Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říjen 2007 Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor GALAXY SÉRIE 2007 Anketa – spokojenost závodníků.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
Výstavba větrné elektrárny v lokalitě Varnsdorf-Špičák RCA Research.
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
SC & C – Marketing & Social Research 1 Marketingový a sociologický výzkum Držitel certifikátu ISO 9001: člen ESOMAR Praha 19. srpna 2011.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KARLOVARSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KRAJ VYSOČINA období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC (Výsledky II/ III/2006)
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro ZLÍNSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Komunální volby v Brně 2014 Kvantitativní přístupy v politologii Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
KRAJSKÉ VOLEBNÍ PREFERENCE
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | Miloš Polák, Věra Varmužová, Ivana Dušková SENIOŘI V KRÁLOVÉHRADECKÉM KRAJI Tisková.
ZELENÝ KRUH Závěrečná zpráva z kvantitativního výzkumu Jitka Zítková, Jitka Haiderová Soukupová | duben/květen 2016.
TÉMA PRŮZKUMU: Volební preference (červenec 2016) REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr TYP OTÁZEK: multiplechoice REPREZENTATIVITA:
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR LIBERECKÝ KRAJ
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
KRAJSKÉ VOLBY BŘEZEN OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY KRAJSKÉ VOLBY.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR ZLÍNSKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Místní demokracie a participace na veřejném životě
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODOLOGIE VOLEBNÍ PREFERENCE – LEDEN 2016 SANEP s.r.o. kvótní výběr
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Sociologický výzkum II.
Zapomenutý volič a skryté nerovnosti
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Co říká česká veřejnost?
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Transkript prezentace:

Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ

- 2 - KHK Zadavatel výzkumuČESKÁ TELEVIZE Realizátor výzkumuMEDIAN, s r.o. a STEM/MARK a.s. Charakteristika výzkumuReprezentativní výzkum populace oprávněných voličů v Královéhradeckém kraji Způsob výběru respondentůKvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště, okres Reprezentativita Vzorek je reprezentativní pro dospělou populaci kraje podle kvótních proměnných (viz výše) také podle pracovního statusu, minulého volebního chování a křížené kategorie věku x vzdělání (dovážení dat). Doba sběru dat a zpracování dat Finální velikost výběrového souboru1230 respondentů Způsob sběru dat Kombinace CAPI (osobní dotazování s využitím notebooků) a CATI (telefonické dotazování na mobilní telefony a pevné linky) v poměru cca 30:70 Chápání výstupů Výsledky výzkumu je třeba vztahovat k termínu sběru dat a chápat je jako aktuální volební potenciál (nikoli volební model). Nejedná se tedy v žádném případě o prognózu výsledku voleb. Kontrola dat Výzkum prochází intenzivními kontrolami. 100 % nahrávek CAPI rozhovorů podléhá náslechům. CATI rozhovory jsou předmětem náslechů při realizaci. Kromě toho jsou realizovány další kontroly tazatelů a validity dat. Metodika výzkumu

Volební účast a volební potenciál kandidujících stran a hnutí

- 4 - KHK Deklarovaná volební účast V01. Zúčastnil(a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? Krajských voleb se chce „určitě účastnit“ 30 % oprávněných voličů v Královehradeckém kraji a dalších 21 % říká „spíše ano“. Zkušenosti z voleb druhého řádu přitom ukazují, že z nejistých účastníků přijde k urnám jen část. Volební účast by se tedy reálně mohla pohybovat zhruba na úrovni roku Ochota k účasti stoupá s věkem. Výraznější je však závislost na vzdělání (určitě se chce účastnit takřka polovina VŠ vzdělaných a jen 16 % základoškoláků). Vyšší účast také deklarují obyvatelé větších měst. Struktura konečné účasti přitom může výrazně ovlivňovat konečnou podporu stran ve volbách. i N = 1230 respondentů

