 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
Advertisements

Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Strunné nástroje Veronika Bukvicová.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací okruh: Umění a kultura Vyučovací předmět: Hudební výchova Ročník: První Téma: Rozdělení hudebních nástrojů.
Bicí Žesťové Dřevěné dechové Dřevěné smyčcové Test Dřevěné drnkací
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Jaký hudební nástroj je na obrázku?
ICT 2 – 3 – 31 HV HUDEBNÍ NÁSTROJE STRUNNÉ
Strunné nástroje Mgr. Jakub Tomala.
HUDEBNÍ NÁSTROJE Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_863_2TR_HV Autor:
HUDEBNÍ HÁDANKA 2 DOBŘE SI POSLECHNI UKÁZKU A ZKUS URČIT, KTERÝ NÁSTROJ SLYŠÍŠ Mgr. M.Schallenbergerová 1.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/11  Název materiálu: Lidová píseň, zlidovělá píseň, umělá píseň  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
FYZIKA VY__III/2__INOVACE__216. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/01 Název materiálu: Artificiální a nonartificiální hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Chordofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/08 Název materiálu: 40.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/06 Název materiálu: 30.léta ve světové populární hudbě Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/12 Název materiálu: Jakub Jan Ryba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/15  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_01_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Když se sejdou housle s basou Základní škola.
 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/19  Název materiálu: Rondo  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
0 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/08 0 Název materiálu: Komorní soubory I. 0 Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/05
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/09
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/06
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/08
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/12
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/01 Název materiálu: Periodizace dějin hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/02
AUTOR: Lenka Šilhánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_91_KYTARA
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/04  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/19 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/14
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/13
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/14
Cimbál Denisa Zpěváková Sekunda
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/07 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/15 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/03 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/20
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/09
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Uherský Ostroh
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/15
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/02  
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/17
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/19
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/16 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  11/10
VY 32 INOVACE 549.
Transkript prezentace:

 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Název materiálu: Strunné nástroje  Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík

ANOTACE  Škola:Základní škola Brno, Jana Babáka 1  Vypracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík  Období vzniku materiálu: školní rok 2011/2012  Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/17  Vzdělávací oblast: Umění a kultura  Předmět: Hudební výchova  Ročník: VI., VII. ročník  Klíčová slova: hudební nástroje – strunné nástroje – charakteristika - rozdělení  Předpokládané cíle vedoucí ke klíčovým kompetencím: žák rozeznává základní strunné nástroje, rozděluje strunné nástroje do skupin, charakterizuje hru na strunné nástroje, aplikuje nabyté poznatky při praktických hudebních činnostech  Použité výukové metody: frontální výuka, skupinová práce  Předpokládané pomůcky: notebook, interaktivní tabule  Popis prezentace materiálu: Prezentace Power Point  Způsob hodnocení: ústní  Bibliografie:

 Strunné nástroje dělíme podle způsobu hry na: 1. Smyčcové 2. Drnkací 3. Úderné

 Do této skupiny řadíme: 1. Housle 2. Violu 3. Violoncello 4. Kontrabas  Na všechny tyto nástroje se hraje smyčcem (arco)  Smyčec se skládá ze dřeva a koňských žíní, které se mažou kalafunou

 Další možnost hry je drnkání prsty – pizzicatto  Tyto nástroje mají 4 struny (kontrabas může mít výjimečně i 5 strun)  Housle a viola se drží pod krkem, violoncello mezi nohama, u kontrabasu se stojí, nebo sedí na vysoké židli

 Smyčcové nástroje jsou vyrobeny ze dřeva, struny jsou kovové  Skládají se z kobylky, ozvučné desky a hmatníku  Uvnitř ozvučné desky se nachází tzv. „duše“- tenký plátek dřeva, který spojuje horní a dolní ozvučnou desku- pokud dojde k poškození duše, nástroj hraje velmi špatně

 Na všechny tyto nástroje se hraje prsty nebo plektrem (trsátkem)  Kytara  Loutna  Banjo  Ukulele  Mandolína  Balalajka  Harfa

 Kytara má 6 strun, ale existuje i 9ti strunná a 12 ti strunná  Banjo má struny 4  Balalajka má struny 3

 Loutna – existují různé velikosti, podle toho se liší i počet strun  Ukulele – má tvar malé kytary - 4 struny  Mandolína – má 4 zdvojené struny

 Harfa  Má 47 strun  Pro lepší orientaci jsou některé struny barevně oddělené  Ve spodní části jsou umístěny pedály, kterými se přelaďuje  Hra na harfu je nesmírně náročná

 Zvuk vzniká úderem na struny  Klavír – úder zapříčiní kladívko napojené na klávesy  Cimbál – struny se rozeznívají paličkami, které hráč drží v ruce