PROTIDROGOVÁ PREVENCE Agrese, šikana Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
Název projektu Moderní škola Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Označení klíčové aktivity VY_32_INOVACE_22_PP_09 Předmět PROTIDROGOVÁ PREVENCE Téma Agrese, šikana Autor Mgr. Bc. Eva Franzová AnotaceSeznámení s problematikou agrese a šikany Očekávané výstupyUvědomění si závažnosti agrese a týrání Jazykčeština Druh učebního materiáluPOWER POINT Cílová skupina/ročníkžák Speciální ZŠ/ ročník Cíl prezentaceZískání nových informací a prohloubení znalostí žáků Časová dotace20 minut Vytvořeno (škola, dne)Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, p. o., Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace
AGRESE chování, které vědomě a se záměrem ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci fyzická či verbální (nepřiměřená reakce, úmysl) AGRESIVITA sklon k útočnému jednání
ŠIKANA ponižování, obtěžování, zneužívání, vydírání, fyzické týrání získání převahy, moci či určité výhody nad druhými jednání agresivní často nezákonné trpěné a mnohdy podporované určitou skupinou chování asociální podhoubí šikany je v osobnostních rysech týrajícího i jeho oběti a v lhostejnosti okolí
STUPNĚ ŠIKANY 1. ZROD OSTRAKISMU jedinci méně oblíbení a vlivní drobné legrácky intriky, pomlouvání 2. FYZICKÁ AGRESE A PŘITVRZOVÁNÍ MANIPULACE nejslabší slouží jako oživení programu při bití a týrání zažívají jedinci pocit moci, uspokojení 3. KLÍČOVÝ MOMENT – VYTVOŘENÍ JÁDRA skupinka agresorů – systematická spolupráce
STUPNĚ ŠIKANY 4. VĚTŠINA PŘIJÍMÁ NORMY AGRESORŮ normy agresorů přijaty (nepsané zákony) týrání spolužáků, pocit uspokojení 5. TOTALITA NEBOLI DOKONALÁ ŠIKANA nastolení totalitní ideologie šikanování. agresoři a oběti agresoři ztrácí veškeré zábrany
CHARAKTERISTIKA AGRESORA touha ovládat druhé touha se bezohledně prosazovat radost z ubližování druhým sobeckost, sebestřednost nemá pocit viny nepovažuje se za tyrana
TŘI TYPY AGRESORŮ HRUBÝ, PRIMITIVNÍ, IMPULZIVNÍ šikanuje tvrdě vyžaduje absolutní poslušnost SLUŠNÝ, KULTIVOVANÝ ZVÝŠENĚ ÚZKOSTNÝ kruté úmysly násilí a týrání je rafinované DOBRODRUŽNÝ šikanuje pro pobavení sebe i druhých
CHARAKTERISTIKA OBĚTI bojácný jedinec tělesné postižení - obezita, neobratnost, zvláštní zjev psychické postižení - mentální opoždění, naivita, těžkopádnost
NEPŘÍMÉ ZNAKY ŠIKANOVÁNÍ nemá kamarády o přestávkách vyhledává blízkost učitelů nejistý, ustrašený při komunikaci smutný, nešťastný, mívá blízko k pláči uzavřený školní prospěch se zhoršuje zašpiněný nebo poškozený oděv odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány
PŘÍMÉ ZNAKY ŠIKANOVÁNÍ posměšné poznámky, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé žerty odevzdávání věcných nebo peněžních darů příkazy od jiných spolužáků (panovačný tón) vykonávání nemorálních až trestných činů, spoluúčast honění, strkání, rány, kopání rvačky - slabší a snaží se uniknout.
POUŽITÉ ZDROJE Microsoft (str. 3) (str. 5, 6) „ Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání ve všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména." Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace