NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_17_HMAT TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
Advertisements

Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
K Ů Ž E (výklad učiva) Počet hodin: 1 5. ročník
Povrch těla - kůže.
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Čidla receptory.
Tělní pokryv Jana Machová.
Elektronická učebnice - I
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov AUTOR: Věra Konířová NÁZEV: VY_52_INOVACE_PŘÍRODOPIS 6. – 9._34.CHUŤOVÉ, ČICHOVÉ A HMATOVÉ ÚSTROJÍ TÉMA: CHUŤOVÉ,
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_29_SLUNEČNÍ SOUSTAVA
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_08_TRÁVICÍ SOUSTAVA
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_16_SLUCH
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_01_KOSTRA TÉMA: KOSTRA
AUTOR:Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_02_19_ URČOVÁNÍ ČASU
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_12_PRENATÁLNÍ VÝVOJ JEDINCE.
Lidské tělo - kůže.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_10_MOČOVÁ SOUSTAVA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE__04_05_14_NERVOVÁ SOUSTAVA
3 VRSTVY KŮŽE.
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Prezentace – výklad učiva
Smyslové ústrojí čichu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_18_CHUŤ
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_06_KREV
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kožní soustava.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_31_ ZATMĚNÍ SLUNCE A MĚSÍCE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_11_ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA TÉMA:
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_17_HMAT TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA - HMAT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/

ANOTACE Materiál slouží k výkladu o smyslové soustavě člověka, konkrétně o hmatu a kůži. Na jednotlivých stranách jsou žáci seznámeni s touto problematikou. Na straně 6 je v obrázku rukou umístěn odkaz na kde můžete shlédnout seriál Byl jednou jeden život – hmat. Je opět možné seriál vůbec nepouštět nebo použít pouze některé části dle vlastního výběru nebo naopak pro zpestření pustit celý. Na straně 7 můžete po kliknutí na šipku vidět obrázek řezu kůží, pouze s jednoduchým popisem vrstev kůže. Na straně 10 jsou v šipkách umístěny odkazy na obrázky jednotlivých kožních onemocnění. Nechám na zvážení vyučujícího, zda tyto obrázky dětem ukáže či nikoli. Strana 11 je pak opět věnována první pomoci při kožních poraněních. Tento materiál je spíše výkladový.

CITACE Ilustrace: kliparty Microsoft Office

ZDROJE Přírodověda Učebnice pro 5. ročník - Člověk a jeho svět. 3. vyd. Praha: NOVÁ ŠKOLA, ISBN

Lidské tělo SMYSLOVÁ SOUSTAVA HMAT

HMAT jeden z pěti smyslů ústrojím hmatu jsou hmatová tělíska na povrchu celého těla, která jsou umístěna v kůži jsou rozprostřena nerovnoměrně – nejcitlivější místo hmatu je v konečcích prstů a na špičce jazyka, nejméně citlivá jsou záda

Funkce: hmatem vnímáme dotyk, bolest, teplo, chlad

KŮŽE pokrývá celé tělo odděluje vnější prostředí od vnitřního prostředí organismu kůže má tři vrstvy – horní vrstva pokožky, škára, podkožní vazivo

Funkce: ochrana těla před škodlivinami tepelná regulace (pomocí potních žláz) smyslové vnímání - hmat

Barva lidské kůže: barvu kůže určují její barviva – melanin (červeno hnědá až černá barva), hemoglobin (růžový nádech), karoten (oranžové barvivo)

Onemocnění kůže: akné – ucpání vývodů mazových žláz albinismus – nedostatek barviva melaninu bradavice – nezhoubný výrůstek na kůži ekzém – zánět kůže, může být svědivý, s puchýři kopřivka – svědící skvrny na kůži, často alergická reakce na potraviny lupénka – zanícená kůže se pokryje stříbrnými šupinkami a další

KOŽNÍ PORANĚNÍ Po kliknutí na šipku se Vám otevře odkaz na on- line příručku první pomoci. V obsahu si můžete vybrat Tepelná poranění lokální a program spusťte.

ZDROJE ŽIVOT NA ZEMI – PŘÍRODOVĚDA pro 5. ročník ZŠ, prom. Biol. Helena Kholová, CSc., a kol., nakladatelství ALTER 2009 PŘÍRODOVĚDA – učebnice pro 5. ročník ZŠ – ČLOVĚK A JEHO SVĚT, nakladatelství Nová škola LIDSKÉ TĚLO, Steve Parker – z anglického originálu, nakladatelství SLOVART LIDSKÉ TĚLO, překlad z německého jazyka Jana Krausová