S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_12_INOVACE_Rů_II_12 PRAHA Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení.
Advertisements

UMĚLECKÝ ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH VE DRUHÉ POLOVINĚ 19. STOLETÍ.
 Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/  Název výukového materiálu: Národní divadlo.
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou AUTOR: Bc. Hana Králíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11- 09_Národní divadlo TÉMA: Národní divadlo ČÍSLO PROJEKTU: CZ.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_34_ČS TEMA: Manufaktury a první.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Jiřina Holešovská Ročník 5. Datum Šablona V/2 Č. materiálu VY_52_INOVACE_11.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_12_HV9_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Průmyslová revoluce 11 Důsledky a změny. Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc13 Označení materiáludkc13_prum_rev_dusledky_zmeny.
Česká literatura 2. poloviny 19.století PŘEHLED.  50. léta 19.století: MÁJOVCI = DRUŽINA MÁJOVÁ:  uznávali K.H. Máchu, vydali almanach= sborník Máj.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_21_09_Z6_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_1304_romantismus Téma: Romantismus Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název učiva: BEDŘICH SMETANA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Národní divadlo Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kdo je kdo Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_27_Národ_sobě_kulturní_rozvoj_ib1 Číslo projektu: CY1.07/1.4.00/
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ Kraj spisovatelů: Alois Jirásek (Hronov)
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Romantismus.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Písně a jejich vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_11_PÍSNĚ A JEJICH VÝVOJ Téma:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
OCHRANA PAMÁTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.24_Kultura_a_umeni.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky VY_32_INOVACE_173
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
České drama Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník: 7.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Informace z učebnice I..
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE - OPAKOVÁNÍ
Česká hymna a její tvůrci
Naše vlast Anotace: Materiál je určen k výuce věd ve 3. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se státními symboly ČR, s polohou ČR v rámci Evropy a s našimi nejbližšími.
Manufaktury a první stroje
50 – 56, hospodářská krize str nová učebnice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 05 Dějepis _8.ročník_04
  Název materiálu: Čeští vynálezci Ročník: 5.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
NÁRODNÍ OBROZENÍ Národní obrození v Čechách:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Transkript prezentace:

S TOLETÍ PÁRY Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s průmyslovým a kulturním rozvojem českých zemí. Učebnice: Obrazy z novějších Českých dějin.

S TOLETÍ PÁRY 19. století nazýváme také stoletím páry mnoho vynálezů znamenalo rychlý hospodářský růst tím nastaly prudké změny ve společnosti

ZÁPIS DO SEŠITU Století páry 19. století rychlý hospodářský růst prudké změny ve společnosti

V YNÁLEZY po zrušení nevolnictví – práce v manufakturách zde rozdělení práce (každý dělník se specializoval) – hlavně textilní výroba pohon strojů vodními koly, parním strojem – zrychlení výroby obr. 1

V YNÁLEZY železnice (parní lokomotiva )parní lokomotiva parníkparník, automobil (Josef Božek)Josef Božek lodní šroublodní šroub (Josef Ressel)Josef Ressel bleskosvodbleskosvod (Prokop Diviš)Prokop Diviš ruchadloruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík)František Křižík

ZÁPIS DO SEŠITU Vynálezy práce v manufakturách rozdělení práce pohon strojů vodními koly, parním strojem železnice (parní lokomotiva) parník, automobil (Josef Božek) lodní šroub (Josef Ressel) bleskosvod (Prokop Diviš) ruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík)

HOSPODÁŘSKÝ RŮST ČESKÝCH ZEMÍ vznik nových továren, výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu textilní výroba, cukrovary, pivovary, lihovary zakládání železářských a strojírenských závodů – doly na uhlí, energie

ZÁPIS DO SEŠITU Hospodářský růst českých zemí výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu nové továrny: textilky, cukrovary, pivovary, lihovary železářské a strojírenské závody – doly na uhlí

HOSPODÁŘSKÝ RŮST ČESKÝCH ZEMÍ peněžní ústavy – banky a spořitelny u továren vznikají dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, umělá hnojiva, nové plodiny (cukrovka, chmel), rozšíření chovu ovcí a dobytka následkem špatného odbytu výrobků vzniká krize, vede k nezaměstnanosti → odchod Čechů do Ameriky

ZÁPIS DO SEŠITU peněžní ústavy (banky, spořitelny) dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, hnojiva, plodiny (cukrovka, chmel) špatný odbyt výrobků – krize, nezaměstnanost, odchod Čechů do Ameriky

N ÁROD SOBĚ druhá polovina 19. století začal velký kulturní rozvoj českého národa vznikaly vlastenecké kroužky a spolky – plesy, při nich i vzdělání tělocvičný spolek Sokol (slety) – zdravý životní styl, pohyb vystavěno Národní divadlo

