Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Český jazyk Vyjmenovaná slova po Z Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Přídavná jména pravopis koncovek
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Hlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Vývoj českého pravopisu
Vzdělávací oblast: Český jazyk – gramatika Autor: Vlasta Lindovská
VYJMENOVANÁ SLOVA PO Z ROZLIŠUJEME
Český jazyk – 2.ročník „Slovo, slabika, hláska, písmeno“
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaProudění.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Přídavná jména DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN
SLOVNÍ DRUHY.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06_ZT_TK_1 Ročník: I. Technické kreslení Vzdělávací oblast: Odborné.
Vlci Pří_087_Rozmanitost přírody_Vlci Autor: Mgr. Marie Boučková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
ICT ČJ VS po Z Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Anotace:
Anotace: Zvedají kartičky i/í y/ý. Kontrola správnosti.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPlyny TémaAtmosféra.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Vývoj českého pravopisu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Český jazyk Přehled dělení hlásek- samohlásky a souhlásky 3. ročník ZŠ praktická Mgr. Lenka Šťovíčková 32_INOVACE-04-sada 2-17 Projekt ZŠ, MŠ a PrŠ Karlovy.
SPISOVNÁ VÝSLOVNOST ČEŠTINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Lucie Bušová. Dostupné z Metodického portálu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Převody mezi desítkovou a dvojkovou soustavou.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Mgr. Zbyněk Zeman, ZŠ a MŠ Staré Hobzí
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření únor 2013 Ročník
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Pří_084_Rozmanitost přírody_ Pavouci Autor: Mgr. Marie Boučková
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_DELENI_HLASEK Název materiálu:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_ČESKÝ JAZYK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Digitální učební materiál
VY 32 INOVACE 361.
Anotace: prezentace slouží k procvičování učiva z 2. ročníku
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_18 _VYJMENOVANÁ SLOVA
Digitální učební materiál
SAMOHLÁSKY A SOUHLÁSKY
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název Jazykové příručky Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Písek, Karla Čapka 402 Předmět:CJLRočník: 1. Téma: Psaní i/y po souhláskách Tematický okruh: Pravopis Jméno autora: Mgr. Hana MaříkováDatum tvorby: září 2013 Kód materiálu: OPVK_1.5_DUM_III/2_CJL_MA003 Soubor: 09VYSTUPY/VY_32_INOVACE_CJL_MA003 Anotace: Opakování grafické stránky jazyka, rozdělení hlásek a psaní i/y po souhláskách

Hlásky samohlásky (vokály) – krátké, dlouhé, dvojhlásky (au, ou) v českém jazyce je 5 samohlásek, ty tvoří slabiky souhlásky (konsonanty) –tvrdé, měkké, obojetné v českém jazyce je 25 souhlásek, z toho 1 souhláska je tvořena ze 2 písmen – jde o spřežku ch R, L tvoří slabiky

Hlásky i/y patří mezi samohlásky označují hlásku jedinou kdy se píše které i/y, určují Pravidla českého pravopisu po vyjmenovaných slovech vždy y/ý

Historie a vývoj původně se hlásky i a y lišily výslovností, v současné době se rozdíl zachoval již jen v některých nářečích vyjmenovaná slova byla odedávna součástí Pravidel českého pravopisu a uváděna byla ve vydáních z let 1902, 1913, 1941, 1957, 1993 jako nejstarší zdroj jsou uváděna Pravidla hledící k českému pravopisu a tvarosloví z roku 1902, jejichž autorem byl Jan Gebauer. Seznam vyjmenovaných slov uváděný ve školních učebnicích se časem vyvíjí. Zastaralá slova jsou nahrazována živějšími slovy s týmž kořenem, jsou doplňována chybějící slova, jsou přidávána příbuzná slova. Seznamy vyjmenovaných slov bývají zpravidla doplňovány i příklady příbuzných slov, zaměnitelných nepříbuzných slov a nevyjmenovaných slov, v nichž často lidé dělají chyby.

Vývoj souhlásek S, Z, C ještě podle bratrského pravopisu byly hlásky S, Z a C tvrdé Josef Dobrovský v Zevrubné mluvnici jazyka českého (1809) překlasifikoval C na měkkou souhlásku, S a Z na obojetné

Historie souhlásky C lingvisté ve 2. polovině 20. století upozorňovali na mýlku v Dobrovského klasifikaci, neboť dle nich je C ve skutečnosti obojetnou souhláskou podle aktuálně platného pravopisu je c měkká souhláska a ve slovech českého původu se píše po C tvrdé y jen ve dvou typech případů: podstatná jména podle vzoru hrad končící v prvním pádu na C tácy, kecy a přídavné jméno bezkopcý

Souhláska C dnes měkká pokud by v budoucnu C bylo překlasifikováno na obojetnou souhlásku, což jazyková poradna ÚJČ považuje za odůvodněné a možné, dotklo by se to především slov podle vzorů předseda a žena (Nohavica, skica), které by pak nepodléhaly měkkým podvzorům, a to dosud podléhají, a řídí se tak měkkou souhláskou C 1. p. Nohavica 1. p. skica 2. p. Nohavici,… 2. p. skici,… mn. č - skici

- po písmenech, která označují měkké souhlásky, se píše měkké i/í např. živý, žít, široký, šít, čistý, čítanka, řidič, říkat, cizí, cítit, jitro, jízda, divoký, dítě, tisk, tíseň, nit, nízko - POZOR na souhlásku C, po které se píše v některých slovech cizího původu tvrdé y (cyklón, Cyril, cynik, cylindr, cyklista,…) Měkké souhlásky

Tvrdé souhlásky - po písmenech, která označují tvrdé souhlásky, se píše tvrdé y/ý např. hynout, hýbat, chytat, chýše, kynout, kýta, ryba, rýč, dychtit, dýha, ty, týkat se, nynější, nýbrž - výjimkou jsou citoslovce (kikirikí, hihihi), slovesa od citoslovcí odvozená (hihňat se, chichotání) a slova cizího původu (chlorid, historie)

Obojetné souhlásky po písmenech, která označují obojetné souhlásky, se píše v některých případech měkké i a někdy tvrdé y platí následující pravidla

Psaní i/í v příponách - v příponách píšeme po obojetných souhláskách měkké i/í (např. zlobit, malina, maminka, babička, kozička, psík, překvapivý,…) ALE - výjimku tvoří několik případů zařazených mezi vyjmenovaná slova (např. brzy, slepýš, Ruzyně )

Psaní i/í v kořenech slov a v předponě vy- /vý v kořenech slov píšeme po obojetných souhláskách ve většině případů měkké i/í (např. bída, lidé, míč, síla, víra, zima,…) jen v tzv. vyjmenovaných slovech píšeme v kořenu y/ý (např. bylina, lyže, myš,…) v předponě vy-/vý- píšeme vždy tvrdé y/ý (např. výstava, vyletět, výlet,…)

Zdroje STYBLÍK, Vlastimil. Cvičení z pravopisu pro větší školáky: pro žáky druhého stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2005, 160 s. ISBN Lubomír Šára: Málotřídní škola - přípravy na vyučovací hodiny Český jazyk » Gramatické učivo » Tvrdé a měkké souhlásky. In: [online]. [cit ]. Vyjmenovaná slova. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ].