F l u o r e s c e n c e. Fluorescenční mikroskopie Luminiscence – jev, kdy látka vysílá do prostoru světlo chemická reakce – chemiluminiscence světlo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
IMUNOFLUORESCENCE MUDr. Zita Trávníčková
Advertisements

Zoologická mikrotechnika - FLUORESCENČNÍ MIKROSKOPIE
Optické metody (pokračování) – fluorescence, fluorimetrie
FLUORESCENČNÍ MIKROSKOPIE
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Fotografie Zbožíznalství 3. ročník Fotografie - proces získávání a uchování obrazu pomocí specifických reakcí na světlo - zahrnuje získání záznamu světla.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Linda Kapounová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jordánová Marcela Název prezentace (DUMu): 17. Světlo Název sady: Fyzika pro 3. a 4. ročník středních škol –
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
LIBS Laser-Induced Breakdown Spectroscopy Spektrometrie laserem buzeného plazmatu.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_23_F9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Dioda Anotace:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_15 TÉMA: VYNÁLEZY.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zkoumání přírody. Mikroskop.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Elektromagnetické spektrum
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Technické prostředky v požární ochraně
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Optický kabel (fiber optic cable)
PaedDr. Jozef Beňuška
Proudové chrániče.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vlnové vlastnosti částic
Rozklad světla optickým hranolem.
Optické vlastnosti zlatých nanočástic
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Barva světla, šíření světla a stín
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
Úvod do studia optiky Mirek Kubera.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Vyšetřování parametrů humorální imunity
Narušování symetrie v laserovém rezonátoru
Počítání krevních buňek
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sekvencování DNA.
Polymerase chain reaction Polymerázová řetězová rekce
IMUNOFLUORESCENCE MUDr. Zita Trávníčková
DELFIA Dissociation-Enhanced Lanthanide Fluorescent ImmunoAssay
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Balmerova série J. Ditrich, K. Hladká.
UMĚLÉ OSVĚTLENÍ V INTERIÉRU.
OBECNÁ BIOLOGIE MIKROSKOPOVÁNÍ
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VÝBOJ V PLYNU ZA SNÍŽENÉHO TLAKU
Univerzita Palackého V Olomouci Průtoková cytometrie
IMUNOESEJE.
Světelné jevy -shrnutí
18b-Metody studia nukleových kyselin
Paprsková optika hanah.
Eukaryotická buňka Vnitřní ORGANELY.
Fyzika 4.A 17.hodina 06:11:34.
Transport nanočástic rostlinou
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Transkript prezentace:

F l u o r e s c e n c e

Fluorescenční mikroskopie Luminiscence – jev, kdy látka vysílá do prostoru světlo chemická reakce – chemiluminiscence světlo – fotoluminiscence fluorescence (emisní záření jen krátkou dobu po skončení exitačního záření) fosforescence (přetrvává i po zhasnutí exitačního záření) Vyvolávající záření – exitační Záření vysílané látkou – emisní (vždy delší λ, barva posunutá směrem k červenému konci spektra)

Fluorescenční mikroskopie historie Carl Reichert - název “fluorescence” od fluoritu (= kazivec, 4. stupeň tvrdosti) UV - fluorit Z = 50x Foto P. Válová

Fluorescenční mikroskopie  Princip fluorescence: Atomy nebo molekuly určitých látek absorbují kvanta vyšší energie (UV záření) a tuto energii opět vydávají v podobě světelného záření o větší vlnové délce (látky fluoreskují) Záření je vysíláno ihned po vybuzení (excitaci) atomů nebo molekul a odeznívá během asi sekundy

Spojité světelné spektrum Sedm barev duhy a jejich vlnové délky [nm] fialová indigově modrá modrá zelená žlutá oranžová červená IČ UV (1 nm = m)

Stokesovo pozorování: Emitované záření o delší λ Excitované záření o krátké λ

Z hlediska zdroje fluorescence rozlišujeme: primární fluorescenci (= autofluorescence, vlastní fluorescence) sekundární fluorescenci (= nevlastní fluorescence) - vazba uměle dodaných fluoreskujících barviv, fluorochromů (= fluoroforů), na určité struktury buněk

Příklad fluorochromů používaných v buněčné biologii: DAPI (4´,6-diamidino-2-phenylindole.HCl) – zvýrazňuje DNA FDA (fluorescein diacetát) – životnost buněk Propidium jodid – životnost buněk FITC (fluorescein-isothiokyanát) - imunofluorescence Akridinová oranž (RNA/DNA) - průtoková cytometrie v molekulární biologii: Ethidium bromid (PCR – zviditelnění PCR-produktu) Hoechst (měření c DNA ve fluorometru) SYBR Green (QPCR – kvantitativní, real-time, PCR) TaqMan sondy (QPCR – kvantitativní, real-time, PCR)

Strukturní vzorec fluorescein diacetátu Strukturní vzorec fluorochromu DAPI Autofluorescence Sekundární fluorescence

 Výhoda fluorescenčních metod: - velký kontrast zobrazení -specifičnost různých fluorochromů na absorpci a emisi světla o určité vlnové délce - velký výběr sond - citlivost (možnost zachycení přítomnosti pouhých 50 molekul v 1µm 3 ; nízká koncentrace barviva)