ZÁPIS DO SEŠITU Kultura 19. století tělocvičný spolek Sokol (slety) Národní divadlo

N ÁROD SOBĚ objevila se nová generace spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek), básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj), malířů (Mikoláš Aleš), sochařů (Josef Václav Myslbek) a hudebních skladatelů (Bedřich Smetana)Božena NěmcováAlois JirásekJan Neruda Jaroslav VrchlickýKarel Hynek Mácha Mikoláš AlešJosef Václav MyslbekBedřich Smetana roku 1882 – česká univerzita ( působil zde i Tomáš Garrique Masaryk)Tomáš Garrique Masaryk

ZÁPIS DO SEŠITU nová generace: spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek) básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj) malířů (Mikoláš Aleš) sochařů (Josef Václav Myslbek) hudebních skladatelů (Bedřich Smetana) česká univerzita (Tomáš Garrique Masaryk)

R OMANTISMUS 1. polovina 19. století odtud pak název romantický návrat k minulosti (rytířské a hrdinské motivy) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) ovlivnil literaturu a hudbu (lidové motivy) obr. 3

ZÁPIS DO SEŠITU Romantismus návrat k minulosti (rytíři) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) literatura a hudba (lidové motivy)

S ECESE druhá polovina 19. století až začátek 20. století odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace (žádný předmět nemá zůstat bez ozdobení) užívají se rostlinné motivy, zvířata i ženské postavy oblíbené jsou pastelové barvy (sladce růžová) obr. 4

ZÁPIS DO SEŠITU Secese odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace rostlinné motivy pastelové barvy

O PAKOVÁNÍ Století páry 19. století rychlý hospodářský růst prudké změny ve společnosti Vynálezy práce v manufakturách rozdělení práce pohon strojů vodními koly, parním strojem železnice (parní lokomotiva) parník, automobil (Josef Božek) lodní šroub (Josef Ressel) bleskosvod (Prokop Diviš) ruchadlo (bratranci Veverkové) osvětlení (František Křižík) Hospodářský růst českých zemí výstavba a rozšiřování měst, železnic, rozvoj obchodu nové továrny: textilky, cukrovary, pivovary, lihovary železářské a strojírenské závody – doly na uhlí peněžní ústavy (banky, spořitelny) dělnické kolonie zemědělství – nové stroje, hnojiva, plodiny (cukrovka, chmel) špatný odbyt výrobků – krize, nezaměstnanost, odchod Čechů do Ameriky

O PAKOVÁNÍ Nové uspořádání společnosti další vynálezy – elektřina, automobily, motocykly, letadla tovární velkovýroba, svoboda podnikání velký kapitál → kapitalisté dělníci – dělnické spolky snaha o změny (volební právo, zkrácení pracovní doby, pojištění, podpora v nezaměstnanosti) Národ sobě 2. polovina 19. století kulturní rozvoj českého národa vlastenecké kroužky a spolky – plesy, vzdělání tělocvičný spolek Sokol (slety) Národní divadlo nová generace spisovatelů (Božena Němcová, Alois Jirásek), básníků (Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Karel Hynek Mácha – báseň Máj), malířů (Mikoláš Aleš), sochařů (Josef Václav Myslbek) a hudebních skladatelů (Bedřich Smetana) česká univerzita (Tomáš Garrique Masaryk) Romantismus návrat k minulosti (rytíři) sblížení s přírodou a prostými lidmi přestavba hradů a zámků (přírodní parky) literatura a hudba (lidové motivy) Secese odtržení od minulosti hlavní prvek – dekorace rostlinné motivy pastelové barvy

O TÁZKY A ÚKOLY Zkus odhadnout, který vynález měl největší dopad na změny ve společnosti 19. století. Vzpomeneš si na některé další vynálezy a jejich vynálezce? Uměleckému směru této doby říkáme romantismus. Zkus vysvětlit, proč dostal zrovna tento název. Národní divadlo v Praze nese nápis „Národ sobě.“ Dokážeš vysvětlit, co tento nápis vyjadřuje? Znáš některého slavného spisovatele z doby romantismu? Četl/a jsi nějaké jeho dílo? Umíš vyjmenovat ještě některé další romantické umělce (básníky, skladatele, malíře, sochaře…)? Jak bys popsal/a secesi?

Z DROJE obr. 1 – parní stroj mb/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg/640px- SwanningtonEngine_01.jpg mb/8/82/SwanningtonEngine_01.jpg/640px- SwanningtonEngine_01.jpg obr. 2 – dělnická kolonie klub.info/edice/hlubin.jpghttp:// klub.info/edice/hlubin.jpg obr. 3 – Hluboká nad Vltavou atr137i3b.jpg atr137i3b.jpg