- 5 - KHK Pevnost přesvědčení o výběru strany V02b. Jste zcela rozhodnut(a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil(a) právě tuto stranu? Jen 37 % respondentů nevylučujících účast je zcela rozhodnuto o výběru strany. Ne všichni jsou si přitom jisti účastí. Celkově si je tak jen 23 % respondentů nevylučujících účast zcela jisto účastí i výběrem strany. Podpora stran se může v následujících týdnech výrazně měnit. Výsledek voleb tedy nelze predikovat a i tvorba volebního modelu (pravděpodobný výsledek v době dotazování) by byla velmi nestabilní. Aktuální volební realitu stran tak lépe popisují volební potenciály jednotlivých stran, které jednotlivé subjekty mohou a nemusí naplnit. i N = 768 respondentů nevylučující účast

- 6 - KHK Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Královéhradecký kraj Nejvyšší volební potenciál v Královehradeckém kraji má ANO. Na zisk, který v minulých krajských volbách znamenal vítězství v kraji (22 %), ale může útočit i ČSSD. ANO v kraji těží z toho, že oslovuje všechny věkové skupiny – a na rozdíl od jiných krajů má nejvyšší potenciál i ve věkové skupině 60 a více let. Jen v nejmladších věkových skupinách (do 29 let) má vyšší volební potenciál TOP09 a koalice Pirátů, Zelených a Změny. Podpora ANO se nejvíce soustředí mezi lidi se středním vzděláním. Vysokoškoláci často zvažují volbu Koalice pro Královehradecký kraj (složena z Lidovců a menších regionálních stran) a TOP09. Kromě stran zobrazených v grafu mají šanci na vstup do zastupitelstva i strany s volebním potenciálem 4-8 % (následující slide). Koalice SPD+SPO, teoreticky Úsvit či Svobodní a Soukromníci. i Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. Suma volebních potenciálů není 100 %. Volební potenciál není odhadem výsledku voleb – záleží na tom, jak ho daná strana naplní. N= 768 respondentů (do výpočtu potenciálů vstupují voliči nevylučující účast uvádějící min. jednu stranu) Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Uvedeno TOP 8 stran, celkový seznam v následující tabulce.

- 7 - KHK Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Královéhradecký kraj Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. N= 768 respondentů (respondenti vstupující do výpočtu). Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Strany byly v dovozené otázce dotazovány se jménem krajského lídra – zvyšuje rozpoznání hnutí lokálních osobností. POŘADÍKANDIDUJÍCÍ STRANY, HNUTÍ A KOALICE AKTUÁLNÍ VOLEBNÍ POTENCIÁL (%) 1. ANO ,5 2. Česká strana sociálně demokratická 24,5 3. Komunistická strana Čech a Moravy 17,0 4. TOP 09 15,5 5. – 6. Koalice pro Královéhradecký kraj - KDU-ČSL - Hradecký demokratický klub - Volba pro město 15,0 Občanská demokratická strana 15,0 7. STAROSTOVÉ A VÝCHODOČEŠI 14,0 8. Piráti a Strana zelených + Změna pro Královéhradecký kraj10,5 9. Koalice Svoboda a přímá demokracie - T. Okamura (SPD) a Strana Práv Občanů a SNK8 10. – 11. Úsvit s Blokem proti islamizaci5,5 Svobodní a Soukromníci5,5 12. NEZÁVISLÍ 4,5 13. NE ILEGÁLNÍ IMIGRACI - PENÍZE RADĚJI PRO NAŠE LIDI 3,5 14. – 17. Dělnická strana sociální spravedlnosti - Imigranty a islám v ČR nechceme! Strany s aktuálním volebním potenciálem nižším než 3 % Koalice Republikánů M. Sládka, Patriotů České republiky a HOZK Národní demokracie Volte Pravý blok

Hodnocení kvality života v kraji

- 9 - KHK Hodnocení kvality života Královehradecký kraj patří z hlediska hodnocení celkové kvality života k nejlepším v ČR (známka 2,3). Celkem 60 % respondentů hodnotí kvalitu života nadprůměrnými známkami (1, 2), zatímco v krajích s nejhorší kvalitou života to je jen okolo 35 %. Výrazně vyšší spokojenost s kvalitou života vyjadřují mladší lidé, vysokoškolsky vzdělaní, lidé z větších měst a s nadprůměrným příjmem. Nadprůměrně spokojeni s kvalitou života jsou potenciální voliči koalice pro Královehradecký kraj, tradičně pravicových stran, STAN a koalice Pirátů a Zelených. Nejvíce nespokojeni jsou nezaměstnaní a potenciální voliči KSČM – ale i mezi nimi je spokojenost celorepublikově spíše nadprůměrná (známka 2,5). Hodnocení kvality života v kraji tedy ovlivňuje celková míra sociálních a jiných problémů, které mají dopad na všechny obyvatele, nejen individuální stav jednotlivce. i OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? N = 1230 respondentů

