Sídla ČR B. Hofmanová. Opakování pojmů: 1.Připomeň a vysvětli pojmy: obec, sídlo, město, vesnice, velkoměsto 2.Co rozumíš pod pojmy: urbanizace, suburbanizace,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ REPUBLIKA – SÍDELNÍ STRUKTURA
Advertisements

Základní škola Rosice, okres Chrudim
Najdi na slepé mapě České republiky města podle zadání.
Města ČR – orientace na mapě
Křížovka k tématu sídla.
Vyhledávejte ve své příruční mapě.
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Sídla v ČR Slepé mapy sídel jsou k dispozici ZDE..
SÍDLA V ČESKÉ REPUBLICE
Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo.
Památky UNESCO v ČR V České republice je do Seznamu
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Česká republika Sídla Jan Dušek.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
VY_32_INOVACE_SVF33660DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Sídla ČR.
Sídla ČR.
Památky UNESCO v ČR Praha – historické jádro, Vyšehrad.
Správní právo MOST FBI Správní právo Orgány obcí a krajů
ČESKÁ REPUBLIKA – ADMINISTRATIVNÍ ČLENĚNÍ
Členění území naší vlasti
KRAJE ČR HLAVNÍ MĚSTO PRAHA.
Památky UNESCO v České republice
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
50.1 Moravskoslezský kraj – poznáš jeho dominanty?
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_583_VyOv7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
VY_32_INOVACE_51_19 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Česká republika: poloha, historický vývoj a obyvatelstvo a sídla
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Členění území naší vlasti
SÍDLA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_15 Název materiáluSídla ČR.
Naše kraje a jejich zajímavosti Vlastivěda 4
Anotace: Materiál je určený pro žáky 4. ročníku, pro výuku vlastivědy- tématu Česká republika, podtématu města. Jedná se o prezentaci na interaktivní.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Sídla ČR Praha Historické jádro Brna Ostrava Karlovy Vary.
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Milena RÁČKOVÁ Název:VY_32_INOVACE_523_ČESKÁ REPUBLIKA Téma: OPAKOVÁNÍ – KRAJE.
 Česká republika je rozdělena do 14 krajů.  V čele kraje stojí hejtman.
VY_32_INOVACE_Vac_III_12 Památky UNESCO v ČR Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ZEMĚPIS TEMA: ČR – kraje ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
Základní škola Hostěradice, okres Znojmo, příspěvková organizace Název: Kraje ČR Číslo: EU DUM 6_03 ICT Vytvořila: Mgr. Pavlína Kociánová Projekt:
Územní samospráva a její organizace
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_03_Členění území České republiky
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
Můj domov, má vlast Obec.
Srovnej kraje podle velikosti rozlohy VY_32_INOVACE_03
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
VY_52_INOVACE_40_Členění území ČR
Město na obrázku se jmenuje
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_29_ZEMĚPIS
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
VY_32_INOVACE_Vac_III_09 Sídla ČR
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Lokalizace ČR - vybraná města 2.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Členění území naší vlasti
Předmět:Vlastivěda Ročník: IV. Tematický celek: Česká republika
zpracovaný v rámci projektu
ZŠ Hladké Životice okres Nový Jičín, příspěvková organizace
Sídla ČR.
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_VLASTIVĚDA
Transkript prezentace:

Sídla ČR B. Hofmanová

Opakování pojmů: 1.Připomeň a vysvětli pojmy: obec, sídlo, město, vesnice, velkoměsto 2.Co rozumíš pod pojmy: urbanizace, suburbanizace, konurbace, aglomerace. Připrav si příklady v ČR. 3.Jaký je rozdíl mezi pojmy: starosta, primátor, hejtman? mapa č. 1 saldo stěhování

Řešení: 1.obec – s vlastní samosprávou, sídlo – seskupení sídelních jednotek, město – převažuje sekundér a terciér + vícepodlažní zástavba + počet obyvatel(?)..., vesnice – zástavby se zázemím + primér, velkoměsto – nad ( mil.) obyvatel 2. urbanizace – stěhování do měst ( severní Čechy), suburbanizace – satelitní výstavba ( Praha, Brno), konurbace – spojení měst ( Frýdek – Místek), aglomerace – připojování sídel k jádru (Lipnice – DK) 3. starosta – představitel místní samosprávy, primátor – starosta statutárního města (20), hejtman – představitel kraje

Praha Brno Ostrava Plzeň Liberec Olomouc Ústí nad Labem95477 České Budějovice94865 Hradec Králové94493 Pardubice90077 Havířov82896 Zlín75714 Kladno69938 Most67518 Karviná61948 Frýdek-Místek58582 Opava58440 Děčín52260 Karlovy Vary51320 Jihlava51222 zdroj :ČSÚ Města nad obyvatel: po zrušení okresních měst – města s rozšířenou samosprávou

mapa č. 2 Slepá mapa okresních měst podle atlasu urči daná města

Struktura sídel  historické jádro  městská obytná zóna  stará průmyslová zóna st.  obslužná zóna  sídliště 20. – 21. st.  nové industriální zóny  nové obslužní zóny  greenfield, brownfield ( výstavba na „zelené louce“; využití starých dříve zastavěných ploch) 4. Do plánu města zakroužkuj příslušné zóny. 5. Kam se přemísťuje industriální zóna? Jak je to s obytnými čtvrtěmi? Nové průmyslové zóny na předměstích, stavění na zelené louce. Obytné čtvrti rodinných domů na nových nezastavěných pozemcích. Malé využití brownfieldů.

Funkce sídel Města plní obvykle polyfunkční funkce. U některých sídel přetrvává zaměření na jednu činnost (ekonomické zaměření, zaměstnanost, tradice, setrvačnost,..) výrazněji.  zemědělská  průmyslová  dopravní  universitní  lázeňská  rekreační  administrativní, správní  historická 6. Uveď příklady českých měst s jednotlivými funkcemi. ( Dunajovice, Valtice,..) ( Ostrava, Karviná, Třinec,..) ( Česká Třebová,..) ( Olomouc?...) ( Františkovy Lázně, Mariánské Lázně, Luhačovice,..) ( Pec p.S., Doksy,...) ( Praha,..) ( Telč, Kutná Hora, Český Krumlov,..)

Památky UNESCO 7. Vyhledej daná místa na mapě. obr. č.1 Český Krumlovobr. č. 2 Zelená hora- Žďár n.Sázavou

obr. č. 3 Brno- vila Tugendhatobr. č. 4 Holašovice obr. č. 5 Kroměřížobr. č. 6 Kutná Hora

obr. č. 7 Lednicko -Valtický areálobr. č. 8 Litomyšl obr. č. 9 Olomouc – morový sloupobr. č. 10 Praha

obr. č. 11 Telčobr. č. 12 Třebíč 8. Vyhledej, čím jsou daná místa zajímavá. ( např:

Zdroje: 1.mapa č. 1: 2.statistika: 3.mapa č. 2: 4.Červinka Pavel a kol. autorů: Zeměpis České republiky. ČGS, Praha obr. 1-12: