Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 eLearningový systém ELIS Roman Malo
Univerzitní informační systém III., Lednice Obsah Historické okénko Představení projektu a základních metodologických východisek Hlavní cíle ELISu Vývoj systému Struktura a koncepce systému Vztah ELISu a UISu Výhled do budoucna
Univerzitní informační systém III., Lednice Začátky ELIS Kdy, kdo, jak? Poskytnutí „UIS platformy“ „Koketování“ s LMS Eden na úrovni university Testovací aplikace pro ÚÚD Rozdělení systému do logických modulů a identifikace Vývoj
Univerzitní informační systém III., Lednice eLearning – magické slůvko Informační společnost Nové styly vzdělávání Pojmu eLearningu Online a offline tvář eLearningu Výhody a nevýhody eLearningového vzdělávání
Univerzitní informační systém III., Lednice Proudy eLearningu eLearning komerčního typu (školící eLearning) důraz na ekonomické aspekty trénink a školení eLearning universitní (vzdělávací eLearning) eLearningové vzdělávání patrný zejména na universitách a VŠ efektivní podpora všech forem studia nástroj eliminace prostorové a personální nedostatečnosti současného vzdělávání skutečný blended learning (kombinace klasických a eLearningových přístupů)
Univerzitní informační systém III., Lednice Projekt ELIS eLearningový IS ELIS – pracovní označení pro systém i pracovní skupinu Současné chápání eLearningu v roli doplňkového nástroje
Univerzitní informační systém III., Lednice Cíle ELISu Rozšíření informačních systémů university o podporu vzdělávacího procesu Vytvoření prostředí pro možné pozdější zavedení distančních forem vzdělávání Zefektivnění některých aktivit v rámci současných forem studia (testování, distribuce učebních zdrojů, přenos organizačních informací, …) Zlepšení současného stavu v oblasti využití ICT v rámci výukového procesu Provádění osvěty ve využívání nástrojů ICT a představení výhod eLearningu
Univerzitní informační systém III., Lednice Vývoj systému Kompetence pracovní skupiny ELIS Základní směry vývoje podpora tvorby eLearningových materiálů automatizované testování nástroje pro podporu vzdělávacího procesu systémové aplikace
Univerzitní informační systém III., Lednice Struktura systému
Univerzitní informační systém III., Lednice Koncepce systému Pohled studenta studijní prostředí zkušební prostředí archív testů Pohled tutora průvodce tvorbou eLearningových materiálů import a export materiálů knihovna multimediálních objektů správa testů a složek otázek Centrální aplikace validátory rozhraní pro transformace XML tvorba učebních podkladů
Univerzitní informační systém III., Lednice Skupiny aplikací Nástroje pro využití kurzu - aplikace ve vztahu k vlastním online kurzům a jejich používání. Generování kurzu - vytváření kurzu na základe dat zprostředkovaných LCMS. Průchod kurzem - sledování aktivit studenta v rámci jednotlivých kurzu. Mapa kurzu - přehled učebních částí a doporučený postup v kurzu. Statistika kurzu - statistické používání kurzu, úspěšnost jednotlivých testu, čas strávený v kurzu. Import učebních jednotek - zajištění možnosti importu učebních jednotek v různých formátech a z jiných softwarových nástrojů. Export učebních jednotek - vytváření učebních textu v různých podobách (XHTML stránka, archív XHTML stránek, PDF, RTF, TXT...) Aplikace pro podporu výuky jednotlivých předmětů - interní a externí studijní zdroje, úkoly. Zadávání úkolu - vytváření průběžných úkolu. Hodnocení úkolu - vyhodnocování jednotlivých úkolu. FAQ - archív častých dotazu. Informační zdroje - interní a externí informační zdroje. Glosář - seznam vysvětlených pojmu. Příklady - příklady pro procvičení s klíčem.
Univerzitní informační systém III., Lednice Skupiny aplikací Hodnotící nástroje - aplikace pro všechny druhy zkoušení (autotesty, ostré testy), generování online testu a tištěných testu Zkušební testy - autotesty volně přístupné, prohlížení chyb, odkrývání správných odpovědí. Správa šablon otázek - vytváření databáze otázek k jednotlivým předmětům, import z jiných nástrojů. Generování testu - vytváření online i offline testu spolu s automatizovaným vyhodnocováním. Archív testu - databáze řešených testu. Analýza úspěšnosti testu - statistické vyhodnocování testu (jednotlivých otázek), grafické znázornění, výsledky studenta, výsledky skupin. Komunikační a kolaborativní nástroje - aplikace zajištující synchronní i asynchronní komunikaci mezi učitelem a studenty. Zprávy - zadávání časově omezených zpráv pro celý předmět. - hromadné y Chat - online komunikace. Diskusní fórum - zadávání téma, přidávání a správa příspěvků. Tabule - zadávání poznámek viditelných pro celou skupinu. Podpůrné studijní nástroje - aplikace pro podporu studijního úsilí studenta. Poznámkový blok - zadávání poznámek k jednotlivým kurzům. Správa bookmarků – definování záložek jednotlivých kurzů. Tvorba studijní příručky - vytváření příručky z dostupných kurzů a jiných materiálů Kalendář - zapisování jednotlivých aktivit a akcí, automatické doplňování aktivit. Novinky - informace o dění v rámci studovaného předmětu.
Univerzitní informační systém III., Lednice Technologie pro vývoj systému Základní platforma Perl/Oracle Skupina XML aplikací jazyk pro tvorbu eLearningových materiálů rodina XSL (XSLT, XSL-FO, XPath) MathML XML schema SVG, SMIL SCORM Ostatní
Univerzitní informační systém III., Lednice Integrace ELIS - schéma
Univerzitní informační systém III., Lednice Integrace ELIS „Taťka UIS “ Potřeba sdílení datové základny studenti, učitelé předměty, skupiny role uživatelů, číselníky výsledky testu … Možné využití existujících aplikací Model s Orákulem
Univerzitní informační systém III., Lednice Srovnání s komerčními LMS Teoretické podklady získány studiem LMS WebCT, Eden a Tutor2000 LMS nejsou nikde integrovány ELIS se blíží k podobné množině funkcí Co napoví soutěžní kurz?
Univerzitní informační systém III., Lednice Aktuální bolístky Nedostatečná technická infrastruktura – řeší se Optimalizace kódu a struktur – řeší se Širší rozdělení úkolů (správa serverů, db, pokladna …) – řeší se Vymezení role a pozice ELIS – analyzuje se Čas, povinnosti starého jádra skupiny – lepší se
Univerzitní informační systém III., Lednice Děkuji za pozornost. Dotazy ?