1937, ,0125, ,3918, ,542, ,401,65 celkem dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Motocykly; objemová třída, 9 měsíců 2012Počet nehod Počet usmrcenýchRozdíl nehod Rozdíl usmrcenýchZávažnost nehod do 100 ccm , ccm , ccm ,8 0,86 - 1,25 l ,1 nad 1,25 litru ,0 Celkem ,8 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Nákladní automobily hmotnostní třída; I. pololetí 2012 Počet nehod Rozdíl počtu nehod Usmrceno Rozdíl usmrcených Rozdíl počtu nehod v % Rozdíl usmrcených v % do 3,5 t ,2-3,2 3,6 až 7,5 tun ,9-30,0 7,6 až ,166,7 nad 12 tun ,0-30,8 nezjištěno ,30,0 celkem ,6-14,3 z toho NA nad 3,5 t ,3-23,1 dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Název prezentace, nadpis prezentace l jméno příjmení 31 Technická závada - motorová vozidla - celkem 9 měsíců 2012 technická závada.xlspočetusmTZLZHMŠ v Kč závada řízení závada provozní brzdy neúčinná nebo nefungující parkovací brzda opotřebení běhounu pláště pod stanovenou mez defekt pneumatiky - průrazem, náhlým únikem vzd nepřipoj./poškoz. spoj.hadice pro brzd.přípoj.voz nesprávné uložení nákladu upadnutí, ztráta kola vozidla (i rezervního) zablokování kol v důsledku mech. závady vozidla lom závěsu kola, pružiny nezajištěná, poškozená bočnice (i u přívěsu) závada závěsu pro přívěs utržená spojovací hřídel jiná technická závada celkem
Počet kontrol a uložených pokut za období 9. měsíců roku 2012 počet kontrol o evidované kontroly – podle směrnice č. 2000/30/ES o Zkontrolováno vozidel počet uložených pokut a oznámených řidičů o pokut v částce ,- Kč o 2973 oznámeno k projednání dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Nejčastější závady u vozidel v dohledu nad silničním provozem Sjeté pneu matiky pod přípustnou mez Špatná funkčnost světel Zhoršené brzdné účinky vozidla Poškozené čelní sklo Poškozené výfukové potrubí Ostré hrany, koroze karoserie Vadné uchycení náprav a kol Nehomologované nebo neschválené prvky na vozidle dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Výsledky z kontrol technického stavu vozidel – užitková vozidla rok dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Oprávnění policie §118a zák. 361/2000 Sb., Policista může při dohledu nad BESIPem zabránit v jízdě motorovému vozidlu použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo odtažením vozidle, jestliže je vozidlo technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích tak závažným způsobem, že bezprostředně ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu na pozemních komunikacích. § 37 zák. 56/2001 Sb., Silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem, c) provozovatel vozidla neprokáže jeho technickou způsobilost k provozu na pozemních komunikacích způsobem stanoveným tímto zákonem, d) byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN dopravní nehodovost a technický stav vozidel
§ 6a zák. 361/2000 Sb., (1) Při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy podle § 6 odst. 13 a 14 je řidič povinen a) zajet k zařízení pro provedení kontroly technického stavu, pokud zajížďka, včetně cesty zpět na pozemní komunikaci, není delší než 8 kilometrů a b) řídit se pokyny osoby obsluhující zařízení pro kontrolu technického stavu. (2) O výsledku kontroly technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vydá policie řidiči doklad. (3) Zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy vážná nebo nebezpečná závada2), je řidič vozidla nebo jízdní soupravy povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu. (4) Způsob provádění kontroly technického stavu, způsob stanovení nákladů na provedení kontroly technického stavu, náležitosti dokladu o výsledku technické kontroly stanoví prováděcí právní předpis dopravní nehodovost a technický stav vozidel
§124 zák. 361/2000 Sb., (10) Při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích jsou příslušníci Policie ve služebním stejnokroji oprávněni zejména a) dávat pokyny k řízení provozu na pozemních komunikacích, b) zastavovat vozidla, c) zabránit v jízdě řidiči podle § 118a, d) zadržet řidičský průkaz podle § 118b, e) zakázat řidiči jízdu na nezbytně nutnou dobu nebo mu přikázat směr jízdy, vyžaduje-li to bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích, popřípadě jiný veřejný zájem, f) vyzvat řidiče a učitele autoškoly k vyšetření podle zvláštního právního předpisu7) ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem, g) vyzvat řidiče a učitele autoškoly k vyšetření podle zvláštního právního předpisu7) ke zjištění, zda není ovlivněn jinou návykovou látkou, h) vyzvat řidiče motorového vozidla k předložení dokladů k řízení a provozu vozidla, i) vyzvat řidiče motorového vozidla ke kontrole maximální přípustné hmotnosti na nápravu, maximální přípustné hmotnosti vozidla nebo jízdní soupravy nebo technického stavu vozidla nebo jízdní soupravy, j) rozhodnout o odstranění vozidla, je-li překážkou provozu na pozemní komunikaci, nebo vozidla, které neoprávněně stojí na vyhrazeném parkovišti, k) použít technických prostředků k zabránění odjezdu vozidla podle zvláštního právního předpisu.37) l) vybírat kauce podle § 125a dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Druhy sankcí a výše pokut přestupky řidičů o do 2.000,- Kč – na místě o od 1.500,- do 2.500,- Kč o od 5.000,- do ,- Kč zákaz řízení od 6 měsíců do jednoho roku správní delikty provozovatelů o do 5.000,- Kč o do ,- Kč dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Pro podzimní a zimní provoz je nutné Kvalitní pneumatiky - hloubka dezénu ( zimní pneumatiky) Účinné brzdy ( pozor na stav brzdové kapaliny) Řádné osvětlení ( pozor „ vysvícené“ světlomety, poškozené světlomety), čistota osvětlení, nutno používat správná světla Nemrznoucí směs do ostřikovačů dopravní nehodovost a technický stav vozidel
Pro zvyšování bezpečnosti provozu jsou nezbytná kvalitní vozidla, v dobrém technickém stavu. Zamysleme se v čem jezdíme. Děkuji za pozornost dopravní nehodovost a technický stav vozidel