KHK Hodnocení vývoje kvality života Hodnocení změn v kraji v posledních letech je převáženě pozitivní – podle 48 % se kvalita života za poslední 4 roky zlepšila a jen podle 8 % zhoršila. Na rozdíl od většiny ostatních krajů panuje v otázce konsensus mezi sociálním skupinami. Vývoj kvality života v kraji hodnotí pozitivně a srovnatelně s ostatními skupinami obyvatel i voliči KSČM (2,5). Kritičtější jsou pouze nezaměstnaní, kterým celkově pozitivně hodnocení změny, nepřinesly osobní ekonomickou realizaci. i OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? N = 1230 respondentů

Tematické otázky

KHK Postoj k mýtnému pro kamiony Takřka dvě třetiny respondentů Královehradeckého kraje jsou pro zavedení mýtného pro kamiony silnicemi nižší třídy (při zohlednění nejčastěji uváděných přínosů a nákladů v úvodu otázky). Podpora je mírně vyšší mezi obyvateli větších měst (72 %) a mezi muži (hypoteticky díky častější účasti v silničním provozu). Nejsilněji rezonuje mezi potenciálními voliči ČSSD (75 %). Jinak prochází napříč všemi sociálními a voličskými skupinami. i OT02KHK. Podle některých návrhů by kamiony měly platit i za průjezd některými silnicemi nižších tříd. Vybralo by se více peněz a omezil provoz na těchto silnicích, ale musely by se postavit nové mýtné brány a dopravci by mohli náklady promítnout do cen zboží. Jste pro, či proti tomu, aby kamiony musely platit i za průjezd menšími silnicemi? N = 1230 respondentů

Struktura vzorku

KHK Struktura vzorku – Sociodemografie I Sociodemografie v % 100 % Pohlaví Muž 48 Žena 52 Věková skupina let let let let a více 33 Dosažené vzdělání Základní škola 11 Vyučen / Střední škola bez maturity 39 Středoškolské s maturitou 36 Vysokoškolské 14

KHK Struktura vzorku – Sociodemografie II Sociodemografie v % 100 % VMB do 999 obyv – 4999 obyv – obyv – obyv a více obyv. 0 Okres Hradec Králové 31 Jičín 14 Náchod 20 Rychnov nad Kněžnou 14 Trutnov 21 Pracovní status zaměstnanec / zaměstnankyně 46 OSVČ / živnostník / podnikatel 8 nezaměstnaný(á) 4 nepracující důchodce 32 student / žák / učeň 6 jiné (rodičovská / mateřská dovolená, v domácnosti, aj.) 4

Definice volebního potenciálu

KHK Definice Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik procent hlasů by strana mohla v kraji v současnosti hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. Do volebního potenciálu STRANY A vstupují pouze respondenti, kteří: nevylučují účast u voleb (OT01) A ZÁROVEŇ: uvedou spontánně danou politickou Stranu A jako hlavní preferovanou (OT02), NEBO: uvedou spontánně jinou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02), ale řeknou, že si v případě své účasti nejsou zcela jisti jejím výběrem (OT03) a mezi dalšími vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05), NEBO: neuvedou spontánně žádnou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02) a mezi vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05)

