Dominik Plašil, 6. A 8.11.2012.  V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
STAROVĚK INDIE a ČÍNA Mgr. Jitka Moskvová.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Buddhismus Prezentace v rámci předmětu Uživatelské programy František Bína.
Starověká Indie.
STAROVĚKÁ INDIE.
Světová náboženství.
VY_32_INOVACE_Dj Indie-prezentace
STAROVĚKÁ INDIE.
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
BUDDHISMUS.
Východní náboženství Petr Machala.
Světová náboženství.
Test D6 - 1 Zpracovala: Mgr
Další starověké státy Indie Čína
ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012
VY_32_INOVACE_3D.6.14 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Starověká Indie Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Indii.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
INDIE.
Starověká Indie.
Starověká Indie.
 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Kadlčková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Starověká.
RISK Náboženství.
Buddha pravděpodobně 564 (563) – 484 (483) BC
Buddhismus.
Starověká Indie 6. ročník
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vlajka. Vlajka Znak Mapa Hlavní město: Nové Dillí Počet obyvatel: Hustota zalidnění: 344 ob. / km² Rozloha: km² (7. na světě)
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Náboženství - úvod Petr Machala.
Starověká Indie Petr Machala.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.8 Starověká Indie Název sady: Staroorientální státy a starověké.
Starověká Indie Klára Kratochvilová 6.A. Hinduismus Hinduismus je zřejmě nejstarší existující náboženství na světě. Jeho počátky spadají do doby před.
usazování hebrejsko – židovských
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Od dotace EU k proměně vyučovací hodiny registrační číslo projektu CZ 1.07/1.4.00/ Příjemce: Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
VY_32_INOVACE_8_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_2_NÁBOŽENSTVÍ A JINÉ SEKTY Dětský domov, Základní škola a Střední škola, Duchcov, příspěvková organizace Registrační.
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Buddhismus Buddhismus odvozuje své pojmenování od jména prince SIDDHARTY GAUTAMY(asi 563 – 483 př.n.l.), který po svém duchovním probuzení přijal jméno.
Světová náboženství. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:6.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.11_Staroveka_Indie Datum:
VY_32_INOVACE_D6.14   Autor: Mgr. Nováková Jana
Náboženství a fanatismus
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_28DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2-35_Starověká Indie Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INDIE VE STAROVĚKU s. 137.
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS. VY_32_INOVACE_57 HINDUISMUS.
Buhismus David Lučný :D (budha).
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Kultura a vzdělanost ve starověké Indii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Indie Uč. str
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Transkript prezentace:

Dominik Plašil, 6. A

 V 6. st. př. n. l se objevují 1. významné osobnosti  Gautama Siddhártha – buddhismus  Vardhamána – džinismus  Vytlačování védského náboženství  Védské náboženství se mění na hinduismus

 Gautama Siddhártha ( BC)  Otázka, jak uniknout z věčného koloběhu života  Šíření poznání mezi obyvatele, mnišský řád a obklopující žáky  Po letech odříkání došel k osvícení – od té doby je nazýván Buddha (probuzený)  Podstatou je víra ve vysvobození z koloběhu reinkarnací osobní blažeností - nirvánou

 Celé učení je založeno na čtyřech pravdách  Lidská existence je v samé podstatě strastná  Příčinou tohoto strádání je touha a lpění na životě  Oproštění od touhy a lpění na životě znamená zánik strastí  K vysvobození vede osmidílná cesta, jejímiž součástmi jsou: pravý názor, řeč, rozhodování, jednání, život, snažení, bdělost a soustředění

 Vardhamána Mahávira (Džina) ( BC)  Téměř totožné s buddhismem  Nalezení cesty, jak vysvobodit duši z neustálého koloběhu znovuzrození  Duše je čistá a postupně se poskvrňuje hříchy  Duši lze očistit mnišským životem bez majetku, bez touhy po vlastnictví, studiem a meditací  Ublížení živému tvorovi je velký hřích

 Vznikl ze starého védského náboženství  Velmi tolerantní – vyznavači mohou uctívat i více bohů  Mnoho sekt:  Višnuisté (bůh Višna-ochránce před silami zla)  Šivaisté (bůh Šiva-ničitel a znovustrořitel)  Cesta poznání vedoucí k vysvobození z koloběhu života i cesta oddanosti zvolenému božstvu  Lze hovořit i o společensko-náboženské organizaci

 Dnes 80% obyvatel Indie  Mnoho rituálů, pravidelné modlitby, oběti bohům i očistné koupele

 st. BC  Zanikla po vpádu Alexandra Makedonského  321 BC – Čandragupta Maurja svrhl posledního magadhského vládce a zakládá novou Maurijskou říši  3. st. BC - Ašóka, jeho vnuk, byl nejlepším vládcem:  Sjednotil Indii, Nepál a část Afgánistánu  Pečoval o poddané, odmítal války a násilí  Studny, aleje stromů, kláštery, nemocnice, sázení léčivých rostlin

 Edikty (nápisy) – vytesávání do skal a sloupů  Pravidelně předčítány  Ujišťovali sousedy o mírumilovnosti  Šíření mravních zásad  Toleroval ostatní náboženství  Po jeho smrti se říše postupně rozpadala až nakonec zanikla  Ekonomika založená na zemědělství nedokázala financovat rozlohu státu ani armádu

 V mnoha oborech předběhli i západní svět  Pomocné vědy ke studiu védských textů (metrika, gramatika, fonetika)  Astronomie – náboženské účely  Matematika - využití nuly, výpočet pí a přesné délky slunečního roku  Země se otáčí kolem své osy a zatmění Měsíce  Chirurgie, anatomické znalosti  Nesměli pitvat kvůli náboženství

 Chirurgie, anatomické znalosti  Nesměli pitvy kvůli náboženství  Plastické operace, císařský řez, operace očního zákalu  Nejrozsáhlejší indické eposy  Mahábháratě a Rámájaně  Psány sanskrtem (literární jazyk indického písemnictví)

 2300-cca 1500 BC – harappská kultura  Kolem 1500 BC – příchod Árjů  Cca BC – védské období  327 BC – vpád Alexandra Makedonského  BC – maurijská říše  BC – vláda krále Ašóky

 Zdroje:  učebnice Dějepis 1: Pravěk a starověk  server1.lomaprieta.santacruz.k12.ca.us  cs.wikipedia.org 