Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _17 Češi na frontách 2. světové války T éma: Dějepis.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivityInovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Advertisements

Češi a Slováci za 1. sv. války
Protektorát Čechy a Morava
ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
Naše země za 1. světové války
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Vytvořil: Michal Mikula
RAF Royal Air Force.
Obhajoba závěrečné práce
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
 Iniciativa a režie SSSR  Oběti  Katolická církev  Sportovci Politické procesy 50. let.
generál Karel Paleček Prvním velitelem výsadkového vojska
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
ČSR ZA DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY
Československý odboj Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Ruské revoluce 1917.
Letadla 2. světové války Druhá světová válka začala v září roku 1939 německým vpádem do Polska a skončila v srpnu roku 1945 americkým atomovým bombardováním.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (IV. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Hans-Joachim Marseille Aneb Luftwaffe v Severní Africe.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
VY_32_INOVACE_1D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Tři fronty: západní, východní a jižní – balkánská1915 – fronta italská
Naši prezidenti Lukáš Medelský IV.B.
III/2 XVI.1. 9.B
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Pražské jaro 1968 Odvolání Antonína Novotného Cíle – Akční program KSČ
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová 30. a 40. léta v ČSR VY_32_INOVACE_1B11.
Československé jednotky na Západě
Pokud člověk odejde z vlasti, jakými způsoby může i tak bojovat proti okupantům v jeho vlasti?
Č ESKÉ ZEMĚ V LETECH R AKOUSKO -U HERSKO.
VY_32_INOVACE_1D.9.10 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
1.Světová válka 28. července 1914 až 11. listopadu 1918.
Milada Horáková VY_32_INOVACE 1B7.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Boj Čechů proti německé okupaci TÉMATICKÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo projektu:
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov Autor: Mgr. Iveta Kohoutová Název: VY_32_INOVACE_2A_12_Druhá světová válka Téma: Vlastivěda Datum tvorby:
28. říjen 1918 Vznik Československé republiky. Česká politika před válkou existence českého národa není nijak ohrožena existence českého národa není nijak.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZAHRANIČNÍ ODBOJ Marek Kryška. ZAHRANIČNÍ ODBOJ – OTÁZKY; uč. str. 81 – Co zpočátku ztěžovalo boj o uznání právní kontinuity Československa a co.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:MGR. OLGA FILÍPKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_1242_VZNIK_SAMOSTATN ÉHO_ Č ESKOSLOVENSKA.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: BITVA O BRITÁNII, OBSAZENÍ BALKÁNU Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Leden 2012 Předmět: Dějepis Cílová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Jana Krchňáčková Název prezentace (DUMu): 3. Československé legie Název sady: Osobnosti a události českých a.
II. SVĚTOVÁ VÁLKA, VLÁDA KSČ Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 5. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se situací za doby okupace Československa,
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Protektorát Čechy a Morava
Ruské revoluce 1917.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Zahraniční odboj a odbojová centra
Protektorát Čechy a Morava
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
8 DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
Protektorát Čechy a Morava
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
POLITICKÉ PROCESY V 50. LETECH
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Nástup totality v Československu
Šablona III/2 ROK 1968 V ČESKOSLOVENSKU Mgr. Lucie Opltová – 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
ČEŠI a SLOVÁCI ZA I. SVĚTOVÉ VÁLKY
ZAHRANIČNÍ ODBOJ Marek Kryška.
Anotace: Seznámení se s obdobím 2. světové války
Češi za první světové války
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
1. Ve kterém roce vypukla 1. světová válka
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _17 Češi na frontách 2. světové války T éma: Dějepis 9. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Češi na frontách 2. světové války Mgr. Lenka Kudrnová

Ludvík Svoboda  československý generál a politik  vedl 1. československý armádní sbor na východní frontě  v letech 1968 až 1975 byl prezidentem Československé socialistické republiky  pocházel ze selské rodiny, vystudoval Zemskou zemědělskou školu  bojoval již v 1. světové válce na ruské frontě, brzy byl však zajat a vstoupil do legií