KHK Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (1/2) OT01. V říjnu se budou konat volby do krajských zastupitelstev. Někteří lidé se jich účastní, řada dalších k těmto volbám nechodí či nemůže jít. Zúčastnil (a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? 1) Určitě ano → na OT02 2) Spíše ano → na OT02 3) Spíše ne → na OT02 4) Určitě ne → přeskakuje na další blok 5) Neví → na OT02 OT02. Kterou stranu, hnutí či koalici byste v krajských volbách nejspíše volil (a), kdyby se volby konaly v příštím týdnu? (otevřená otázka) Pokud respondent uvede kandidující stranu → na OT03 97) nevím, zatím nejsem rozhodnut (a) → na OT04 98) nemohu si vzpomenout na název strany → na OT04 99) odmítá uvést → na OT04 999) nevolí / určitě by nešel volit → přeskakuje na další blok OT03. Jste zcela rozhodnut (a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil (a) právě tuto stranu? 1) Zcela rozhodnutý/á – jinou stranu bych teď nevolil(a) → přeskakuje na další blok 2) Takřka rozhodnutý/á – ale zvažoval(a) bych i jiné strany / stranu → na OT04 3) Nejsem rozhodnutý/á – uvedená strana je jen jedna ze zvažovaných → na OT04

KHK Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (2/2) OT04 (Znění pro OT02<97). Uvedl(a) jste, že byste nyní zřejmě volil(a)…………. O jakých dalších stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)? OT04 (Znění pro OT02=97,98,99). Neuvedl(a) jste žádné kandidující hnutí či stranu. O jakých stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)? Respondentovi jsou postupně a v náhodném pořadí čteny jednotlivé názvy kandidujících politických subjektů, a to včetně lídra kandidátky. Respondent vybere všechny strany, které by zvažoval. Pokud uvedl(a), že zvažuje volbu více stran: OT05. Uvedl (a) jste více stran či hnutí, jejichž volbu byste zvažoval (a). O kterých z nich uvažujete skutečně vážně a mají opravdu reálnou šanci, že byste je v současnosti mohl (a) volit? Výběr ze seznamu zvažovaných stran seřazených v náhodném pořadí

KHK Definice Volební potenciál neobsahuje hypotetické sympatizanty: Do aktuálního volebního potenciálu strany vstupují jen lidé, kteří potvrdí, že reálně a vážně zvažují volbu dané strany (OT04 a OT05) – tedy skuteční aktuální potenciální voliči (ne všichni lidé, pro které je daná strana přijatelná, hypoteticky volitelná apod.). Statistická chyba: I volební potenciál je tzv. výběrový ukazatel = číslo spočítané z reprezentativního vzorku respondentů, které vztahujeme na celou populaci. I on tedy obsahuje nejistotu v podobě kvantifikovatelné statistické chyby. Ta je však menší než např. u klasických volebních modelů. Jak je ukazatel konstruován: Volební potenciál strany A předpokládá, že všichni respondenti vážně zvažující stranu A a nevylučující volební účast, půjdou k volbám a budou stranu A volit. Ukazatel předpokládá, že všichni ostatní lidé se zachovají nejpravděpodobnějším způsobem avizovaným ve výzkumu. Vzorec na výpočet aktuálního volebního potenciálu tedy vypadá takto: *Všichni respondenti avizující účast u voleb (určitě ano + spíše ano) + všichni další potenciální voliči Strany A, kteří nevylučují účast u voleb a strana by je v případě plného využití volebního potenciálu k účasti „přiměla“. POTENCIÁLNÍ VOLIČI STRANY A VŠICHNI RESPONDENTI, KTEŘÍ BY SE ZA DANÉ SITUACE ÚČASTNILI VOLEB* VOLEBNÍ POTENCIÁL STRANY A Suma volebních potenciálů není 100 %: Člověk, který vážně zvažuje volbu STRANY A a STRANY B je potenciálním voličem obou z nich. Ukazatel aktuálního volebního potenciálu je nutno chápat pro každou stranu odděleně.

