Dvojice slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
ČTYŘI SVÍČKY.
Pojmenuj domácí zvířata
Řešení úloh v testech Scio z českého jazyka zadaných ve školním roce 2012/2013 pro 9. ročník (12. – 18. úloha) II. označení digitálního učebního materiálu:
Počet nohou Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Zdeněk Binar Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Hazardní hry 3. ledna 2014 VY_42_INOVACE_190231
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Energie tuhého tělesa VY_32_INOVACE_ března 2013
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Test - skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Směny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Večeře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Hledání souvislostí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Zlomky a procenta Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Kvantitativní myšlení Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zdeňka Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
KOMBINACE BEZ OPAKOVÁNÍ Rozbor úlohyŘešení úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Pláničková. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Průřezové úlohy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Přímá a nepřímá úměrnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
NEROVNOMĚRNÝ POHYB, ZRYCHLENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Souhrnný test kvantitativního myšlení
EXPRESE V UMĚNÍ 19. listopadu 2013 VY_32_INOVACE_160215
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Rozdělení četností 13. prosince 2013 VY_42_INOVACE_190224
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Vztahy mezi slovy 22. srpna 2013 VY_32_INOVACE_180115
SLOVESA SE SLŮNĚTEM PRO DRUHÁČKY
Světový oceán 26. ledna 2014 VY_52_INOVACE_230213
JACKSON POLLOCK – Jedna: číslo 31
Apollo a Marsyas Tizian
Slova souznačná a protikladná
Návštěva zoo VY_32_INOVACE_ února 2014
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Kombinatorika VY_32_INOVACE_ ledna 2014
Socialistické pomníky
Matematická rozcvička
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
Co jsou to podstatná jména?
Sousedé VY_32_INOVACE_ února 2014
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
DUM / VYDMUCHOV / POLIAČÍKOVÁ/ JAZYK A JAZYKOVÁ KOMUNIKACE/ 021
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Metodický list: Slovní druhy 1. část
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Elektronická učebnice - I
Český jazyk a literatura 3. ročník
Transkript prezentace:

Dvojice slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ ledna 2014

2 Dvojice slov Tato část verbálního myšlení vyžaduje nalezení vztahu mezi dvojicí slov uvedenou v zadání. 1)Můžeme si pomoci například sestavením věty, která obě zadaná slova obsahuje, a z níž mezi nimi vyplyne jasnější souvislost. 2)Často si musíme dát pozor na pořadí slov v nabídkách. 3)Pokud po vyřazení nevyhovujících dvojic stále váháme nad správnou odpovědí, je nutné se soustředit na nalezení co nejpodobnějšího vztahu vycházejícího ze zadání. 2

3 Dvojice slov Obecně by se dalo konstatovat, že v tomto oddílu se snažíme o pochopení myšlení osoby, která úlohy sestavuje. V této prezentaci si projdeme některé typy příkladů, které se mohou v testech vyskytovat. 3

4 Zadání úlohy: SVĚTLÝ : TMAVÝ (A)potok : řeka (B)hladový : sytý (C)teplý : horký (D) mák : bodlák (E) papír : tužka 4

5 Řešení úlohy: SVĚTLÝ : TMAVÝ (A)potok : řeka (B)hladový : sytý (C)teplý : horký (D) mák : bodlák (E) papír : tužka V této úloze vytváří zadaná dvojice slov slova opačného významu. Tomuto vztahu se nejvíce blíží možnost (B), neboť sytý je ten, který nemá hlad. 5

6 Zadání úlohy: STÁT : KRAJ (A)stůl : židle (B)balvan : kámen (C)ponožka : bota (D) strom : větev (E) černá : červená 6

7 Řešení úlohy: STÁT : KRAJ (A)stůl : židle (B)balvan : kámen (C)ponožka : bota (D)strom : větev (E) černá : červená Vztah mezi úvodní dvojicí slov se dá popsat jako celek a jeho část. Kraj je územní částí státu, podobně větev je částí stromu. Stát lze sice rozdělit na kraje beze zbytku, ale strom se neskládá jen z větví, přesto je možnost (D) hledanému popisu nejblíže. 7

8 Zadání úlohy: KRÁVA : TELE (A)kačer : kachna (B)kotě : kočka (C)motýl : housenka (D) pes : štěně (E) slonice : slůně 8

9 Řešení úlohy: KRÁVA : TELE (A)kačer : kachna (B)kotě : kočka (C)motýl : housenka (D) pes : štěně (E) slonice : slůně Hledanou souvislostí mezi slovy je matka (samice) a mládě. Pozor na možnost (B), kde je správný vztah, ale v opačném pořadí. Možnost (D) není správná, protože na prvním místě není uvedena fena (samice). 9

10 Zadání úlohy: ZAPÁLIT : HOŘET (A)zasít : sklízet (B)mýdlo : vonět (C)jít : běžet (D) bonbón : cumlat (E) rozsvítit : zhasnout 10

11 Řešení úlohy: ZAPÁLIT : HOŘET (A)zasít : sklízet (B)mýdlo : vonět (C)jít : běžet (D) bonbón : cumlat (E) rozsvítit : zhasnout Správná odpověď je možnost (A), která vyjadřuje příčinu a následek. Pokud něco zapálíme, pak to začne hořet. Nesprávné možnosti: (C) když někam jdeme, nemusíme tam také běžet, (D) bonbón nevyjadřuje žádnou příčinu, (E) pokud někde rozsvítíme, chceme, aby se tam svítilo a ne, aby se tam hned zhaslo. 11

12 Zadání úlohy: DIAMANT : TVRDOST (A)voda : slanost (B)kruh : volnost (C)proutek : ohebnost (D) prsten : věrnost (E) kniha : mohutnost 12

13 Řešení úlohy: DIAMANT : TVRDOST (A)voda : slanost (B)kruh : volnost (C)proutek : ohebnost (D) prsten : věrnost (E) kniha : mohutnost Typickou vlastností (předmětu, pojmu) diamantu je jeho tvrdost. U odpovědi (A) víme, že voda může být i sladká a v možnosti (D) prsten symbolizuje věrnost, ale sám tuto vlastnost nemá. 13

14 Zadání úlohy: LÉKAŘ : PACIENT (A)učitel : ředitel (B)pekař : zákazník (C)informatik : počítač (D) učitel : žák (E) trenér : mužstvo 14

15 Řešení úlohy: LÉKAŘ : PACIENT (A)učitel : ředitel (B)pekař : zákazník (C)informatik : počítač (D) učitel : žák (E) trenér : mužstvo Hlavní náplní lékaře je léčit pacienty, podobně jako učitel učí žáky. U ostatních možností: (B) pekař se nemusí setkávat se zákazníky, (D) počítač není osoba, (E) trenér trénuje hráče, kteří tvoří mužstvo. 15