Ludvík Svoboda  bojoval ve slavných bitvách u Zborova, u Bachmače a zúčastnil se bojů o Sibiřskou magistrálu  do vlasti se vrátil s jedním z posledních lodních transportů přes Japonsko, Tichý oceán, Panamský průplav a USA  Po rozbití Československa se zapojil do organizování vojenské odbojové organizace Obrana národa na Kroměřížsku  začátkem června 1939 přešel ilegálně do Polska, kde velel malé posádce v Krakově  po porážce Polska převedl skupinu více než 700 důstojníků a vojáků do azylu do SSSR

Ludvík Svoboda  zde zorganizoval jednotky čs. vojska – od polního praporu až k armádnímu sboru  do jednotek přijímal všechny ochotné k boji bez rozdílu národnosti (i Rusíni a Židé) a politické příslušnosti  bojovaly dokonce i ženy, což bylo proti řádu československé armády  velel praporu, který se vyznamenal u Sokolova, osvobozoval Kyjev, Bílou Cerkev, Žaškov i území ČSR  po válce se stal armádním generálem, v první vládě byl jmenován ministrem národní obrany  velkou část Svobodovy rodiny nacisté věznili či zabili v koncentračních táborech, z nejbližších přežila manželka a dcera, které se mnoho let ukrývaly u obětavých lidí a tak unikly zatčení

Ukázky z bojů

Několik otázek Při hledání odpovědí na následující otázky využij internetu. 1.Ludvík Svoboda měl i po válce značně spletité životní osudy. Jeho jméno bylo spojováno s procesem s Rudolfem Slánským. Zjisti, o co se jednalo a jak se tento proces dotkl právě Ludvíka Svobody. 2.Jaký byl Ludvík Svoboda prezident? Jakým způsobem jeho funkce skončila? Jednalo se o běžný postup? 3.O své účasti v bojích 2. světové války napsal knihu. Jak se jmenovala?

Heliodor Píka  byl československý voják a legionář, významný představitel zahraničního československého protinacistického odboje a oběť komunistického teroru  po okupaci Československa byl nucen utéci přes Francii do Londýna, kde nabídl své služby Janu Masarykovi  zprostředkovával, spolu s Ludvíkem Svobodou, komunikaci mezi Moskvou a Londýnem – podílel se tak na vytváření čs. jednotek na území SSSR i na zpravodajské spolupráci a vytvoření vojenské dohody  brzy varoval Beneše, že SSSR usiluje o nastolení diktatury proletariátu v poválečném Československu

Heliodor Píka  Beneš však jeho varování ignoroval, postupně se dostával do izolace a přestal být nebezpečný i vedení SSSR  v květnu 1945 se vrátil do Prahy, kde byl jmenován náměstkem náčelníka generálního štábu Československé armády  po únoru 1948 byl zatčen a obviněn z vlastizrady a ve vykonstruovaném soudním procesu byl odsouzen k trestu smrti oběšením, který byl vykonán 21. června 1949 na dvoře plzeňské věznice Bory  v roce 1968 byl s pomocí prezidenta L. Svobody proces s Píkou obnoven a vojenský soud v Praze konstatoval jeho nevinu a plně ho rehabilitoval  1991 udělil H. Píkovi prezident Václav Havel in memoriam Řád Milana Rastislava Štefánika za mimořádné zásluhy v boji za osvobození vlasti v době druhé světové války

Otakar Jaroš  byl československý důstojník, účastník zahraničního odboje, který padl v bitvě u Sokolova  v květnu roku 1943 byl in memoriam povýšen na kapitána  1939 utekl do Polska, odtud se dostal do Sovětského svazu  nastoupil do výcvikového tábora čs. jednotek v Buzuluku  tam se stal velitelem 1. roty 1. československého samostatného praporu v SSSR.

Otakar Jaroš  padl 8. března 1943 při obraně vesnice Sokolovo  dostal zásah v okamžiku, kdy se chystal hodit na německý tank protitankový granát  jiné zprávy hovoří o tom, že byl zraněný a přejel ho německý transportér  jako vůbec první cizinec byl oceněn in memoriam titulem Hrdina Sovětského svazu, a byl posmrtně povýšen do hodnosti kapitána

Několik dalších hrdinů z východní fronty Josef Buršík přes Polsko se dostává do SSSR, v Buzuluku vstu- puje do čs. jednotky velí tankovému praporu, jako jeden z prvních se pro- bíjí do Kyjeva po válce si léčí zranění a tuberkulózu v 1949 je pro svůj proti- komunistický postoj obviněn z velezrady a odsouzen k 10 letům, ztrátě majetku a vyznamenání

