Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpracoval: Jan Filka ZŠ a MŠ Horníkova 1
Advertisements

Tepelné motory Jan Nguyen 2.D Telskol.
Spalovací motory – termodynamika objemového stroje
Spalovací motory zážehové
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
TEPELNÉ MOTORY.
Plyny.
Výuka předmětu automobily
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
Spalovací motory.
Spalovací motory Výbušný motor Ottův Výbušný dvoutaktní motor
Spalovací motory vznětové
ZÁŽEHOVÝ MOTOR.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Vznětový motor Zbyněk Plch, Tercie, 2008.
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Čtyřdobý zážehový motor
Čtyřdobý motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 1.Čtyřdobý spalovací motor 2.Carnotův cyklus 2.Carnotův.
Čtyřdobý zážehový motor – konstrukce, popis činnosti
Digitální učební materiál
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Izobarický a adiabatický děj
Vznětové motory Střední odborná škola Otrokovice
Mgr. Lenka Hanáková 2.ročník Gymnázium Otrokovice
Struktura a vlastnosti plynů
Čtyřdobý vznětový motor – konstrukce, popis činnosti
Spalovací Motory Benzínové
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co mají tyto věci společného?
MOTORY Mgr. Martin Tichý MOTORY Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:F8 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_23-01 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Úvod, bezpečnost a protipožární ochrana. 2. Charakteristiky motorových paliv. 3.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
P ÍSTOVÉ SPALOVACÍ MOTORY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
16. Kruhový děj s ideálním plynem, 2. termodynamický zákon
Pístové spalovací motory
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
Spalovací motory Témata cvičení
Spalovací motory VY_32_INOVACE_29_Spalovací motory
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164
Cyklus čtyřdobého motoru
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
Fyzika 8.ročník ZŠ Spalovací motory Creation IP&RK.
ADIABATICKÝ DĚJ S IDEÁLNÍM PLYNEM.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
STAVOVÉ ZMĚNY IDEÁLNÍHO PLYNU.
MOLEKULOVÁ FYZIKA A TERMODYNAMIKA
Palivová soustava zážehového benzínového motoru s karburátorem
Transkript prezentace:

Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce

osnova 1. Idealizované tepelné cykly strojů s vnitřním spalováním, Ottův cyklus, Dieselův cyklus, Atkinsonův cyklus, 2. Způsob výměny směsi. Dvoudobé stroje, vyplachování. Čtyřdobé stroje, ventily, časování ventilů 3. Pístový benzínový motor: Fyzika přípravy směsi, karburátor. Vstřikovací systémy (vážení vzduchu) Fyzika spalování směsi. Přeplňování. Reálná účinnost. 4. Pístový naftový motor. Vstřikovací systém. Přeplňování

Ottův cyklus A. Otto idealisovaný cyklus sestává ze dvou adiabat spojených izochorami, složení plynu se nemění.

tlakový a entropický diagram

Ottův idealisovaný cyklus Ve válci s pístem v dolní úvrati je μ molů pracovního plynu o objemu V 1 tlaku p 1 a teplotě T 1. Píst stlačí plyn na objem V 2, vzroste teplota na T 2 a tlak na p 2. Poměr V 2 ku V 1 se nazývá kompresní poměr. Následuje izobarický ohřev při p 2 z teploty T 2 na teplotu T 3. Poté plyn adiabaticky expanduje do objemu V 1. Následuje izochorický pokles tlaku na hodnotu p 1 a cyklus se opakuje.

Práce idealisovaného Ottova cyklu a) kompresní práce při adiabatické kompresi z objemu V 1 na objem V 2 za předpokladu že κ a c v je konstantní

Práce idealisovaného Ottova cyklu b) izochorický ohřev množství dodaného tepla při objemu V 2 je Q 2-3

Práce idealisovaného Ottova cyklu b) expanzní práce při expanzi z objemu V 2 na objem V 1

Práce idealisovaného Ottova cyklu

tepelná účinnost Ottova cyklu kV 1 /V ,20,240,30,340,370,390,41 1,30,340,420,460,50,530,55 1,40,430,520,570,610,630,65 1,610,630,660,720,750,780,8

Dieselův cyklus Rudolph Diesel in 1897 idealisovaný cyklus sestává ze dvou adiabat spojených jednou izobarou a jednou izochorou, složení plynu se nemění. Měrná tepla plynu nezávisí na teplotě.

Práce idealisovaného Dieselova cyklu a) kompresní práce při adiabatické kompresi z objemu V 1 na objem V 2 za předpokladu konstantnosti c v a κ

Práce idealisovaného Dieselova cyklu b) izobarický ohřev množství dodaného tepla při tlaku p 2 je Q 2-3 vykonaná práce A 2-3´ při tlaku p 2

Práce idealisovaného Dieselova cyklu b) expanzní práce při expanzi z objemu V 3 na objem V 1

účinnost rovnotlakého Dieselova cyklu

tepelná účinnost Dieselova cyklu kV 1 /V 2 V 4 /V 3 11,522,533,5 1, ,530, ,470,45 160,670,640,610,590,570,55

Motivy pro konstrukci jiného cyklu než Ottova Obejít nevýhodu Ottova cyklu, která spočívá ve vysokých spalovacích teplotách. Obejít problém nízkých oktanových čísel těkavých frakcí ropy. Buďto je zapotřebí přísad, nebo poměrně nízkého kompresního poměru a tím i účinnosti.

Motivy pro konstrukci jiného cyklu než Ottova 1.Obejít problém zapalování elektrickou jiskrou, které vyžaduje vysoké napětí (příčina nespolehlivosti), poměrně přesně nastavený poměr paliva a vzduchu ve směsi, jinak k zapálení nedojde. Závislost izolační pevnosti plynu na tlaku

hranice zápalnosti palivohranice zápalnosti dolní- horní konc. % plyn. fáze µ µ vodík9,54650,23 metan61,6130,7 benzín21,350,5 etanol41,7140,4

zapalování paliva podmínka zapálení- dosažení aktivační energie v určitém objemu energie jiskry cca 10mJ variabilita hoření akt. energ. MJ/mol nafta45 benzín metan?400

Cyklus s prodlouženou expanzí -Atkinsonův cyklus

cyklus s úplnou expanzí

reálné provedení

Provedení - 4 dobý motor výfuk- sání

komprese -expanze

dvoudobý motor

Reálný oběh Ottův cyklus

Reálný oběh Dieselův cyklus rovnotlak

Reálný oběh Dieselův cyklus

ztráty (třením) v motoru mechanické ztráty práce potřebná k výměně náplně podtlak potřebný k nasátí náplně. v směsi při sání m/s přetlak při výfuku v splodin m/s

ztráty třením v motoru ztrátový podíl%motor benzínový naftový píst s kroužky ložiska rozvod pomocná zařízení plnění

ztráty třením střední úhrnný odpor přepočítaný na tlak ve válci (1-2,5) 10 5 Pa

ztráty přestupem tepla

výhřevnost-spalné teplo výhřevnost≈ spalné teplo – 2.27*10 6 (m H 2 O) J Výhřevnost m 3 směsi MJ hustotaSpalné teplo MJ/kgvýhřevnostTeoretická spotřeba vzduchu m 3 kg -1 benzín3,430,7246,943,512,7 metan Motorová nafta3,430,8443,441,812,16 Etylalkohol 96%3,430,8128,225,27,35 etylalkohol3,450,79429,726,77,7

Normální a detonační hoření

Ohřev směsi

Průběh spalování paliva u naftového motoru v závislosti na časování

Regulace výkonu

regulace výkonu