Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitalizace výuky Příjemce
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Krajčová
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování obojživelníci
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
OBOJŽIVELNÍCI Ocasatí.
Základní škola Kladruby
Třída: Obojživelníci znaky:
Obojživelníci Zástupci.
OBOJŽIVELNÍCI
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Digitalizace výuky Příjemce
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_10.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Obojživelníci Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora
charakteristika obojživelníků
Obojživelníci ocasatí
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Obojživelníci bezocasí
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
stavba těla, rozmnožování
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
RYBY 2 Obojživelníci plazi.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s určitým druhem žab Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – poznání přírodního druhu, stavba.
Obratlovci obojživelníci.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Rozmnožování obojživelníků
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
OBOJŽIVELNÍCI – VE VODĚ I NA SOUŠI
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
Poznávání obojživelníků
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Zpracoval: Marcela Kováříková
OBOJŽIVELNÍCI 7. třída.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_1_05_OBOJŽIVELNÍCI_výklad Šablona číslo: XII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

Anotace: Seznámení s živočichy patřícími mezi obojživelníky Očekávaný výstup : Žák zná základní znaky těla obojživelníků i jejich vývin, odliší ocasaté i bezocasé, dokáže popsat místa výskytu, pozná jednotlivé zástupce Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. ročník, 12 – 13 let Klíčová slova: ocasatí, bezocasí, žábry, plíce, pulec, proměnlivá teplota těla, ohrožení živočichové, chránění živočichové, Červená kniha, rosolovitý obal vajíček, zimní spánek, vejcoživorodost Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 45 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel formou výkladu s využitím prezentace seznámí žáky se znaky obojživelníků, jejich vývinem, s dělením na ocasaté a bezocasé, uvede jednotlivé zástupce se stručnou charakteristikou i výskytem, zdůrazní ochranu jedince i místa.

OBOJŽIVELNÍCI

ZNAKY OBOJŽIVELNÍKŮ vývoj od prvohor vývin ve vodě kůže žláznatá, vlhká teplota těla proměnlivá larvy dýchají žábrami dospělci dýchají plícemi a pokožkou vajíčka s rosolovitým obalem

1.OCASATÍ ocas po celý život zákonem chránění silně ohrožení Červená kniha 1 kniha-ohrozenych-vzacnych-rostlin- zivocichu-cssr-ptaci-49680

ČOLEK OBECNÝ výskyt – říční ramena, rybníky – mírně tekoucí vody pohyb - pomocí zploštělého ocasu potrava – hmyz, drobní živočichové léto – vylézá z vody na vlhká místa podzim – zalézá do země a ukládá se k zimnímu spánku vývin – vajíčko larva (má keříčkovité vnější žábry) nejprve se vyvíjejí přední a potom zadní končetiny dospělý jedinec

ČOLEK HORSKÝ pestré zbarvení čolků horských se po skončení rozmnožování změní v černé nebo temně hnědé

VÝVIN ČOLKA Larvy čolků (a) mají 3 páry vnějších keříčkovitých žaber a jsou zprvu beznohé. Než jim narostou nožky, mají po každé straně hlavy přichycovací háček (1). Velké žábry a široký ploutevní lem jsou znaky dospívající larvy.

MLOK SKVRNITÝ jedové žlázy na hlavě (při styku s kůží pálivý pocit, v očích mohou vyvolat zánět spojivek) černá kůže se žlutými skvrnami výskyt – vlhké lesy – za deštivého počasí i ve dne potrava – loví v noci – hmyz, žížaly, slimáci vejcoživorodost – samička klade v horních tocích potoků do vody až 70 vyvinutých larev, které jsou 3 cm velké a mají vnější žábry a 4 končetiny

2. BEZOCASÍ ohrožení a chránění živočichové příklad: skokan zelený

VÝVIN ŽAB (bezocasí) Vývin žab probíhá od oplozeného vajíčka přes larvy (pulce) různého stáří a, b, c, d až po žabku po proměně e.

SKOKAN ZELENÝ zploštělé tělo bez ocasu široká hlava nasedá na tělo – chybí krk velké vypoulené oči chráněné víčky blanité bubínky – při nadouvání zesilují vydávané zvuky jazyk přirostlý za špičku k dolní čelisti, při lovu ho vymrští a s lapeným hmyzem se vrací do úst na přední končetině – 4 prsty, na zadní – 5 prstů s plovací blánou mezi prsty srdce má 2 předsíně a 1 komoru zadní končetiny uzpůsobeny ke skoku, obě končetiny se vymršťují současně, odraz je mohutný, skok je daleký na podzim zalézají skokani do bahna na dně, upadají do zimního spánku, ze kterého se probouzejí až v dubnu

SKOKAN ZELENÝ Vnitřní stavba těla - samice

Vývin skokana – oplozená vajíčka v rosolovitém obalu ve shlucích se nacházejí ve stojatých vodách 2 – pulci s vnitřními žábrami, mají ocas, později narůstají končetiny, nejprve zadní potom přední 3 – dospělec – nemá ocas, dýchá plícemi, může opouštět vodní prostředí, rozmnožuje se

SKOKAN HNĚDÝ hnědý na hřbetě za každým okem má velkou tmavou skvrnu mimo rozmnožování žije daleko od vody

ROSNIČKA ZELENÁ výskyt – nižší polohy poblíž vod – na keřích obratně leze, zachycuje se přísavnými polštářky. které má na konci prstů sameček má zvučný hlas zesílený ozvučným bubínkem v hrdle

ROPUCHA OBECNÁ zavalité tělo s tmavě hnědou bradavičnatou kůží žlázky v kůži vylučují jedovatý sliz ! při dotyku vyrážka na kůži! výskyt – den – temná vlhká místa (pod kameny, listí) – noc - vylézá za potravou – žije daleko od vody – vodní prostředí vyhledává v době kladení vajíček – šnůšky vajíčka obalené slizem pulci ropuchy

KUŇKA ŽLUTOBŘICHÁ chráněná na území EU bříško se žlutými skvrnami na černém podkladu výskyt: mělké stojaté vody výstražný postoj – ukáže břicho predátorovi – v kůži jed

BLATNICE SKVRNITÁ pulec velký cm

Otázky Vyjmenuj zástupce ocasatých obojživelníků. Vyjmenuj zástupce bezocasých obojživelníků. Popiš vývin čolka. Popiš vývin skokana. Uveď základní znaky obojživelníků. Vysvětli princip ochrany obojživelníků.

Zdroje 1: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová. ČERNÍK Vladimír, HAMERSKÁ Marta, MARTINEC Zdeněk, VANĚK Jan. Přírodopis 7 - Zoologie a botanika pro ZŠ. Praha: Nakl. SPN, DMITRIJEV Juraj. Obojživelníci a plazi. Praha: Lidové nakladatelství, s s eg?uselang=cs eg?uselang=cs

Zdroje 2: ng=cs ng=cs teichfrosch.jpg?uselang=cs teichfrosch.jpg?uselang=cs tus,_mit_Schallblasen_1.JPG?uselang=cs tus,_mit_Schallblasen_1.JPG?uselang=cs g=cs g=cs temporaria_(cropped).jpg temporaria_(cropped).jpg ek).jpg ek).jpg

Zdroje 3: selang=cs selang=cs ng=cs ng=cs ng=cs ng=cs _2.jpg?uselang=cs _2.jpg?uselang=cs c_na_plachte.jpg?uselang=cs c_na_plachte.jpg?uselang=cs g?uselang=cs g?uselang=cs