Několik dalších hrdinů z východní fronty  jako velitel samopalníků se vyznamenal již při bojovém křtu československé jednotky v bitvě u Sokolova a v bojích o Kyjev byl již velitelem roty  při dobývání dukelského průsmyku byl vážně zraněn a lékaři vyjmuli z jeho těla celkem 218 střepin  ve Stráži pod Ralskem velitelem výcviku speciálních izraelských jednotek HAGANA  po návratu se stal nepohodlnou osobou a 15. srpna 1950 se stal obětí automobilové nehody (spekuluje se, že šlo o vraždu) Antonín Sochor

Několik dalších hrdinů z východní fronty  první vojenskou zkušenost získal v boji proti Maďarům na Slovensku v roce 1939  v bitvě u Sokolova prokázal své vynikající vojenské schopnosti, za hrdinství v bitvě o Kyjev byl vyznamenán  po válce odešel studovat tankovou akademii v Moskvě  dostal se do konfliktu s tehdejším ministrem národní obrany Alexejem Čepičkou (kritizoval poměry v Československu)  byl přemístěn na nižší funkci, poté byl tajně uvězněn, poté propuštěn a rehabilitován  za údajně nevhodné chování odvolán z funkcí, vyloučen z KSČ, živil se jako dispečer autobusové dopravy  je otcem dua zpěváků z kapely YO YO BAND Richard Tesařík

Letci v Anglii  československými perutěmi RAF prošlo 2500 mužů – mnozí byli po válce pronásledováni  Ryze české byly následující perutě: 310. československá stíhací peruť RAF 311. československá bombardovací peruť RAF 312. československá stíhací peruť 313. československá stíhací peruť RAF  kromě těchto perutí bojovali Češi i v jiných britských a jedné polské peruti Vlajka RAF

Letci v Anglii Znaky československých perutí Jaký je rozdíl mezi stíhací a bombardovací perutí? Zkus vysvětlit symboliku alespoň jednoho znaku.

Letci v Anglii  ihned po svém vytvoření zasáhli a vyznamenali se v bitvě o Anglii  byli také nasazováni na bombardování německého vnitrozemí (až do Itálie)  do 31. října 1940 sestřelili čs. piloti 56 letadel, 14. letadel sestřelili pravděpodobně a 6 poškodili  účastnili se bojů v Normandii, Francii, Belgii a Nizozemí, bombardovali Berlín i německé ponorky v Atlantiku  celkově se pyšní 365 sestřelenými nepřátelskými letadly, 6 sestřelenými raketami V1 i poškozením velkého množství průmyslových, zbrojních a podobných objektů, zemřelo 531 pilotů

Někteří naši letci Josef František 17 sestřelů umřel v 1940 během hlídkového letu Karel Kuttelwascher 18 sestřelů nejúspěšnější český pilot FAF zemřel v emigraci František Fajtl 17 sestřelů, sám sestřelen 2x 1,5 roku vězněn podle jeho vzpomí- nek natočen Tmavo- modrý svět Alois Vašátko 15 sestřelů 1942 zabit v akci spadl do La Manche, jeho tělo nebylo naleze- no

Poznáš letouny? Messerschmitt Bf 109 Spitfire Zerro Mustang

AutorMgr. Lenka Kudrnová Vytvořeno dne Odpilotováno dneve třídě Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis 9. ročník TémaČeši na frontách 2. světové války Klíčová slovaLudvík Svoboda, Heliodor Píka, Otakar Jaroš, Josef Buršík, Antonín Sochor, Richard Tesařík, Josef František, Karel Kuttelwascher, František Fajtl, Alois Vašátko

ANOTACE Výkladový materiál obsahově rozvíjející učebnici dějepisu pro 9. ročník. Časová dotace cca 40 min. Materiál obsahuje několik otázek v textu prezentace, pouze u jedné je udáno řešení. Materiál by měl vést k zamyšlení nad osudem hrdinů 2. světové války a tím posiluje kompetence, které jsou spojeny s morální a etickou výchovou. Měl by vést také k uvědomění si pojmu vlastenectví. POUŽITÉ ZDROJE Vlastní tvorba. Zdroje obrazového materiálu: otevřená galerie