Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rostlinná buňka Josef Převor (Oktáva).
Advertisements

Prokaryotická a eukaryotická
Stavba buňky - opakování
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
EUKARYOTA.
EUKARYOTICKÁ BUŇKA Velikost – v mikrometrech (10–100, i větší)
Biologie E
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Buňka.
Základy přírodních věd
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
B U Ň K A.
Buňka - test Milada Roštejnská Helena Klímová Obr. 1. Různé typy buněk
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
BIOLOGICKÉ VĚDY Podle zkoumaného organismu
Rozdělení buněk.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tematická oblast: laboratorní a terénní cvičení
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Základní struktura živých organismů
BUNĚČNÉ SOUSTAVY EUKARYOTNÍHO TYPU
BUŇKA.
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základní struktura živých organismů
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Stavba lidského těla.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování – mechorosty a kapraďorosty Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/15 Šablona:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – Savci VI Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Poznávačka – ptáci II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_05_BUŇKA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů.
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Živočišná Buňka.
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II Buněčná stavba živých organismů
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
4. Buňky.
Buňka Test.
Botanika Rostlinná Buňka.
Stavba buňky.
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Botanika Autor: Mgr. Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Jakub Siegl Ročník: 1. ročník čtyřletého gymnázia (kvinta) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Stavba eukaryotické buňky Metodika/anotace: Materiál slouží k základnímu výkladu látky eukaryotická buňka. V této prezentaci je vysvětlována stavba a funkce těchto organel: plazmatická membrána, cytoplazma, vakuola, endoplazmatické retikulum, Golgiho systém, lyzozomy, buněčná stěna. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Eukaryotická buňka Stavba a funkce

Stavba buňky

Vakuola Vakuola je část vnitřního prostoru buňky ohraničená membránou (tonoplast). Nachází se pouze v rostlinných buňkách (u živočišných jen výjimečně). Má mnoho funkcí: izoluje látky, které mohou být nebezpečné pro buňku zadržuje odpadní produkty zadržuje vodu v rostlinných buňkách udržuje vnitřní hydrostatický tlak buňky udržuje rovnoměrné pH v buňce vylučuje nechtěné látky z buňky V mladých buňkách je více vakuol, později splývají do jedné. Obrázky Stavba buňky

Vakuola Zpět

Plazmatická membrána Je polopropustná, ohraničuje cytoplazmu Skládá se z dvojité vrstvy fosfolipidů, bílkovin a proteinů. Fosfolipidy jsou orientovány hydrofilními „konci“ vně membrány. Funkce: částečně udržuje tvar buňky, podílí se na transportu látek, může mít další funkce. Jiné názvy: cytoplazmatická membrána, biomembrána, plazmalema Stavba buňky Obrázek

Plazmatická membrána Model tekuté mozaiky Zpět

Cytoplazma je tekuté prostředí buňky v různých místech buňky má různou viskozitu Stavba buňky

Hladké endoplazmatické retikulum je místem syntézy tuků a steroidů jeho membrány rozdělují výrazně prostor buňky (kompartmentace) v buňce tak vznikají „oddíly“, které jsou důležité pro její funkci Stavba buňky Obrázky

Hladké endoplazmatické retikulum Zpět

Hrubé endoplazmatické retikulum je vždy napojeno na jadernou membránu na svém povrchu obsahuje ribozómy je místem syntézy bílkovin jejich úprava se dokončuje v Golgiho systému Stavba buňky Obrázky

Hrubé endoplazmatické retikulum Zpět

Golgiho aparát systém měchýřků, ve kterých probíhají úpravy látek vzniklých v hrubém a hladkém endoplazmatickém retikulu v živočišných buňkách jde na příklad bílkoviny, v rostlinných složité sacharidy Stavba buňky Obrázky

Golgiho aparát Zpět

Lyzozomy jsou měchýřky uzavírající trávicí enzymy jsou pouze v živočišné buňce, u hub a prvoků v rostlinné buňce jejich funkci přejímají vakuoly vznikají z Golgiho komplexu Stavba buňky

Buněčná stěna na povrchu rostlinných buněk a buněk hub u rostlin obsahuje celulózu, dále může obsahovat lignin a další látky určuje tvar buňky Stavba buňky

Použité zdroje obrázků (k ) 1.Rostlinná buňka 2.Vakuola svg Plazmatická membrána d.jpg 4.Hladké endoplazmatické retikulum

Použité zdroje obrázků (k ) 5.Hrubé endoplazmatické retikulum: Golgiho systém on-golgi-apparatus-and.html 203/membranous.html OBK/biobookcell2.htmlhttp://www2.estrellamountain.edu/faculty/farabee/BI OBK/biobookcell2.html (stejný obrázek u lyzozómu)

Použité zdroje obrázků (k ) 7.Buněčná stěna cell_strucutre.PNG