Renesance v architektuře. Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesanční architektura v Čechách
Advertisements

Renesanční umění v Čechách
Renesanční památky v okolí Olomouce
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Památky Unesco Česká republika.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Tematický okruh: Člověk ve společnosti (Kulturní život)
RENESANCE a humanismus
Významné památky ČR.
Renesance.
náměstí Krále Jiřího z Poděbrad, čp. 508
Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Česká kultura v 16. století renesance
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
RENESANCE A HUMANISMUS
ROMÁNSKÁ KULTURA ARCHITEKTURA.
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 4. srpna 2012
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
Renesance a humanismus v Itálii
Vývoj stavebních slohů
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Renesance v českých zemích
Renesance (úvod, architektura)
RENESANCE A HUMANISMUS
Kultura na počátku novověku
Renesance.
Renesance a humanismus
Dej2 Renesance a humanismus
RENESANCE V ČECHÁCH U nás tento sloh nebyl nadlouho, pouze v 16.st za vlády Ferdinanda Habsburského, který povolal na přestavbu Pražského hradu italské.
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
RENESANCE.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NEJČASTĚJI POUŽÍVANÉ MATERIÁLY DRUHY STAVEB
VY_32_INOVACE_ZCR_ M/01 Hotelnictví Ročník: 3. 4.
RENESANCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Umělecké styly Aneta Silvestrová, Dora Procházková, Karolína Pavlová, eliška Rosická, Karolína richterová a Lucie Kopelentová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Renesance Název sady: Pozdní středověk a počátky novověku.
Renesance a humanismus Simona Charvátová HKS, 3. ročník.
14. – 16. století. Dějepis – Kultura v dějinách Šablona: III/2 Pořadové číslo : 1.3 Renesance a humanismus Autor : Mgr. Soňa Blažková Škola : Základní.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D8 - 2 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Simona Valachová Název: VY_32_INOVACE_0704_humanismus Téma: Humanismus, Leonardo da Vinci Číslo.
Autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
GOTIKA.
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_206_Gotika Šablona Identifikátor školy:
Architektura do začátku 20. století.
Renesance Dějepis 7.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ARCHITEKTURA = STAVBY Celek
Humanismus a renesance.  Konec 13. století – Evropa→ ohromný hospodářský rozvoj – města - 1. zámořské plavby ( O 1 jaký byl jejich důvod?) → rozvoj přírodních.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
Raně renesanční italská architektura
Druh učebního materiálu
LITOMYŠL velkolepé renesanční zámecké sídlo ve stylu italské renesance
RENESANCE 15. a 16. století. RENESANCE 15. a 16. století.
Transkript prezentace:

Renesance v architektuře

Charakteristika na první pohled se liší od gotické na první pohled se liší od gotické nestaví se do výšky ale do šířky nestaví se do výšky ale do šířky lomený oblouk je vystřídán půlkruhovým lomený oblouk je vystřídán půlkruhovým zdobené římsy a arkády zdobené římsy a arkády chrámy s půlkruhovým půdorysem chrámy s půlkruhovým půdorysem staví se paláce a vily se zahradami staví se paláce a vily se zahradami

Stavitelé renesance Filipo Bruneleschi – např. kopule El Duomo ve Florencii Filipo Bruneleschi – např. kopule El Duomo ve Florencii Donato Bramante – např. basilika sv. Petra ve Vatikánu Donato Bramante – např. basilika sv. Petra ve Vatikánu Michelangelo – např. návrh kopule basiliky sv. Petra ve Vatikánu Michelangelo – např. návrh kopule basiliky sv. Petra ve Vatikánu

Michelangelo – návrh kopule

… a dnes, dokončil ji Giacomo della Porta

Renesance v Čechách zdivo – cihlové s omítkou zdivo – cihlové s omítkou klenba – sklípková klenba – sklípková stropy – kazetové nebo trámové stropy – kazetové nebo trámové štíty štíty sgrafito – malba vyškrabaná do vlhké omítky sgrafito – malba vyškrabaná do vlhké omítky okna – většinou sdružená do dvojic okna – většinou sdružená do dvojic zámky – paláce, zahrady, opevnění zámky – paláce, zahrady, opevnění brány – např.: v Jihlavě brány – např.: v Jihlavě

Pardubice - opevnění

renesanční opevnění

opevnění - bastion

palebné pozice na bastionu

renesanční štíty

renesanční domy radnice na plzeňském náměstí náměstí v Litoměřicích

renesanční domy - Slavonice

renesanční domy - Telč

renesanční sdružená okna

Litomyšl - zámek

Litomyšl – arkády na nádvoří zámku

renesanční arkády Arkády = řada oblouků (minimálně dva) oddělených sloupy či pilíři. Arkády = řada oblouků (minimálně dva) oddělených sloupy či pilíři. Mezilodní arkády oddělují od sebe lodi vícelodního kostela. Mezilodní arkády oddělují od sebe lodi vícelodního kostela. Na renesančních zámcích je často použita vícepatrová arkáda. Pokud arkáda obíhá nádvoří či dvůr, hovoříme o arkádovém dvoru a arkádovém nádvoří. Na renesančních zámcích je často použita vícepatrová arkáda. Pokud arkáda obíhá nádvoří či dvůr, hovoříme o arkádovém dvoru a arkádovém nádvoří.

zámek Opočno - arkády

sgrafito – co to je? Dvoubarevného sgrafitového vzoru se dosahuje tak, že spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do svrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se za vlhka proškrabují vzory. Je-li postup opačný ve smyslu, že spodní omítka je světlá a vzory jsou proškrabovány do svrchní tmavé omítky, vzniká tzv. kontrasgrafito. Často je postup zjednodušován tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší. Dvoubarevného sgrafitového vzoru se dosahuje tak, že spodní vrstva tmavé omítky obarvená podle tradičního renesančního způsobu jemně mletým uhlím nebo popelem ze spálené slámy se nechá zaschnout a do svrchní tenké vrstvy omítky světlé barvy se za vlhka proškrabují vzory. Je-li postup opačný ve smyslu, že spodní omítka je světlá a vzory jsou proškrabovány do svrchní tmavé omítky, vzniká tzv. kontrasgrafito. Často je postup zjednodušován tak, že se vzory proškrabují do jednobarevné světlé omítky. Po zdrsnění hladké plochy fasády vyrytím vzorů se zakrátko vlivem povětrnosti škrábané části v jednobarevné omítce barevně odliší.

výzdoba – psaníčkové sgrafito

Prachatice – „večeře Páně“

Belvedér – letohrádek královny Anny

kazetový strop – zámek Zelená hora