Renesance v architektuře
Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví se do výšky ale do šířky lomený oblouk je vystřídán půlkruhovým lomený oblouk je vystřídán půlkruhovým zdobené římsy a arkády zdobené římsy a arkády chrámy s půlkruhovým půdorysem chrámy s půlkruhovým půdorysem staví se paláce a vily se zahradami staví se paláce a vily se zahradami
Stavitelé renesance Filipo Bruneleschi – např. kopule El Duomo ve Florencii Filipo Bruneleschi – např. kopule El Duomo ve Florencii Donato Bramante – např. basilika sv. Petra ve Vatikánu Donato Bramante – např. basilika sv. Petra ve Vatikánu Michelangelo – např. návrh kopule basiliky sv. Petra ve Vatikánu Michelangelo – např. návrh kopule basiliky sv. Petra ve Vatikánu
Michelangelo – návrh kopule
… a dnes, dokončil ji Giacomo della Porta
Renesance v Čechách zdivo – cihlové s omítkou zdivo – cihlové s omítkou klenba – sklípková klenba – sklípková stropy – kazetové nebo trámové stropy – kazetové nebo trámové štíty štíty sgrafito – malba vyškrabaná do vlhké omítky sgrafito – malba vyškrabaná do vlhké omítky okna – většinou sdružená do dvojic okna – většinou sdružená do dvojic zámky – paláce, zahrady, opevnění zámky – paláce, zahrady, opevnění brány – např.: v Jihlavě brány – např.: v Jihlavě
Pardubice - opevnění
renesanční opevnění
opevnění - bastion
palebné pozice na bastionu
renesanční štíty
renesanční domy radnice na plzeňském náměstí náměstí v Litoměřicích
renesanční domy - Slavonice
renesanční domy - Telč
renesanční sdružená okna
Litomyšl - zámek
Litomyšl – arkády na nádvoří zámku
renesanční arkády Arkády = řada oblouků (minimálně dva) oddělených sloupy či pilíři. Arkády = řada oblouků (minimálně dva) oddělených sloupy či pilíři. Mezilodní arkády oddělují od sebe lodi vícelodního kostela. Mezilodní arkády oddělují od sebe lodi vícelodního kostela. Na renesančních zámcích je často použita vícepatrová arkáda. Pokud arkáda obíhá nádvoří či dvůr, hovoříme o arkádovém dvoru a arkádovém nádvoří. Na renesančních zámcích je často použita vícepatrová arkáda. Pokud arkáda obíhá nádvoří či dvůr, hovoříme o arkádovém dvoru a arkádovém nádvoří.
zámek Opočno - arkády
sgrafito – co to je? Dvoubarevného sgrafitového vzoru se dosahuje tak, že spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do svrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se za vlhka proškrabují vzory. Je-li postup opačný ve smyslu, že spodní omítka je světlá a vzory jsou proškrabovány do svrchní tmavé omítky, vzniká tzv. kontrasgrafito. Často je postup zjednodušován tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší. Dvoubarevného sgrafitového vzoru se dosahuje tak, že spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do svrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se za vlhka proškrabují vzory. Je-li postup opačný ve smyslu, že spodní omítka je světlá a vzory jsou proškrabovány do svrchní tmavé omítky, vzniká tzv. kontrasgrafito. Často je postup zjednodušován tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší.
výzdoba – psaníčkové sgrafito
Prachatice – „večeře Páně“
Belvedér – letohrádek královny Anny
kazetový strop – zámek Zelená hora