1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Trávicí soustava - chrup 8. ročník Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
2 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Stavba trávicí soustavy Význam trávicí soustavy: - zdroj energie pro tělo jako celek - zdroj důležitých živin z potravy (cukry-tuky-bílkoviny-vitamíny-minerální látky-voda) Funkce trávicí soustavy: - příjem potravy - mechanické a chemické zpracování potravy (trávení) - vstřebávání živin - odstraňování nestrávených látek z těla (stolice)
3 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Činnost trávicí soustavy je řízena: a)nervovou soustavou b)pomocí hormonů Vlastní trávení se děje v trávicí trubici, začínající ústy, prochází tělem a končí konečníkem podjazykové slinné žlázy podčelistní slinné žlázy příušní slinné žlázy Úkol: přiřaďte k obrázku dutiny ústní Sliny - zvlhčují potravu - složeny z vody, hlenu a trávicího enzymu-ptyalinu - ptyalin rozkládá škrob na jednodušší cukry
4 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR DUTINA ÚSTNÍ - potrava se mísí se slinami (zvlhčí se) - počátek mechanického a chemického zpracování - ohraničena rty-tvářemi-jazykem-tvrdým a měkkým patrem Jazyk - orgán chuti - na povrchu umístěny chuťové pohárky (receptory) - každý pohárek = shluk chuťových buněk, spojeny s nervovými vlákny vedoucími do temenního laloku mozkové kůry - 4 základní chutě: hořká-slaná-kyselá-sladká sladká chuť slaná chuť hořká chuť kyselá chuť špička jazyka kořen jazyka okraje jazyka v blízkosti špičky jazyka Úkol: a) Propojte mezi sebou chutě a jejich umístění na jazyku b) Ukazujte na obrázku rozmístění chutí na lidském jazyku
5 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Zuby - 4 typy zubů (řezáky-špičáky-třenové zuby-stoličky) - tvoří chrup (mléčný-dětský a trvalý-dospělý) Úkol: a) Porovnejte stavbu mléčného a stálého chrupu b) Pojmenujte jednotlivé typy zubů u mléčného a trvalého chrupu Mléčný chrup – prořezává se mezi měsícem života, již při narození jsou zuby založeny v dutině ústní, v čelisti Trvalý chrup – prořezává se mezi rokem věku, poslední stolička – zub moudrosti se prořezává nejpozději, nemusí se však vyvinout u každého člověka
6 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Řezáky - ukusování potravy Špičáky - utržení tuhé stravy - velmi dlouhé kořeny, až 26 mm - nejpevnější zuby Třenové zuby a stoličky - drcení, rozmělnění potravy TYPY ZUBŮ
7 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Stavba zubu 3 ZÁKLADNÍ ČÁSTI ZUBU - KORUNKA - KRČEK - KOŘEN Vnitřní stavba zubu : a) Povrch zubu - sklovina (korunka) - cement (krček, kořen) b) Vrstva zuboviny c) Zubní dřeň – nervy a krevní vlásečnice Zubní sklovina – nejtvrdší hmota lidského těla, není živá, v případě poškození se sama nemůže obnovit, obsahuje sloučeniny Ca Zubovina – pevná tkáň, podobná stavbou kostní tkáni Zubní dřeň – vnitřní část zubu, měkká, prokrvená, jsou v ní citlivá nervová zakončení, vlákna Kořen zubu – upevněn v zubním lůžku => umožňuje velmi silný stisk zubů, Onemocnění: zubní kaz - paradentoza Otázka: Kdo je stomatolog? Co znamená slovo ortodoncie?
8 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Polykání potravy
9 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR SHRNUTÍ TÉMATU – trávicí soustava chrup: 1.Jaký význam má trávicí soustava pro všechny živé organismy, včetně člověka? 2.Jaké funkce trávicí soustava zajišťuje? 3.Jaký je rozdíl mezi býložravcem, masožravcem a všežravcem? 4.Liší se stavba jejich trávicí soustavy? 5.Do které skupiny patří člověk? 6.Vyjmenujte základní části trávicí soustavy člověka, tak jak jí putuje potrava při příjmu,trávení a vstřebávání. 7. Čím se liší mléčný a stálý chrup z hlediska: a) počtu zubů b) typů zubů 8.Jak máme o chrup správně pečovat? 9.Jakou funkci plní hrtanová příklopka při polykání potravy? 10.Jaké chuti náš jazyk vnímá? 11.Co člověku pomáhá, usnadňuje polykání potravy? 12.Vyřešte na následujících stránkách zadané úkoly.
10 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Pojmenujte slinné žlázy:
11 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR a) O jaký chrup na obrázku se jedná? b) Doplňte názvy typů zubů. c) Chybí v chrupu nějaké typy zubů? Pokud ano, které? Chrup ………………………....
12 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Popište stavbu zubu (doplňte do rámečku, nebo na řádku):
13 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Doplňte chutě, umístěné na jazyku člověka:
14 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 2. ZUBY Přiřaďte k sobě: 1. JAZYK 3. CHRUP dětský 4. CHRUP trvalý Korunka Třenové zuby 20 zubů Chuťové pohárky ŠpičákyMléčný chrup Cement Krček Prořezává se mezi měsícem života Orgán chuti 5. Dutina ústní Slinné žlázyZubní dřeň Zub moudrostiJazyk
15 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR Krček Vytvořte dvojice: Dutina ústní -drtí a rozmělňují potravu -u dospělého člověka 32 zubů -mechanické a chemické zpracování potravy -sbírá rozžvýkanou potravu a formuje ji do tvaru sousta -nejtvrdší část v lidském těle, její poškození je nevratné -řízena nervovou soustavou -ztráta kostní tkáně a vypadávání zubů -enzym ptyalin, rozkládající škrob Stoličky Jazyk Sliny Trávicí soustava Sklovina Paradentóza Hrtanová příklopka -zamezuje vniknutí potravy do dýchacích cest Trvalý chrup -přechod mezi korunkou a kořenem
16 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR