Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada13 AnotaceListová pera Klíčová slovaPružnost, plát, hmota, progresivita, ocel PředmětAutomobily Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Listová pera 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_13_258
Listová pera Pérování pomocí listových per Je používáno od prvních konstrukcí vozidel až po dnešní dobu, v současné době se listová pera využívají převážně u nákladních vozidel vzhledem ke svým vlastnostem - namáhání je převážně ohybem - přenáší a zachycuje jen svislé síly - přenáší a zachycuje také suvné síly (akcelerace/decelerace) - je tvořeno jako nosník stálého napětí a je složeno z jednoho nebo několika listů Umístění na vozidle podélně příčně šikmo 2
Listová pera Konstrukce listových per Listy pera hlavní plát druhý v pořadí pod hlavní plát poté jednotlivé pláty dle konstrukce listového pera 3
Listová pera Listová pera mohou být: jednolistá - dodávková vozidla a na předních nápravách NA₂ vícelistá - off road 4x4, většina NA₁,₂,₃ na předních a zadních nápravách a OA staršího data výroby Listové pero je jeden list nebo svazek ocelových plátů různé délky, ale stejné šířky a tloušťky. Tvrdost pérování tuhost pera je dána -délkou hlavního a pod hlavního plátu /listu/ šířkou a tloušťkou jednotlivých listů počtem listů ve svazku Jednotlivé listy mohou být opatřeny drážkou na spodní straně a výstupkem na straně horní, nepočítaje hlavní list a poslední list, které mají takto opracovanou jen jednu plochu. Listové pero může být opatřeno sponami a mezi jednotlivými listy jsou vloženy kluzné podložky. Tyto konstrukce slouží k uložení listů na sobě a zabraňuje jejich vybočení. 4
Listová pera 5 Lineární a progresivní průběh pérování
Listová pera Lineární propérování Se zatěžující silou dochází k průhybu listového pera lineárně. Standardní použití samostatného Jedno nebo vícelistového pera. Progresivní propérování Jedná se o dvě listová vícelistová pera, kdy jedno pero působí do určitého zatížení Lineárně a po překročení zatížení se připojí druhé listové pero v (tandemu) a průhyb se změní na Progresivní (skokové). 6
Listová pera Uložení listových per ve vozidle Listová pera musí být uložena ve vozidle ve dvou bodech: první po směru jízdy od přední části vozidla je uložen napevno na čepu druhý je uložen pohyblivě – páskové uložení (výkyvné) nebo kluzně u některých typů historických vozidel je páskové (výkyvné) uložení na obou koncích pera, nápravu přidržuje dvojice podélných vzpěr 7
Listová pera Uložení listových per ve vozidle 8
Listová pera Uložení listových per ve vozidle Tahač návěsů LIAZ 9 Ford F - 150
Listová pera Uložení listových per ve vozidle Uložení listových per ve vozidle : U historických vozidel se z listového pera tvořila přední náprava, listové pero bylo uloženo napříč – uprostřed připevněno a konce pera byly upevněny na těhlicích kol. viz foto 10 Listové pero jako část zadní nápravy
Listová pera Listová pera mohou být konstruována podle způsobu použití jako: čtvrt eliptická „A“ půl eliptická„B“Uložení zadní nápravy Opel Combo třičtvrtě eliptická „C“ 11
Listová pera Umístění listového pera pro dvě řídící nápravy v konstrukci podvozku Tatra 12
13 Tato prezentace, ukazuje a seznamuje žáky s listovými pery, jako se základním stavebním prvkem odpružení motorových vozidel a jejich současným použitím v konstrukci stavby motorových vozidel. Cvičení: 1)Jaké síly mohou přenášet listová pera? 2)Čím je dána tuhost pérování u listových per? 3)Z jakých důvodů se používá progresivní pérování? Děkuji za pozornost
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. – nakl. Informatorium Rolf Gscheidle a kolektiv – Příručka pro automechanika – nakl. Sabotáles Výukové sešity BOSCH pro pedagogické pracovníky V prezentaci použity vlastní citace a fotografie, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: