Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorHana Krejčová Datum NázevVY_52_INOVACE_32_rostliny Ročník3. Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál slouží jako opora výkladu da dané téma. Žáci mohou pracovat samostatně na počítačích nebo společně s interaktivní tabulí. Pracovní list slouží k ověření získaných znalostí. Přechod mezi snímky se děje kliknutím. Použité zdroje: NAĎA A RENÉ MOYZESOVI. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Vlastní zdroj Galerie Microsoft Office
Rostliny Zopakujte si základní podmínky pro život: 1)Světlo 2)Teplo 3)Voda 4)Vzduch 5)Živiny A znaky živých organismů: 1)Dýchání 2)Přijímání vody a potravy 3)Vylučování odpadních látek 4)Rozmnožování 5)Růst a vývoj
Dělení rostlin rostliny kvetoucí nekvetoucí stromy dřeviny byliny keře mechy, lišejníky
Dýchání rostlin Rostliny spotřebovávají při dýchání kyslík a vylučují oxid uhličitý. Dýchají svými listy. Dýchání probíhá celých 24 hodin.
Přijímání vody a živin Živiny rozpuštěné ve vodě přijímá rostlina svými kořeny. Pak putují stonkem do všech částí rostliny.
Zelené rostliny umí produkovat kyslík - fotosyntéza Zjednodušeně fotosyntéza probíhá takto: Na spodní straně listů jsou malinké průduchy, kterými rostlina během dne přijímá ze vzduchu oxid uhličitý a vodní páru. Minerální látky rozpuštěné ve vodě přijímá kořeny z půdy. Chemickým procesem přeměňuje oxid uhličitý a minerální látky pomocí zeleného barviva (chlorofylu) na škrob a cukr. Při této přeměně vzniká kyslík. K tomuto procesu je nezbytné světlo.
Vylučování Rostliny při dýchání vylučují oxid uhličitý. Při přeměně látek vylučují kyslík. Zelené rostliny jsou jediným zdrojem kyslíku na Zemi.
Rozmnožování Všechny kvetoucí rostliny se rozmnožují semeny. Nekvetoucí rostliny (např. kapradiny) se množí výtrusy. Další možnosti rozmnožování jsou: šlahouny – výhonek, na kterém vyroste další rostlina (např. jahodník) řízkování – zakořenění části rostliny (vrchol stonku, list) cibulí – kolem mateční cibule v zemi narostou další (např. tulipán) hlízou – oddělení a zakořenění části hlízy (např. brambora)
Růst a vývoj Růst a vývoj je specifický pro každý druh rostliny. Jednoleté rostliny – jejich vývoj od semene do vytvoření dalších semen trvá jeden rok (např. hrách). Pak uhynou. Dvouleté rostliny – v prvním roce narůstají, tvoří kořenový systém který přezimuje a v dalším roce vykvetou a vytvoří semena (např. řepa). Poté uhynou. Vytrvalé rostliny - dřeviny: narůstají několik let a teprve pak kvetou a tvoří opakovaně po mnoho let plody se semeny (např. smrk). - byliny: začínají tvořit semena již v prvním roce života, ale pak je tvoří opakovaně po několik let (např. pampeliška).
Vyřeš tajenku pomocí písmen u správné odpovědi a zjistíš, co je jediným zdrojem kyslíku na Zemi: jednou ze základních podmínek života je světloano - Zne - R rostliny i živočichové dýchajíano – Ene – A rostliny se dělí na vysoké a nízkéano – Jne – L strom má na rozdíl od keře kmenano – Ene – I rostliny dýchají pouze ve dneano – Mne – N k tvorbě kyslíku je nezbytné zelené barvivoano – Éne – Ó rostliny při dýchání spotřebovávají kyslíkano – Rne – A kvetoucí rostliny se množí výtrusyano – Yne – O hlíza je podzemní část rostlinyano – Sne – H rostlinný řízek je třeba osolitano – Pne – T paprika je rostlina jednoletáano – Lne – E plodem borovice je luskano – Yne – I sedmikráska je rostlina vytrvaláano – Nne – C rostliny jsou potravou býložravcůano – Yne – O X
Jestli si chceš udělat pokus s rozmnožováním rostlin pomocí řízku, tady je návod. Opatrně odřízni z některé pokojové rostliny (např. voděnka, fialka, asparágus, pelargonie, difenbachie) vrchol stonku s asi dvěma listy nebo pouze list. Stačí když tento řízek vložíš do sklenice s vodou a necháš na světle (např. na okně). Za nějaký čas můžeš pozorovat pučící kořínky. Pak si rostlinku zasaď do květináče se zeminou a nezapomeň zalévat. Hodně štěstí při zahradničení.