Cyklistická parkovací infrastruktura Ing. Eva ŠTĚRBOVÁ Ing. Radka ŽÁKOVÁ Cyklokonference 09 v Královéhradeckém kraji, Krkonoše –
24% cyklistů na kole přestane jezdit, pokud jim bylo odcizeno a 64% bude jezdit méně (Gamman, 2004) Nedílná součást nutná pro rozvoj cyklistické kultury
Příklady krádeže jízdního kola Neistat brothers – bike thief
Parkovací politika evidence jízdních kol orgán, který se bude krádežemi kol zabývat Krádež jízdního kola je pouze přestupek. Ale působí na celý trvale udržitelný rozvoj měst a tak celé toto téma je třeba brát velmi vážně.
Bicitronic – Španělsko 2007 Barcelona, Sevilla, San Sebastian Od roku 2010 s pojištěním kol?
Národní registr jízdních kol v Holandsku Krádež kol ročně Bezpečnostní systém proti krádeži od ledna 2008 pod vedením Ministerstva pro vnitřní záležitosti Každé nové kolo má zabudovaný čip, který policie dokáže snadno přečíst Náklady 1 milion Euro
Přeštípnutí nejbezpečnejšího zámku trvá pouhých 30 vteřin! Pravděpodobnost krádeže jízdního kola a vandalismu stoupá v závislosti na délce parkování.
Rozdělení parkovišť dle parkovací doby: Krátká doba parkování (pár minut) Středně dlouhá doba parkování (až čtyři hodiny parkování) Dlouhá doba parkování (parkování v místě ubytování, práce a studia, a další)
Krátká parkovací doba nebezpečnost stojanů se opomíjí a tak nejvhodnější je tyto typy zcela nahradit
Krátká parkovací doba
Vhodné jako prolézačka pro děti, nevhodné jako parkoviště.
Středně dlouhá parkovací doba - max do 4 hodin parkování Navíc na úkor motorové dopravy
Středně dlouhá parkovací doba
Dlouhá parkovací doba cca 4 hodiny a více -Úschovny -Cyklistické boxy -Kolárny -Parkovací dům pro jízdní kola a stanice pro jízdní kola -Hlídaná odstavná zařízení ve volném prostoru
Cyklistické boxy na kola (dlouhodobé parkování)
Magistrát v Českých Budějovicích Veřejný parkovací dům (Bern, Švýcarsko)
Parkování krok za krokem Výběr vhodného místa parkování Výběr fungujícího řešení Výběr vhodného typu stojanu Vhodné nasměrování kola Kolik parkovacích míst? Instalace
Nejčastější vady stojanů Kolo nemá stabilitu, ohýbá ráfek
Nejčastější vady stojanů Rám nelze přizamknout
Nejčastější vady stojanů Poškozuje mechanické části kola
Nejčastější vady stojanů Nedostatečná instalace do povrchu
Legislativní stanovení počtu a kvality parkovišť jízdních kol Česká republika - ČSN musí mít obytná budova jako domovní vybavení místnost určenou na ukládání jízdních kol, kočárků a invalidních vozíků. Španělsko - Decreto 344/2006 de la Generalitat de Catalunya – stanovuje Minimální počet parkovišť jízdních kol
Holandsko - Minimální plocha místností pro parkování jízdních kol v budovách dle dle jejich velikosti.
Velocity v roce 2007 v Mnichově (Krag, 2007) Zaměření na 14 studijních kategorií: obytné budovy, ubytovny a koleje pro studenty a žáky, domovy důchodců, léčebny a podobná pečovatelská centra (dětské školky), školy a centra vzdělávání, nemocnice, komerční centra, kanceláře, průmyslové oblasti, hotely a restaurace, další služby, kultura (kulturní centra), sportovní centra a další.
Velocity v roce 2007 v Mnichově (Krag, 2007) Obvykle se neuvádí potřebná kvalita parkovišť Počty nejsou v relaci s procentem cyklistů v jednotlivých oblastech Žádný ze studovaných zdrojů nekalkuluje doporučené hodnoty pro zastávky a stanice městské čí meziměstské hromadné dopravy.
Doporučení pro Českou republiku
Závěry Parkování jako jeden z nejdůležitějších předpokladů pro trvale udržitelný rozvoj měst Změna tkví ve změně myšlení lidí – v chuti investovat do budoucnosti Důležitost údržby, rozvoje a inovace
Děkujeme za pozornost. ,