Základní části fluorescenčního mikroskopu: -zdroj UV záření (vysokotlaká rtuťová výbojka, pozor na zapínání a vypínání lampy) -excitační (budící) filtry - ze světelného zdroje selektivně vymezují záření o určité vlnové délce vhodné ke vzbuzení fluorescence -ochranné (uzavírající, bariérové, zábranné) filtry - zadržují excitační světlo vnikající do okuláru a odstraňují tak záření škodlivé pro oko + ochranný UH kryt

Základní části fluorescenčního mikroskopu: -vhodná optika - křemenná nebo zrcadlová - objektivy s co největší světelností (tj. s velkou NA) -dichroické zrcadlo – speciální optický filtr (viz dále)

Vlnové spektrum rtuťové výbojky Zdroj světla

Schéma fluorescence Epifluorescence – chod paprsků mikroskopem

Funkce excitačního a bariérového filtru exitační zářeníemisní záření Exitační filtr Bariérový filtr Vzorek Příručka Olympus, upraveno

Princip dichroického zrcadla

Stavba fluorescenční kostkyRevolverový výměník

Umístění fluorescenčních kostek v mikroskopu

U – excitace (DAPI) – WU kostka B – exitace ( FITC) - WB kostka DAPI (4´,6-diamidino-2-phenylindole.HCl) - exitace 372 nm (fialová) - emise 456 nm (modrá) FITC (Fluorescein-isothiokyanát) - exitace 490 nm (modrá) - emise 520 nm (zelená)

 Aplikace fluorescenčních technik při studiu buňky:  kontrastování buněčných struktur v živých i fixovaných buňkách (NK, jádra, jadérka, chromozómy, organely, cytoskelet, buněčná stěna....)  detekce apoptózy, studium buněčného cyklu  rozlišení živých a mrtvých buněk - testy životaschopnosti buněk (fluorochrom fluorescein diacetát, propidium jodid)  detekce bakterií aj. patogenů (kvasinek, plísní, bakterií, fytoplazem) v pletivech nebo tkáních, sputu, moči a likvoru

 Aplikace fluorescenčních technik při studiu buňky:  fluorescenční indikace pH, měření koncentrace intracelulárních iontů, monitorování membránového potenciálu, sledování transportu látek membránou, interakce léčiv s membránou, atd.  imunofluorescenční techniky (viz dále) – lékařská diagnostika, imunologie, hematologie, genetika

Nativní vodný preparát ve světelném mikroskopu - příčný řez řapíkem jabloně Z = 40x foto Pavla Válová

Autofluorescence - příčný řez řapíkem jabloně Z = 40x Hranol WBHranol WU foto Pavla Válová

Autofluorescence - příčný řez řapíkem jabloně Z = 100x Hranol WB Hranol WU Chlorofyl * * Chlorofyl (exitace ; do 550 nm; emise max. 685 nm) foto Pavla Válová

Detail sklerenchymatické pochvy u příčného řezu řapíku jabloně - silně ztloustlé buňky s ochrannou funkcí. Fluorescenční kostka WB; Z = 400x. foto Pavla Válová

- kořenem mrkve (Daucus sp.) - větvičkou lípy (Tillia sp.) - vzdušným kořenem (velamen) orchidejí Příčné řezy pod fluorescenčním mikroskopem

Sekundární fluorescence barvení DAPI - jádra pokožkových buněk u cibule Z = 200x Hranol WB Hranol WU Z = 200x foto Pavla Válová

Sekundární fluorescence barvení DAPI - jádra pokožkových buněk u cibule Z = 400x Hranol WB Hranol WU foto Pavla Válová

Sekundární fluorescence barvení DAPI - jádra pokožkových buněk u cibule Z = 1 000x, imerze Hranol WU ??? foto Pavla Válová

Sekundární fluorescence barvení DAPI - jádra pokožkových buněk u cibule Z = 1 000x, imerze Hranol WU mitochondrie jádra jadérko foto Pavla Válová

Autofluorescence vlasu Fluorescenční kostka WU Fluorescenční kostka WB foto Pavla Válová Z: 400x,

Autofluorescence vlasu Fluorescenční kostka WG Foto Pavla Válová Z: 400x Foto google Vlas v SEM

Autofluorescence pylových zrn (Fluorescenční kostka WB)

Vzorek spermatu pod UV zářením (využití jako biologická stopa ve forenzní genetice) Foto Daniel Vaněk

-v jednom experimentu označení různých receptorů pomocí rozdílných fluorescenčních barviv modře – jádra zeleně – neurofilamenta červeně – gliové buňky Buňky hipokampu (součást velkého mozku; krátkodobá paměť, prostorové uspořádání) Vícenásobné barvení:

Vícenásobné barvení - dělicí vřeténko chromozómy aktin

Vizualizace produktů PCR horizontální elektroforézou v agarovém gelu Fotografie pod UV prohlížečem: růžově svítící fluorescenční barvivo ethidium bromid, které se navázalo na DNA Foto google.cz

Separace izolované DNA horizontální elektroforézou v agarovém gelu Fotografie pomocí transluminátoru: svítící proužky fluorescenční barvivo GoodView, které se navázalo na DNA a RNA. Foto Pavla Válová

Separace izolované DNA horizontální elektroforézou v agarovém gelu Fotografie pod UV prohlížečem: zeleně svítící fluorescenční barvivo GoodView, které se navázalo na DNA a RNA. DNA jamky v gelu RNA standard molekulové hmotnosti Foto Zuzana Balová