Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Olga Kačenková Emilie Řezníčková
SEMENNÉ ROSTLINY Lucie Vebrová IV.B 2010.
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
BOTANIKA ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Magnoliophyta - krytosemenné rostliny
Gnetophyta.
Semenné rostliny (Spermatophyta)
Hana Sloupová ZŠ Sušice, Lerchova ul
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození rostlin
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Nahosemenné rostliny „Gymnospermae“
Morfologie rostlin – květ
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SEMENNÉ ROSTLINY - charakteristika
KRYTOSEMENNÉ DVOUDĚLOŽNÉ.
Fylogeneze rozmnožování vyšších rostlin
Stavba rostlinného těla
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Rostlinné orgány - květ
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Květ a květenství autor: David Hainall.
Reprodukční orgány u semenných rostlin listového původu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Znaky dvouděložných a jednoděložných rostlin
Srovnání jednoděložných a dvouděložných rostlin
Inovace studia botaniky prostřednictvím e-learningu
ROSTLINY KRYTOSEMENNÉ Angiospermae
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
VEGETATIVNÍ KOŘEN STONEK LIST GENERATIVNÍ KVĚT SEMENO PLOD
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Krytosemenné rostliny.
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
Systematika rostlin.
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Květ Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Pohlavní orgány Květ a květenství
Krytosemenné rostliny – semena v plodech
Vyšší rostliny.
List a květ.
Výukový materiál VY_52_INOVACE_15_ opakování: květ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
STAVBA TĚLA ROSTLIN KLÍČOVÁ SLOVA: ORGÁN, ORGÁNOVÁ SOUSTAVA, KOŘEN (HLAVNÍ, VEDLEJŠÍ, SVAZČITÉ), STONEK (STÉBLO, LODYHA, STVOL), LIST (JEDNODUCHÝ, SLOŽENÝ,
BOTANIKA.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Generativní rostlinné orgány
Krytosemenné rostliny
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Krytosemenné

Celková charakteristika největší skupina rostlin – cca druhů, několikanásobně více než všechny ostatní skupiny dohromady (kolem ) byliny i dřeviny, velikost 0,5 cm – desítky m Rodozměna vznik květu,semena ukryta v semeníku heteromorfická, heterosporická rodozměna gametofyt nejvýrazněji redukován

Rodozměna rostlina = sporofyt (2n), na ní květ samčí část květu – tyčinky, na nich prašná pouzdra (samčí výtrusnice), v nich meiózou vznikají pylová zrnka = samčí výtrusy samičí část květu – pestík, jeho součástí semeník, uvnitř vznikají vajíčka (mnohobuněčný útvar, později z něho vzniká semeno) uvnitř vajíčka se jedna buňka dělí meiózou, vzniká mladý (jednobuněčný) zárodečný vak = samičí výtrus mladý zárodečný vak se třikrát dělí mitózou, vzniká osmijaderný zárodečný vak (samičí gametofyt) jedna dvojice jader splývá, vzniká centrální jádro (2n), ostatních 6 buněk v zárodečném vaku je n, jedna z nich je vaječná buňka (samičí gameta)

Rodozměna Opylení – pylová zrnka dopadnou na bliznu květu – pyl je přenášen hmyzem, jinými živočichy (ptáky, kaloni, …), větrem, vodou, … jádro pylového zrna se dělí mitózou, vznikají dvě buňky – jedna vegetativní, druhá generativní. Z vegetativní buňky vzniká pylová láčka (samčí gametofyt), generativní buňka se dělí na dvě spermatické buňky = samčí pohlavní buňky. pylová láčka prorůstá pestíkem k vajíčku, uvnitř pylové láčky dvě spermatické buňky Oplození – u krytosemenných probíhá dvojí oplození: 1.Jedna spermatická buňka oplozuje vaječnou buňku, vzniká zygota a z ní zárodek budoucí rostliny 2.Druhá spermatická buňka oplozuje centrální jádro, vzniká triploidní (3n) buňka, jejím dělení vzniká 3n pletivo endosperm, které slouží jako zásobní pletivo v semen

