Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_13_STUPŇOVÁNÍ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Stupňování přídavných jmen
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Přídavná jména STUPŇOVÁNÍ.
Gramatika Přídavná jména II
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
Opakujeme na pololetní prověrku
Krásný je vzduch 1. Krásný je vzduch, krásnější je moře, (2x) co je nejkrásnější, co je nejkrásnější? Usměvavé tváře. 2. Pevný je stůl, pevnější je hora,
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
Stupňování přídavných jmen
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_744_7TR_CJ Autor: Mgr. Květuše Zmrzlíková.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
ZDVOJENÉ SOUHLÁSKY Mgr. Michal Oblouk.
Pravopis – zdvojené souhlásky
Pravopis souhláskových skupin -ský, -ství, -cký, -ctví
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_75.
79.1 Přehled vzorů přídavných jmen
Tvarosloví – přídavná jména
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_10_JMÉNA,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_06_VÝZNAM.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_20_RISKUJ.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_11_PRAVOPIS.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_16_SKLOŇOVÁNÍ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Přídavná jména Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
Návo d Znáš dobře mluvnici? Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_12_SKLOŇOVÁNÍ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_10_PSANÍ.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Digitální učební materiál
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Alena Darebná
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Zájmena.
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_13
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_13_STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN Sada: ČESKÝ JAZYK 9. ročník Téma: STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Ročník9. Druh materiáluPrezentace na inter. tabuli PomůckyInter. tabule Cíl materiálu /InovacePřipomenutí stupňování přídavných jmen, shrnutí základních pravidel, upozornění na hláskové změny, procvičení stupňování s přihlédnutím na pravopis – zdvojené souhlásky /nejjasnější/ a psaní –mě, -mně ve 2. a 3. stupni /příjemnější/ Metodické pokynySprávné řešení přiletí na kliknutí, popř. následuje na snímku za úkolem. Snímek č.4 – kliknutím na ikonu ÚKOL se zobrazí otázka k textu, na kliknutí přiletí správná odpověď, ikonkou ZPĚT se vrací zpět na text. Prezentace obsahuje animace.

1. Krásný je vzduch, krásnější je moře. Co je nejkrásnější? Co je nejkrásnější? Usměvavé tváře. 2. Pevný je stůl, pevnější je hora. Co je nejpevnější? Co je nejpevnější? Ta člověčí víra. 3. Pustá je poušť i nebeské dálky. Co je nejpustější? Co je nejpustější? Žít život bez lásky. 4. Mocná je zbraň, mocnější je právo. Co je nejmocnější? Co je nejmocnější? Pravdomluvné slovo.

1. stupeň 2. stupeň 3. stupeň základní míra vlastnosti větší míra vlastnosti nejvyšší míra vlastnosti 1. ST. + -Í -ŠÍ -EJŠÍ -ĚJŠÍ lehčí bohatší moudřejší krásnější NEJ ST nejlehčí nejbohatší nejmoudřejší nejkrásnější lehký bohatý moudrý krásný

 Při tvoření 2. stupně se někdy od tvaru 1. stupně odsouvá přípona nebo koncovka a dochází k hláskovým změnám. s → švys-oký → vyš-ší h → ždrah-ý → draž-ší d → zsnad-ný → snaz-ší (i snadn-ější) ch → štich-ý → tiš-ší z → žblíz-ký → bliž-ší

 Proč dochází k hláskovým změnám?  Proč nepoužíváme např. tvar tichší? KVŮLI LEPŠÍ VÝSLOVNOSTI /při vyslovování tvaru tichší bychom zbytečně namáhali hlasivky a mluvidla/

1. ________ (vysoký 3. st.) vrch Českého lesa je Čerchov. 2. Hedvábí je _________ (hebký 2. st.) než bavlna. 3. Staří lidé mají _______ ( křehký 2. st.) kosti než mladí. 4. Toto řešení je ________ (jednoduchý 3. st.). 5. Konečně má Jana __________ (dobrý 2. st.) náladu.

1. NEJVYŠŠÍ vrch Českého lesa je Čerchov. 2. Hedvábí je HEBČÍ než bavlna. 3. Staří lidé mají KŘEHČÍ kosti než mladí. 4. Toto řešení je NEJJEDNODUŠŠÍ. 5. Konečně má Jana LEPŠÍ náladu.

1. kratší, hlubší, tišší, jednoduší 2. prudčí, sladší, nižší, mělčí 3. řidší, hlubší, uzší, měkčí 4. hezčí, drahší, křehčí, vlhčí 5. menší, větčí, zlejší, hustší 6. zlejší, lepší, tenčí, kluzčí

1. kratší, hlubší, tišší, jednodušší 2. prudší, sladší, nižší, mělčí 3. řidší, hlubší, užší, měkčí 4. hezčí, dražší, křehčí, vlhčí 5. menší, větší, hustší, vyšší 6. horší, lepší, tenčí, kluzčí

1. Před přísným pohledem svého otce jsem byl čím dál ne_jistější. 2. Jana je ne_jistější v matematice, ale fyzika jí nejde. 3. Dnes je ne_jasnější obloha v tomto týdnu. 4. Ne_jedovatější hadi v našich zemích nežijí. 5. Užovky žijící u nás jsou ne_jedovaté. 6. Obraz byl ne_jasnější a ne _jasnější, až se úplně ztratil.

1. Před přísným pohledem svého otce jsem byl čím dál nejistější. 2. Jana je nejjistější v matematice, ale fyzika jí nejde. 3. Dnes je nejjasnější obloha v tomto týdnu. 4. Nejjedovatější hadi v našich zemích nežijí. 5. Užovky žijící u nás jsou nejedovaté. 6. Obraz byl nejasnější a nejasnější, až se úplně ztratil.

1. Jirka je upřím__jší než já. 2. Šaty byly ušity z ne __em__jšího hedvábí. 3. Noc byla tem__jší a tem__jší. 4. Po absolvování kurzu jsem byl daleko sebevědom__jší. 5. Karel Čapek patří k nejznám__ jším českým spisovatelům. 6. Dnes je příjem __ jší sedět venku než doma.

1. Jirka je upřímnější než já. 2. Šaty byly ušity z nejjemnějšího hedvábí. 3. Noc byla temnější a temnější. 4. Po absolvování kurzu jsem byl daleko sebevědomější. 5. Karel Čapek patří k nejznámějším českým spisovatelům. 6. Dnes je příjemnější sedět venku než doma.

ODKUD ZNÁŠ TENTO TEXT? KDO JE AUTOREM? 1. Píseň Náměšť od Jaroslava Hutky

2. NAJDI 1., 2. A 3. STUPNĚ PŘÍDAVNÝCH JMEN. 1. Krásný je vzduch, krásnější je moře. Co je nejkrásnější? Co je nejkrásnější? Usměvavé tváře. 2. Pevný je stůl, pevnější je hora. Co je nejpevnější? Co je nejpevnější? Ta člověčí víra. 3. Pustá je poušť i nebeské dálky. Co je nejpustější? Co je nejpustější? Žít život bez lásky. 4. Mocná je zbraň, mocnější je právo. Co je nejmocnější? Co je nejmocnější? Pravdomluvné slovo. 1.stupeň 2. stupeň 3.stupeň

POSLEDNÍ ČÁST TEXTU CHYBÍ, UMÍŠ JI DOPLNIT? Velká je zem šplouchá po ní voda. Co je však největší? Co je však největší? Ta lidská svoboda.

STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN STÝBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 9.ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN