Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 26 AnotaceMěřítka Klíčová slovaMěřítko, zvětšení, zmenšení, skutečné měřítko, význam měřítka PředmětOdborné kreslení Autor, spoluautorVladimír Vašek JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 15 – 16 let Speciální vzdělávací potřebyne Zdrojeviz poslední strana Měřítka 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_26_514
Měřítka 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Význam měřítka Při kreslení stavebních výkresů nelze zobrazovat konstrukce ve skutečné velikosti – nevešly by se na výkres (do sešitu). Výkresy tedy zobrazujeme v poměru ke skutečné velikosti – ve stavebnictví zmenšené, u drobných součástek zvětšené.
Měřítka 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zmenšení (1 : až 1 : 2) 1 : 2 např. 1 mm na výkresu jsou 2 mm ve skutečnosti 1 : 5 např. 1 mm na výkresu je 5 mm ve skutečnosti 1 : 10 1 : 20 1 : 50 1 : : 200 …
Měřítka 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Skutečné (1 : 1) Toto měřítko je naprosto shodné se skutečností, tzn. Např. 5mm na výkresu odpovídá 5 mm ve skutečnosti.
Měřítka 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zvětšení (50 : 1 až 2 : 1) 2 : 1 např. 2 mm na výkresu jsou 1 mm ve skutečnosti 5 : 1 např. 5 mm na výkresu je 1 mm ve skutečnosti 10 : 1 20 : 1 50 : 1
Podpisové pole 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hlavní měřítko se uvádí v popisovém poli výkresu
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad Nakreslete obdélník s rozměry 6 x 8 m v měřítku 1 : 100 a 1 : 50. Postup: 1.Nejprve musíme převést m na mm (v sešitě uvádíme rozměry v mm), tj a 8000 mm. 2.Převedené rozměry vydělíme 100 a 50 = obrázek v sešitu bude 100 krát a 50 zmenšený oproti skutečnosti.
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Příklad - pokračování Postup: : 100 = 60mm 8000 : 100 = 80 mm 4.Nakreslím obdélník s rozměry 60 x 80 mm : 50 = 120 mm 8000 : 50 = 160 mm 6. Nakreslím obdélník s rozměry 120 x 160 mm.
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Úkol 1.Nakreslete hřebík dlouhý 50 mm a průměru 4 mm v měřítku 1 : 1 a pak 1 : 2. 2.Nakreslete okno o rozměrech x 1500 mm v měřítku 1 : 50.
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zdroje Podpisové pole – obrázek stažen z internetu k /5298-autocad-ve-stavebni- praxi-dil