Různé tvary pylových zrnek

Vývoj pylového zrnka, vznik pylové láčky a spermatických buněk

Vajíčko se zralým zárodečným vakem

Vývoj semene z vajíčka 1a1b 2a 2b 3a 3b 4a 4b 1a – vaječné obaly1b – osemení 2a – vaječná buňka2b – zárodek 3a – centrální jádro3b – endosperm 4a – nucellus4b - perisperm

Systém oddělení KRYTOSEMENNÉ (Magnoliophyta) v současné době se dělí na 3 třídy (původně jen 2) třída „PRIMITIVNÍ DVOUDĚLOŽNÉ“ (Magnoliopsida) – nově vytvořená skupina evolučně nejstarších krytosemenných rostlin třída DVOUDĚLOŽNÉ (Rosopsida) – původně zahrnovala i předchozí skupinu třída JEDNODĚLOŽNÉ (Liliopsida)

Fylogenetické vztahy krytosemenných rostlin Primitivní dvouděložné Jednoděložné Dvouděložné

přibližně druhů nesourodá skupina byliny i dřeviny síťnatá žilnatina, celistvé listy hodně tyčinek ve spirále (A ) plodolisty obvykle vzájemně nesrůstají (G ) často obsahují silice nebo alkaloidy koření (pepř, bobkový list, skořice, muškátový oříšek…) příklady rostlin: šácholan (magnólie), liliovník, leknín, stulík, kopytník, pepřovník, vavřín, …) třída „Primitivní dvouděložné“ (Magnoliopsida)

přibližně 230 tis. druhů byliny i dřeviny, druhotně tloustnou, cévní svazky v kruhu v zárodku dvě dělohy, klíčí dvěma lístky zachován hlavní kořen a postranní kořeny zpeřená nebo dlanitá žilnatina na listech květy stavěny nejčastěji podle čísla 5 nebo 4 květy mohou mít okvětí nebo kalich a korunu příklady rostlin: pryskyřník, růže, blatouch, vrba, dub, hluchavka, pampeliška, zvonek, …) třída Dvouděložné (Rosopsida)

třída Jednoděložné (Liliopsida) přibližně druhů převážně byliny, ve stoncích roztroušené cévní svazky (bez kambia), většina není schopna druhotného tloustnutí hlavní kořen zaniká, vytváří se náhradní (adventivní) kořeny obvykle souběžná žilnatina, listy často bez řapíku, přisedlé nebo objímavé jediná děloha u embrya, klíčí jedním lístkem květy stavěny podle čísla 3, vytváří se jen okvětí příklady rostlin: lilie, tulipán, cibule, sněženka, trávy, bambus, kosatec, orchideje, palmy, …)

Kořenová soustava dvouděložné (A) a jednoděložné (B) rostliny A B

A – hlavní a vedlejší kořeny dvouděložné rostliny B – svazčité kořeny jednoděložné rostliny A B

1 1 2 Řez stonkem dvouděložné (A) a jednoděložné (B) rostliny 1 – kolaterální cévní svazek 2 – kambium AB

A B A – listy dvouděložných rostlin se zpeřenou nebo dlanitou žilnatinou B – listy jednoděložných rostlin se souběžnou žilnatinou

List dvouděložné (A) a jednoděložné (B) rostliny A B

A – schéma květu dvouděložné rostliny B – schéma květu jednoděložné rostliny A B

Květy dvouděložných rostlin A – kakost B – řeřišnice A B

Květy jednoděložných rostlin A – kosatec B – lilie A B

Použité zdroje a literatura Jeník, J. a kol.: Botanika. SPN. Praha 1979 (6. vydání) Kincl, L. a kol.: Biologie rostlin. Fortuna. Praha 2000 (3. vydání) Černohorský, Z.: Základy rostlinné morfologie. SPN. Praha

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu LITERACY Autor: Vít Růžička Předmět: Biologie Datum: Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY