Dvojice slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ ledna 2014
2 Dvojice slov Tato část verbálního myšlení vyžaduje nalezení vztahu mezi dvojicí slov uvedenou v zadání. 1)Můžeme si pomoci například sestavením věty, která obě zadaná slova obsahuje, a z níž mezi nimi vyplyne jasnější souvislost. 2)Často si musíme dát pozor na pořadí slov v nabídkách. 3)Pokud po vyřazení nevyhovujících dvojic stále váháme nad správnou odpovědí, je nutné se soustředit na nalezení co nejpodobnějšího vztahu vycházejícího ze zadání. 2
3 Dvojice slov Obecně by se dalo konstatovat, že v tomto oddílu se snažíme o pochopení myšlení osoby, která úlohy sestavuje. V této prezentaci si projdeme některé typy příkladů, které se mohou v testech vyskytovat. 3
4 Zadání úlohy: SVĚTLÝ : TMAVÝ (A)potok : řeka (B)hladový : sytý (C)teplý : horký (D) mák : bodlák (E) papír : tužka 4
5 Řešení úlohy: SVĚTLÝ : TMAVÝ (A)potok : řeka (B)hladový : sytý (C)teplý : horký (D) mák : bodlák (E) papír : tužka V této úloze vytváří zadaná dvojice slov slova opačného významu. Tomuto vztahu se nejvíce blíží možnost (B), neboť sytý je ten, který nemá hlad. 5
6 Zadání úlohy: STÁT : KRAJ (A)stůl : židle (B)balvan : kámen (C)ponožka : bota (D) strom : větev (E) černá : červená 6
7 Řešení úlohy: STÁT : KRAJ (A)stůl : židle (B)balvan : kámen (C)ponožka : bota (D)strom : větev (E) černá : červená Vztah mezi úvodní dvojicí slov se dá popsat jako celek a jeho část. Kraj je územní částí státu, podobně větev je částí stromu. Stát lze sice rozdělit na kraje beze zbytku, ale strom se neskládá jen z větví, přesto je možnost (D) hledanému popisu nejblíže. 7
8 Zadání úlohy: KRÁVA : TELE (A)kačer : kachna (B)kotě : kočka (C)motýl : housenka (D) pes : štěně (E) slonice : slůně 8
9 Řešení úlohy: KRÁVA : TELE (A)kačer : kachna (B)kotě : kočka (C)motýl : housenka (D) pes : štěně (E) slonice : slůně Hledanou souvislostí mezi slovy je matka (samice) a mládě. Pozor na možnost (B), kde je správný vztah, ale v opačném pořadí. Možnost (D) není správná, protože na prvním místě není uvedena fena (samice). 9
10 Zadání úlohy: ZAPÁLIT : HOŘET (A)zasít : sklízet (B)mýdlo : vonět (C)jít : běžet (D) bonbón : cumlat (E) rozsvítit : zhasnout 10
11 Řešení úlohy: ZAPÁLIT : HOŘET (A)zasít : sklízet (B)mýdlo : vonět (C)jít : běžet (D) bonbón : cumlat (E) rozsvítit : zhasnout Správná odpověď je možnost (A), která vyjadřuje příčinu a následek. Pokud něco zapálíme, pak to začne hořet. Nesprávné možnosti: (C) když někam jdeme, nemusíme tam také běžet, (D) bonbón nevyjadřuje žádnou příčinu, (E) pokud někde rozsvítíme, chceme, aby se tam svítilo a ne, aby se tam hned zhaslo. 11
12 Zadání úlohy: DIAMANT : TVRDOST (A)voda : slanost (B)kruh : volnost (C)proutek : ohebnost (D) prsten : věrnost (E) kniha : mohutnost 12
13 Řešení úlohy: DIAMANT : TVRDOST (A)voda : slanost (B)kruh : volnost (C)proutek : ohebnost (D) prsten : věrnost (E) kniha : mohutnost Typickou vlastností (předmětu, pojmu) diamantu je jeho tvrdost. U odpovědi (A) víme, že voda může být i sladká a v možnosti (D) prsten symbolizuje věrnost, ale sám tuto vlastnost nemá. 13
14 Zadání úlohy: LÉKAŘ : PACIENT (A)učitel : ředitel (B)pekař : zákazník (C)informatik : počítač (D) učitel : žák (E) trenér : mužstvo 14
15 Řešení úlohy: LÉKAŘ : PACIENT (A)učitel : ředitel (B)pekař : zákazník (C)informatik : počítač (D) učitel : žák (E) trenér : mužstvo Hlavní náplní lékaře je léčit pacienty, podobně jako učitel učí žáky. U ostatních možností: (B) pekař se nemusí setkávat se zákazníky, (D) počítač není osoba, (E) trenér trénuje hráče, kteří tvoří mužstvo. 15