Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a střední odborná škola, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _446 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření
Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Platon Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o Platonovi. Klíčová slova Řecká filosofie, Platon Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
„Pozemské vědění je pouhým stínem“ Platon Žák Sokrata Jeho filozofie se nazývá idealismus Nejslavnější dílo „Ústava“
Svět idejí Svět jevů, podstat, smyslový svět Duše, která poznává = svět, kde se nacházejí dokonalé ideály všech věcí. = náš svět, který vnímáme, kde se nacházejí pouze nedokonalé kopie ze světa idejí = my jakožto jedinci, kteří vnímají jsoucna kolem a rozpomínají se na obecné pojmy (ideje), které znají ze světa idejí, ve kterém byli jako nesmrtelné duše
Vědění o idejích je nám vrozeno Skutečným světem je svět idejí, který v sobě obsahuje ideální formy všeho jsoucího Věci ve světě poznáváme jako nedokonalé kopie vrozených idejí Svět smyslů, svět zdání, v němž žijeme, obsahuje pouze nedokonalé kopie ideálních forem Vše v tomto světě je „stínem své ideální formy v říši idejí
V mysli máme vrozenou jakousi ideální formu věcí, která existuje kdesi ve světě idejí Jde o fyzické objekty i morální pojmy Rozdílné věci stejného druhu jako např. různé rasy psů sdílejí všichni rys „psovitosti“, který my rozpoznáváme, protože máme ve své mysli stejnou obecnou ideu psa Říše idejí je realitou a svět kolem nás je zformován podle ní
Úkol: přečtěte si Platónovo podobenství o jeskyni, odpovězte na otázky: 1. Shrňte děj. 2. Jaký je vztah mezi poutníkem a osobami v řetězech? Mezi společností a jednotlivcem? 3. Co jsou stíny na stěně? 4. Proč se poutníkovi-filozofovi nedaří ostatní lidi přesvědčit? 5. Co z toho plyne pro politické zřízení? Je demokracie „dobrá“?
2. Poutník je filosof a ostatní ne. Protože mají svá pravidla, nechtějí je kvůli filosofovi měnit, a protože mu nerozumějí, myslí si, že je blázen. 3. Pravda je reprezentování světem vně jeskyně. Stíny jsou vlastně objekty v té podobě, jak je vidí člověk běžně kolem sebe. Ale jejich vzory, ideje, jsou jinde. 4. Protože oni mají svůj systém soužití a posouzení pravdy, který nemají potřebu měnit jen proto, že jim to někdo navrhuje, když on sám podle jejich měřítek pravdu nevidí. Proto je pro ně snazší prohlásit jej za buřiče a zbavit se ho dříve, než znejistí jejich zaběhnutou tradici chápání reality. 5. Demokracie je slepá. Aby mohl vládnout jeden, který má pravdu, musela by to být diktatura nebo monarchie.
Spravedlnost je u Platóna spojena s totalitou Takto má vypadat ideální obec podle Platóna: Moudří mají vládnout Stateční bojovat Řemeslníci mají chápat, že jejich úkolem je platit daně na ty ostatní Každý dělá to, k čemu se hodí Nemůžeme si svobodně vybrat!
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Platonova busta: NGUYEN, Marie-Lan. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: hhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Plato_Silanion_Musei_Capi tolini_MC137 Mýtus op jeskyni nákres: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Allegory%20of%20the%20Cave Microsoft PowerPoint 2010 Koně: wmf, jpg, jpg