KHK Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Popisuje realisticky volební situaci velmi nestálých voličů. Jen 31 % pravděpodobných voličů je 1,5 měsíců před krajskými volbami rozhodnuto o výběru stran i o účasti, zbylí zvažují více stran a/nebo váhají s účastí. Jakkoli konstruovaný volební model (nejpravděpodobnější výsledek v době dotazování) tak je velmi nestálý a ovlivněný metodikou tvorby. Strany ve zkoumané realitě mají potenciální voliče, kteří mohou rychle měnit názor. Lépe zachycuje postavení krajsky specifických stran. Ne všichni respondenti znají kandidující strany, hnutí a koalice. Výběr top strany jednou otázkou tuto znalost předpokládá. Výběr tzv. funnelem (představení stran a postupná selekce vážně zvažovaných) umožňuje respondentovi seznámit se a porovnat kandidující subjekty. Dotazování probíhalo se jménem lídra kandidátky, aby respondenti mohli identifikovat hnutí postavené na silné krajské osobnosti apod. Zachovává se logika média jako zprostředkovatele volebních argumentů. Mizí paradox, že kritériem výběru pro debatu, která spolurozhoduje o volebním zisku, je samotný ukazatel odhadu zisku v hypotetických volbách (volební model). Naopak, do debaty se dostávají strany a hnutí, které mají největší šanci (potenciál) uspět právě když budou například přesvědčivě argumentovat v debatách. Nenutí nerozhodnuté respondenty k výběru jedné strany. Tento výběr často probíhá podle situačních aspektů (aktuální síla kampaně apod.), je ovlivněn metodikou výzkumu (např. spontánní otázka / karty) a může být časově nestálý (týden před debatou by ze dvou zvažovaných stran vybral jinou než den po debatě).

KHK Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Nediskriminují se malé strany, které často mají potenciál na překročení 5% hranice, ale volební model jejich nejpravděpodobnější aktuální zisk může situovat těsně pod 5% hranici, což může být chybně a předčasně chápáno jako signál malých šancí na vstup do PSP. Nediskriminuje strany, které jsou reálně zvažované, ale nejsou tzv. top-of-mind uváděnou při „donucení“ k jedné odpovědi např. ve spontánní otázce. Do ukazatele vstupuje více respondentů než v klasickém volebním modelu (i váhající a nejistí voliči), potenciál je tak zatížen menší statistickou chybou než volební model. Může neutralizovat sociálně desirabilní odpovědi („Styděl bych se říct, že chci asi volit stranu X, ale mezi dvěma reálně zvažovanými ji uvedu.“), které vychylují výzkumy oproti anonymním volbám.

KHK Dotazník – kvalita života v kraji a tematické otázky OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? Oznámkujte ji jako ve škole známkami 1= výborná, až 5=velmi špatná. 1. Výborná Velmi špatná OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? 1. Velmi se zlepšila 2. Spíše se zlepšila 3. Nezměnila se 4. Spíše se zhoršila 5. Velmi se zhoršila OT02KHK. Podle některých návrhů by kamiony měly platit i za průjezd některými silnicemi nižších tříd. Vybralo by se více peněz a omezil provoz na těchto silnicích, ale musely by se postavit nové mýtné brány a dopravci by mohli náklady promítnout do cen zboží. Jste pro, či proti tomu, aby kamiony musely platit i za průjezd menšími silnicemi? 1. Určitě pro 2. Spíše pro 3. Spíše proti 4. Určitě proti

Informace o sběru a zpracování dat

KHK Výzkumné agentury Na základě zkušeností z krajských a senátních voleb 2012 a voleb do Poslanecké sněmovny PČR 2013 ČT realizovala výzkumy volebního potenciálu na úrovni krajů se dvěma renomovanými společnostmi pro výzkum trhu a veřejného mínění. MEDIAN STEM/MARK Hlavním důvodem angažování těchto dvou agentur je: možnost využít dvě na sobě nezávislé tazatelské sítě v rámci jednoho výzkumu dlouhodobé zkušenosti s výzkumy podobného typu a předchozí dlouhodobá spolupráce s ČT obě agentury mají zkušenost s metodikou CAPI i CATI i s děleným sběrem dat prováděným paralelně dvěma společnostmi členství ve sdružení SIMAR, které zaručuje kvalitu a nejvyšší odborné standardy v oblasti výzkumu trhu ani jedna z agentur nebyla v poslední době spojena s politickými subjekty a stranami obě společnosti poskytují výrazně nadstandardní kontrolu provedených rozhovorů, disponují dostatečně širokou a strukturovanou sítí zkušených tazatelů a jsou schopny zajistit extenzivní dohled nad jejich prací

KHK Informace o sběru a zpracování dat VZOREK V každém kraji byl dotazován reprezentativní vzorek dospělé populace, a to minimálně respondentů (každá agentura realizovala min. 600 rozhovorů). Kvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a okresu. Data jsou ale reprezentativní pro populaci daného kraje i z hlediska pracovního statusu respondentů, minulého volebního chování a křížené kategorie věk x vzdělání (dovážení dat). DOTAZNÍK Délka 8 minut, obsahuje základní demografické otázky, otázky pro konstrukci volebního potenciálu a ad hoc otázky pro zjištění postojů k regionálním a krajově specifickým tématům. METODA SBĚRU DAT Data sbírána kombinací metod osobního dotazování CAPI (Computer-Assisted-Personal-Interview) a telefonického dotazování CATI (Computer-Assisted-Telephone-Interview), a to v poměru 30:70. Každá z agentur realizovala min. 180 rozhovorů CAPI a 420 rozhovorů CATI. Ke kombinaci metod sběru dat ČT přistoupila na základě zkušeností z posledních voleb a také na základě doporučení sdružení SIMAR a odborné veřejnosti. KONTROLA DAT Zvolené metodika umožňuje zpětnou kontrolu téměř 100 % provedených rozhovorů, a to ve formě přímého náslechu prováděného rozhovoru (CATI) či poslechu audionahrávky (CATI a CAPI).

KHK Postupy zajišťující kvalitu sběru dat Rozložení sběru do většího území Paralelní osobní a telefonický sběr dat dvěma agenturami umožňuje v rámci kraje zasáhnout výrazně větší a různorodější území. V rámci jednoho kraje tak pocházejí rozhovory ze 150 – 370 obcí a měst (dle regionální struktury kraje). Zasažení větší části populace Kombinace více metod sběru (CAPI, CATI) zvyšuje zasažitelnost různých částí populace. Trochu jiní lidé jsou dostupní a ochotní odpovídat telefonicky a jiní naopak osobně. Telefonický výzkum probíhá z cca 80 % na mobilní telefony a z cca 20 % na pevné linky, aby nedocházelo k vychýlení výzkumu nerovnoměrností penetrace moderních technologií. Eliminování vlivu tazatelů Jeden CAPI tazatel může v kraji sebrat maximálně 15 rozhovorů – podílí se tedy maximálně na 1,25 % celkového vzorku. Vliv jednotlivého tazatele na výsledky je tedy minimální. Tazatel nesmí dotazovat respondenty, které důvěrně zná. Nedotazuje ve vlastní obci, pokud je omezené velikosti a je velká šance, že jej zná většina potenciálních respondentů v dotazovaném území. Dotazování nesmí probíhat na místech s koncentrací specifických respondentů (před specifickými obchody, v hospodě, před kostelem, apod.). V datech je kontrolován tzv. interviewer efekt (specifičnost výsledků tazatelů). Důkladná reprezentativita Při kontrolách reprezentativity nejsou zohledňovány jen základní sociodemografické znaky (pohlaví, věk, vzdělání, okres, velikost obce), ale i další znaky související úzce s volebními preferencemi (pracovní status respondenta, minulé volební chování, věk x vzdělání). Vzorek je reprezentativní pro populaci kraje ze všech těchto ohledů. Kontroly rozhovorů Všechny rozhovory (v metodách CAPI i CATI) jsou nahrávány. Náslechy a kontrola nahrávek odhalí případná pochybení tazatele. Kontrolováno je 100 % nahrávek z osobních rozhovorů. Rozhovory, které neprojdou kontrolami, jsou vyřazovány. Eliminování vlivu specifických obcí V obci do obyvatel není sbíráno více než 15 rozhovorů, aby se obecně snížil vliv možného výběru specificky malé obce na celkové výsledky. Sběr dat v delším období Sběr dat v kraji není bleskový, ale zasahuje delší období (více než 3 týdny). Tím se vyrovnává zastižitelnost různých typů lidí, která je jinak omezena sběrem v omezené časové době.